Sivu 1/1
Dellortojen säätäminen
Lähetetty: 04 Elo 2005 15:32
Kirjoittaja martikainen
Elikkäs nyt on uus motti kasassa ja pelaa kun unelma... 8) paitsi tyhjäkäynnillä ei sit suostu enää käymään tasaisesti.

(pörpöttelee tyhjäkäynnillä mut kun kierroksia lisää niin käy tasaseen)tai siltä se ainakin kuulostaa

))
Paikallan on nyt lorton tuplat ja pitäs varmaan rueta hakee pientä hienosäätöö niille kun kunnolla säädettaväks saan ne vasta myöhemmin. Osaisko joku sanoo et minkä verran noita joutokäynnin seosruuveja pitäs avata.? (oon kuullu et siihen ois joku karkee keskiarvo mut sit kun oon kyselly ni vastaukset on heitelly vähän laidasta laitaan.)
Ja pystyykö noita suutinkokoja nyt lähtee mitenkään hakee vähän kohilleen kun ei oo mitään mittareita.?
Niin ja tuli viel mieleen et voiko tosta nyt sit olla haittaa moottorille jos ei noi seokset nyt oo ihan kohallaan. Ei siinä muuten mitää mut pirun kallis koneremppa vaan just takana...
Ja moottorihan on 2.0ohc 1.6 kannella
Lähetetty: 04 Elo 2005 15:38
Kirjoittaja janzamar
en itekkään ole varma mistä kohden piti lähteä liikkeelle
mutta sen verran kaasu kokonaan pois että pysyy käynnissä,ja sitten siihen
asti että se on siinä 750-900,joku varttikierros kerrallaan.
lähtee siitä että on kiinni kokonaan,ja vaikka 3 kierrosta auki ja eteenpäin.
Lähetetty: 04 Elo 2005 16:39
Kirjoittaja p3
läpät ensin synkroon, eli kummassakin pitää aueta just saman verran.
sitte seoksia säätämään, 4-5 kierrosta tyhjäkäyntiruuveja auki dellortoissa. seokset pitäs tietysti jotenkin pystyä tulkitsemaan ( analysaattori, seostulppa).
onko suuttimet sille koneelle, vai onko kaasarit ollu eri tyypin koneessa.
Lähetetty: 04 Elo 2005 16:48
Kirjoittaja Tinde
Lähetetty: 04 Elo 2005 17:42
Kirjoittaja lalli69
...ja tämäkin löytyi klubin linkkilistalta, eli nekin kannattaa tsekata läpi aika-ajoin...
http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=33
Dellorttojen
Lähetetty: 04 Elo 2005 20:17
Kirjoittaja Hoppa
Sääli itteäs ja hommaa WEBERIT. Säästyt monelta murheelta.
Re: Dellorttojen
Lähetetty: 04 Elo 2005 21:09
Kirjoittaja Bootsi
Hoppa kirjoitti:Sääli itteäs ja hommaa WEBERIT. Säästyt monelta murheelta.
Pyh!
Säätää ne pitää Webrutkin, eikä Lorttot oo sen huonommat.
Lähetetty: 04 Elo 2005 23:31
Kirjoittaja turbiiniriesa
onkohan kovinkin jyrkkä nokka siinä piilissä

niillä ei tahdo saada pienillä kierroksilla kovin hyvää tyhjäkäyntiä.
lortot ihan ok kaasarit

Lähetetty: 04 Elo 2005 23:33
Kirjoittaja Monteonisti
Ennen ruuvattiin kiinni ja avattiin pari kierrosta, siitä sitte loppusäätö kokeilemalla!

Lähetetty: 04 Elo 2005 23:37
Kirjoittaja turbiiniriesa
muistelisin et puoltoista kierrosta auki ruuvattas ku on kiinni,voi kyllä vanhan muisti renata

Lähetetty: 05 Elo 2005 08:10
Kirjoittaja janzamar
tyhjäkäynti kai oli enemmän hukassa kuin seokset?
Re: Dellorttojen
Lähetetty: 05 Elo 2005 10:22
Kirjoittaja s.o.h.c
Hoppa kirjoitti:Sääli itteäs ja hommaa WEBERIT. Säästyt monelta murheelta.
Ja tähän haluan sitten perustelut? Weebereissäkö on säädöt aina laakista kohdallaan, ilman säätämistä?
Dellortot saa ihan varmasti samallalailla säätöihin kuin weeberitkin. Se on sitten säätäjän noloutta jos ei tuplia saa säätöihin.
Lähetetty: 05 Elo 2005 11:10
Kirjoittaja janzamar
itellä ei oo dellortoja ollukkaan..
mutta weberin paras puoli on yksinkertaisuus.
ja huono puoli ettei ole sitä hiton ikkunaa..eli uimurin koho haetaan mitalla paikoilleen.
vaan eipä sekään vaikeaa ole,ikkunasta vaan niin hyvä tarkistaa pinta.
Lähetetty: 05 Elo 2005 19:19
Kirjoittaja martikainen
Lähetetty: 05 Elo 2005 19:30
Kirjoittaja janzamar
elikkäs se tyhjäkäynti säädetään niistä jotka on kaasuläpän alla
ja seosruuvissa on taas vähän vähemmän kiertämistä.
tyhjäkäynnille pitäis olla vaan kaksi säätöruuvia,molemmin puolin kaasaria yksi..aivan siellä alhaalla.
kai,ei kai se dellorto niin paljoa eroa muista?
mutta kuullostaa pahalle että kaikkia ruuveja on avattu viitisen kierrosta?
Lähetetty: 05 Elo 2005 19:37
Kirjoittaja martikainen
janzamar kirjoitti:elikkäs se tyhjäkäynti säädetään niistä jotka on kaasuläpän alla
ja seosruuvissa on taas vähän vähemmän kiertämistä.
tyhjäkäynnille pitäis olla vaan kaksi säätöruuvia,molemmin puolin kaasaria yksi..aivan siellä alhaalla.
kai,ei kai se dellorto niin paljoa eroa muista?
mutta kuullostaa pahalle että kaikkia ruuveja on avattu viitisen kierrosta?
Siis ne seosruuvit on siinä kaasarin päällä ja 2 kpl/kaasutin ja ruuvasin ensin yks kerrallaan kokonaan kiinni ja sit 5 kierrosta auki. No kyl tyhjäkäynti nous ainakin kun ne oli kaikki melkein kiinni.
Ja just noita seoksia hain suurinpiirtein kohdalleen ja on se tyhjäkäyntikin nyt saatu takas sinne 1000rpm nurkille.
Lähetetty: 05 Elo 2005 19:57
Kirjoittaja Tinde
martikainen kirjoitti:Jep eli avasin jokasta seosruuvia 5 kierrosta eli nyt pitäs ne sit olla suunnilleen kohdillaan.
Sit noita suuttimia pitäs varmaan kans vaihdella. Kattelin noita englanninkielisiä sivuja mut homma tyssäs kyllä aika äkkiä tähän ---> However if you do not want the expense of changing the main venturis, you will still need to know their size, this is normally embossed on the venturi itself, so look carefully down through the main barrel of the carb from the air cleaner side.
Elikkäs mistähän mahtaa olla kysymys kun noitten suuttimien oikean koon hakeminen alkaa tosta.
Eiköhän venturi tarkoita tässä kurkkua. Eli
kuvassa osa numero 1
dellorttojen
Lähetetty: 05 Elo 2005 20:56
Kirjoittaja Hoppa
Tämä aihe hieman karkaa otsikosta mutta.
Ainakin Weberissä säädöt kestää paremmin paikoillaan. Eli ei ole esimerkiksi niin herkkä ilmankosteuden/lämpötilan muutoksille.
Kuinkas monessa tehdasviritetyssä moottorissa on lortot Webrujen tai solexien sijaan?
Tietysti onhan nuo Dellortot halvempia, yleisempiä ja tutumpia ainakin mopoista.
Lähetetty: 05 Elo 2005 21:08
Kirjoittaja p3
martikainen kirjoitti:
Siis ne seosruuvit on siinä kaasarin päällä ja 2 kpl/kaasutin ja ruuvasin ensin yks kerrallaan kokonaan kiinni ja sit 5 kierrosta auki. No kyl tyhjäkäynti nous ainakin kun ne oli kaikki melkein kiinni.
Ja just noita seoksia hain suurinpiirtein kohdalleen ja on se tyhjäkäyntikin nyt saatu takas sinne 1000rpm nurkille.
juuri näin dellorton sivuimuvirikaasereissa.
normaali 2-kurkkunen alaimu on hieman erilainen.
Re: dellorttojen
Lähetetty: 05 Elo 2005 21:12
Kirjoittaja p3
Hoppa kirjoitti:Tämä aihe hieman karkaa otsikosta mutta.
Ainakin Weberissä säädöt kestää paremmin paikoillaan. Eli ei ole esimerkiksi niin herkkä ilmankosteuden/lämpötilan muutoksille.
Kuinkas monessa tehdasviritetyssä moottorissa on lortot Webrujen tai solexien sijaan?
Tietysti onhan nuo Dellortot halvempia, yleisempiä ja tutumpia ainakin mopoista.
mulla on ollu 2l escossa 45 dellortot yli kymmenen vuotta kylläkin aika vähillä kilometreillä, mutta silti niitä ei ole tarvinnu ensimmäisen säädön jälkeen säädellä.
Lähetetty: 05 Elo 2005 21:46
Kirjoittaja turbiiniriesa
mitään säätöongelmia ole lortoissa,jos ei koneessa ole tehty muutoksia aiemmasta ja lortot kunnossa.
kyllä menee enemmänki säätäjän piikkiin jos takkuaa säädöt.
edelleen tässä tapauksessa kysäsisin millanen nokka-akseli??
Lähetetty: 06 Elo 2005 08:20
Kirjoittaja martikainen
turbiiniriesa kirjoitti:mitään säätöongelmia ole lortoissa,jos ei koneessa ole tehty muutoksia aiemmasta ja lortot kunnossa.
kyllä menee enemmänki säätäjän piikkiin jos takkuaa säädöt.
edelleen tässä tapauksessa kysäsisin millanen nokka-akseli??
Nokka on burtonin bf134 vääntönokka 266 astetta.
Lähetetty: 06 Elo 2005 12:12
Kirjoittaja p3
tuolla kyllä löytyy tyhjäkäynti, itellä on 300 burton ja käy 700 rpm pintaan tyhjäkäyntiä.
Lähetetty: 06 Elo 2005 12:22
Kirjoittaja turbiiniriesa
joo tolla kyllä pitäs käydä tyhjää hyvinkin.
Re: dellorttojen
Lähetetty: 08 Elo 2005 08:35
Kirjoittaja country sedan
Hoppa kirjoitti:
Kuinkas monessa tehdasviritetyssä moottorissa on lortot Webrujen tai solexien sijaan?
Fordin lisäksi ainakin Lotus ja vaikka Alfa Romeo noin enshätään.