Moottorin vaihto?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
avalainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009 19:45
Paikkakunta: Tampere/Jyväskylä

Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja avalainen »

Vuoden päivät olen jo tuolla fiaskolla ajellut ja nyt on alkanut se 1118cc kone vähän uuvuttaa tehottomuudellaan.. Etenkin ne ohituskiihtyvyydet on jotai nii anaalista revittyä :(

Eli nyt keväällä/kesällä olis sit tarkoitus toteuttaa tuo otsikko ja itse oon ajatellut 1.6 cvh:ta koska ilmeisesti sopii kohtuu helposti konehuoneeseen ja vaihdelaatikkoon menee suoraa kiinni, näin on puskaradio kertonut :) kaiken lisäks vielä erittäin viritysystävällinen kone :twisted: (muuten olis ruiskumoottori mutta taitaa olla melkoinen lista tekniikkaa mitä pitää vaihtaa jotta sopii vaihtaa kaasarin tilalle :( (vai onko????)) Kyseistä konetta kun vielä saa purkamoilta kohtuullisesti ajettuina kohtuulliseen hintaa...

Eli onko kyseinen projekti toteuttamisen arvoinen vai kannattaako vaan huoltaa nykyinen nuhapumppu ja vaihtaa koko komeus isompimoottoriseen voortii?
Fiesta 1.1 -90
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

itellä oli kans tollain mk3 fiesta tolla "iso" lohko pannulla ja yks piste ruiskul... ei voinu puhua kiihtyvyydestä ollenkaan... toi mk1 fiestan kaasari konekkin oli pirteämpi... maantiellä ajettiin peräkkäin menin vanhuksen kans heittämällä 80ssä ohi mut kaveri jäi jälkeen...
Itse suunnittelin turbottavani 1.1i koneen mut olo vähä päästönen niin se jäi siihen... vaihdoin sovinnolla 1.6 koneiseen mk4 escoon :D johan rupes ohi pääsemään. :D
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
avalainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009 19:45
Paikkakunta: Tampere/Jyväskylä

Re: Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja avalainen »

Hhe joo ei tolla tosiaa uskalla lähtee ohittaa ku kiihtyvyys nolla jos vähänki ylämäkeen menee :D muuten on kyl omasta mielestä mainio vehje.. pieneks autoks ajettavuus iha mainio ja helppo pyöritellä ahtaammissaki tilois :)

Mut vähä tehoa tosiaa kaipais lisää, puoliks järjen ja puoliks fiiliksen takia :D .. Mites tuo ahtaminen, onko noi pienee bensakoneesee millainen vaikutus? Tuo mun ei (muistaakseni) oo vähäpäästöinen.. :twisted:
Fiesta 1.1 -90
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

Kait sillä nyt jotain hyötyy... joku saattaa tosin todeta et ei mitään järkee et isompi kone vaan tilalle... mut eipä olis montaa saman laista viritystä. Toi oma fiesta pitää ahtaa jos ei nyt ala kulkemaan paremmin.
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Eiköhän kannattaisi ennemmin vaihtaa autoa kuin lyödä johonkin turbotukseen rahaa. Pääsee helpommalla ja halvemmalla :wink:
nestori
Viestit: 493
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Noita 1.6 cvh koneita kun saa nykyään melkeen hakupalkalla, niin sellasta vaan sovittelemaan sinne jos lisätehoa haluaa, se noin 90hp mitä siitä kaasariversiosta löytyy kuljettanee fiestan koppaa ihan mukavasti. Ei mitään hajua mitä siihen joutuu vaihtamaan koneen lisäksi, siis jarruja jne alusta osia.

Tuota konetta saa myös valmiiksi turbollisena versiona, joten siitä lisähevosten hakeminen on taas astetta helpompaa kuin 1.1:stä, kun pakosarjat ja ruiskuohjaukset on suoraan saatavilla.
Kuga PHEV
avalainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009 19:45
Paikkakunta: Tampere/Jyväskylä

Re: Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja avalainen »

Foordson kirjoitti:Eiköhän kannattaisi ennemmin vaihtaa autoa kuin lyödä johonkin turbotukseen rahaa. Pääsee helpommalla ja halvemmalla :wink:
Sitä itekkin oon mietiny jos suoraa vaihtais vaik doch sierraa tai 1.6/1.8 escorttii mut ku ei välttämättä haluis päästä sillä helpoimmalla tai havimmalla, ku veri vähä vetää tuoho rakenteluu.. :) Eli haluja olis alottaa projekti ja mieluusti vähä erikoisempi eikä mikää perus teinirassipörinäpönttösierran viritys :lol:

Ja itekki haaveillu siitä ahdetusta 1.6 chv:sta mut hinta voi sit olla jotai iha muuta ku vapaastihengittävällä... :cry:

Löysin tuollasen alfamerin fiestan korjaus/huolto-opppaan ni sieltä ku katseli ni ei olis mitää eroja pyörätuennassa/alustassa/jarruissa tms noitten moottorikokojen välillä, ainoostaa korimallien välil :) en sit tiiä moottorin apulaitteiden suhteen onko miten yhtenevät, jäähdytysjärjestelmä pitää ainakin muuttaa..
Fiesta 1.1 -90
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Jarruissa ja alustassa on kyllä eroja, väittäsin että pienellä hakutoimituksella löytyy tältä foorumiltakin triidi jos toinenkin missä noita on käsitelty. Ja jos ei, niin Motonetin varaosaluettelosta löytyy ainakin jarruerot pienellä vaivalla.

Siellä (niinkun monissa muissakin varaosaluetteloissa) saatetaan kyllä sekoilla kaikkien ABS juttujen ja muiden kanssa mutta niistä ei kannata häkeltyä, isommat/'absillisen' osat on isoihin koneisiin ja pienemmät osat pienempiin koneisiin.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
avalainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009 19:45
Paikkakunta: Tampere/Jyväskylä

Re: Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja avalainen »

Joo just eilen löysin nuo 76s.netin sivut ja luin läpi ni kyl avas silmät :? ei ookkaa iha nii pulttaa kiinni ku haaveilin :D onko krisse tietoa tuosta mk3 mallin eroista, tuolla sivuilla ku käsitellää ykkös ja kakkos korisia lähinnä ni voiko niitä ohjeita soveltaa tähän uudempi koppaiseen? on sen verran hyvin seitetty kaikki työvaiheet :)
Fiesta 1.1 -90
avalainen
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Helmi 2009 19:45
Paikkakunta: Tampere/Jyväskylä

Re: Moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja avalainen »

Nyt on edetty hieman eli on moottori hankinnassa, tosin rahatilantee vuoks saan sen itelle vasta kuukauden parin kulttua :) kysees on 1.6 cvh vuosimallia -89, ilmeisesti n.200k ajettu, tämänhetkinen (tulevaisuudessa edellinen :D ) omistaja hankki purkamolta ja istutti -85 escortiin joka nykyään romiksella moottorisettiä lukuunottamatta. Mukaan saan vaihdelaatikon ja nipun apulaiteita, ainakin mm. startti ja laturi sekä puola pitää hankkia, ehkä jäähdytyksen osia myös.. eli jos jollakulla on kyseisiä tai muita osia 1.6 mottiin sopivina ni yv:hen myyntitarjouksia :wink:

Fiestoja kun on jo tehtaalta tullut ulos tuolla samalla moottorilla niin kyseistä mallia käytettäneen myös vertailumoottorina, mutta onkos noitten mallien välillä rakenteellisesti suuria eroja eri moottoristen välillä? Esim moottorin kiinnikkeissä ja putkiston kulussa moottorilta perään..? Eli esim kun vanhempikoriseen 1.1een asetetaan 1.6sta pitää konehuoneen kiinnityskohtia fiksailla ja putki nippanappa mahtuu kulkemaan pienillä patenteilla. Onko näissä mk3 millaisia vastaavia eroja? Alustan ja jarrujen ym varusteiden erothan saa kätsysti vaik automaalta tai veholta.. Ei mistään tunnu löytyvän kunnon juttuja mk3 moottorivaihdoista :?
Fiesta 1.1 -90
Vastaa Viestiin