Dellortojen säätäminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Dellortojen säätäminen

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Elikkäs nyt on uus motti kasassa ja pelaa kun unelma... 8) paitsi tyhjäkäynnillä ei sit suostu enää käymään tasaisesti. :cry: (pörpöttelee tyhjäkäynnillä mut kun kierroksia lisää niin käy tasaseen)tai siltä se ainakin kuulostaa :lol: :roll: ))

Paikallan on nyt lorton tuplat ja pitäs varmaan rueta hakee pientä hienosäätöö niille kun kunnolla säädettaväks saan ne vasta myöhemmin. Osaisko joku sanoo et minkä verran noita joutokäynnin seosruuveja pitäs avata.? (oon kuullu et siihen ois joku karkee keskiarvo mut sit kun oon kyselly ni vastaukset on heitelly vähän laidasta laitaan.) :roll:

Ja pystyykö noita suutinkokoja nyt lähtee mitenkään hakee vähän kohilleen kun ei oo mitään mittareita.?

Niin ja tuli viel mieleen et voiko tosta nyt sit olla haittaa moottorille jos ei noi seokset nyt oo ihan kohallaan. Ei siinä muuten mitää mut pirun kallis koneremppa vaan just takana...
Ja moottorihan on 2.0ohc 1.6 kannella
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

en itekkään ole varma mistä kohden piti lähteä liikkeelle
mutta sen verran kaasu kokonaan pois että pysyy käynnissä,ja sitten siihen
asti että se on siinä 750-900,joku varttikierros kerrallaan.
lähtee siitä että on kiinni kokonaan,ja vaikka 3 kierrosta auki ja eteenpäin.
ei sieltä mitään junia t...
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

läpät ensin synkroon, eli kummassakin pitää aueta just saman verran.
sitte seoksia säätämään, 4-5 kierrosta tyhjäkäyntiruuveja auki dellortoissa. seokset pitäs tietysti jotenkin pystyä tulkitsemaan ( analysaattori, seostulppa).
onko suuttimet sille koneelle, vai onko kaasarit ollu eri tyypin koneessa.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »


...ja tämäkin löytyi klubin linkkilistalta, eli nekin kannattaa tsekata läpi aika-ajoin... :wink:

http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=33
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

Dellorttojen

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Sääli itteäs ja hommaa WEBERIT. Säästyt monelta murheelta.
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Re: Dellorttojen

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Hoppa kirjoitti:Sääli itteäs ja hommaa WEBERIT. Säästyt monelta murheelta.
Pyh! :roll:
Säätää ne pitää Webrutkin, eikä Lorttot oo sen huonommat.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

onkohan kovinkin jyrkkä nokka siinä piilissä :roll: niillä ei tahdo saada pienillä kierroksilla kovin hyvää tyhjäkäyntiä.

lortot ihan ok kaasarit :wink:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ennen ruuvattiin kiinni ja avattiin pari kierrosta, siitä sitte loppusäätö kokeilemalla! :roll:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

muistelisin et puoltoista kierrosta auki ruuvattas ku on kiinni,voi kyllä vanhan muisti renata :lol:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

tyhjäkäynti kai oli enemmän hukassa kuin seokset?
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Re: Dellorttojen

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Hoppa kirjoitti:Sääli itteäs ja hommaa WEBERIT. Säästyt monelta murheelta.
Ja tähän haluan sitten perustelut? Weebereissäkö on säädöt aina laakista kohdallaan, ilman säätämistä?

Dellortot saa ihan varmasti samallalailla säätöihin kuin weeberitkin. Se on sitten säätäjän noloutta jos ei tuplia saa säätöihin.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

itellä ei oo dellortoja ollukkaan..
mutta weberin paras puoli on yksinkertaisuus.
ja huono puoli ettei ole sitä hiton ikkunaa..eli uimurin koho haetaan mitalla paikoilleen.
vaan eipä sekään vaikeaa ole,ikkunasta vaan niin hyvä tarkistaa pinta.
ei sieltä mitään junia t...
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Jep eli avasin jokasta seosruuvia 5 kierrosta eli nyt pitäs ne sit olla suunnilleen kohdillaan.

Sit noita suuttimia pitäs varmaan kans vaihdella. Kattelin noita englanninkielisiä sivuja mut homma tyssäs kyllä aika äkkiä tähän ---> However if you do not want the expense of changing the main venturis, you will still need to know their size, this is normally embossed on the venturi itself, so look carefully down through the main barrel of the carb from the air cleaner side. :?
Elikkäs mistähän mahtaa olla kysymys kun noitten suuttimien oikean koon hakeminen alkaa tosta. Ois kyl varmaan helpompi jos joku vois sanoo et minkä kokosta suutinta ja seosputkee sinne suunnilleen kannattas laittaa. (kone on 2.0 jossa 1.6 kansi ja burtonin bf134 nokka)
Nyt siellä oli paikallaan 58 tyhjät 145pää ja 210 lisäilmat.
Eikä kyllä varmaan oo nää seosputketkaan :shock: IHAN :shock: kohillaan kun tässä on merkintä 7772*10 ja sit tyhjäkäynnssä 7850*6 ja sit vielä se "joku" suutin minkä pää tulee näkyviin sieltä kaasarin sisäpuolelta ni siinä oli 40 et jos nyt jotain ees ymmärsin noista ohjesivuista ni eipä taida ihan kohillaan olla.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Ja sit vielä ihmetellään et mikskähän tää nyt ei oikein toimi :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

elikkäs se tyhjäkäynti säädetään niistä jotka on kaasuläpän alla
ja seosruuvissa on taas vähän vähemmän kiertämistä.
tyhjäkäynnille pitäis olla vaan kaksi säätöruuvia,molemmin puolin kaasaria yksi..aivan siellä alhaalla.
kai,ei kai se dellorto niin paljoa eroa muista?
mutta kuullostaa pahalle että kaikkia ruuveja on avattu viitisen kierrosta?
ei sieltä mitään junia t...
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

janzamar kirjoitti:elikkäs se tyhjäkäynti säädetään niistä jotka on kaasuläpän alla
ja seosruuvissa on taas vähän vähemmän kiertämistä.
tyhjäkäynnille pitäis olla vaan kaksi säätöruuvia,molemmin puolin kaasaria yksi..aivan siellä alhaalla.
kai,ei kai se dellorto niin paljoa eroa muista?
mutta kuullostaa pahalle että kaikkia ruuveja on avattu viitisen kierrosta?
Siis ne seosruuvit on siinä kaasarin päällä ja 2 kpl/kaasutin ja ruuvasin ensin yks kerrallaan kokonaan kiinni ja sit 5 kierrosta auki. No kyl tyhjäkäynti nous ainakin kun ne oli kaikki melkein kiinni.
Ja just noita seoksia hain suurinpiirtein kohdalleen ja on se tyhjäkäyntikin nyt saatu takas sinne 1000rpm nurkille.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

martikainen kirjoitti:Jep eli avasin jokasta seosruuvia 5 kierrosta eli nyt pitäs ne sit olla suunnilleen kohdillaan.

Sit noita suuttimia pitäs varmaan kans vaihdella. Kattelin noita englanninkielisiä sivuja mut homma tyssäs kyllä aika äkkiä tähän ---> However if you do not want the expense of changing the main venturis, you will still need to know their size, this is normally embossed on the venturi itself, so look carefully down through the main barrel of the carb from the air cleaner side. :?
Elikkäs mistähän mahtaa olla kysymys kun noitten suuttimien oikean koon hakeminen alkaa tosta.
Eiköhän venturi tarkoita tässä kurkkua. Eli kuvassa osa numero 1
Hoppa
Viestit: 162
Liittynyt: 24 Heinä 2005 20:51
Paikkakunta: Savo

dellorttojen

Viesti Kirjoittaja Hoppa »

Tämä aihe hieman karkaa otsikosta mutta.
Ainakin Weberissä säädöt kestää paremmin paikoillaan. Eli ei ole esimerkiksi niin herkkä ilmankosteuden/lämpötilan muutoksille.

Kuinkas monessa tehdasviritetyssä moottorissa on lortot Webrujen tai solexien sijaan?

Tietysti onhan nuo Dellortot halvempia, yleisempiä ja tutumpia ainakin mopoista.
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

martikainen kirjoitti: Siis ne seosruuvit on siinä kaasarin päällä ja 2 kpl/kaasutin ja ruuvasin ensin yks kerrallaan kokonaan kiinni ja sit 5 kierrosta auki. No kyl tyhjäkäynti nous ainakin kun ne oli kaikki melkein kiinni.
Ja just noita seoksia hain suurinpiirtein kohdalleen ja on se tyhjäkäyntikin nyt saatu takas sinne 1000rpm nurkille.
juuri näin dellorton sivuimuvirikaasereissa.
normaali 2-kurkkunen alaimu on hieman erilainen.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: dellorttojen

Viesti Kirjoittaja p3 »

Hoppa kirjoitti:Tämä aihe hieman karkaa otsikosta mutta.
Ainakin Weberissä säädöt kestää paremmin paikoillaan. Eli ei ole esimerkiksi niin herkkä ilmankosteuden/lämpötilan muutoksille.

Kuinkas monessa tehdasviritetyssä moottorissa on lortot Webrujen tai solexien sijaan?

Tietysti onhan nuo Dellortot halvempia, yleisempiä ja tutumpia ainakin mopoista.
mulla on ollu 2l escossa 45 dellortot yli kymmenen vuotta kylläkin aika vähillä kilometreillä, mutta silti niitä ei ole tarvinnu ensimmäisen säädön jälkeen säädellä.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

mitään säätöongelmia ole lortoissa,jos ei koneessa ole tehty muutoksia aiemmasta ja lortot kunnossa.

kyllä menee enemmänki säätäjän piikkiin jos takkuaa säädöt.

edelleen tässä tapauksessa kysäsisin millanen nokka-akseli??
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

turbiiniriesa kirjoitti:mitään säätöongelmia ole lortoissa,jos ei koneessa ole tehty muutoksia aiemmasta ja lortot kunnossa.

kyllä menee enemmänki säätäjän piikkiin jos takkuaa säädöt.

edelleen tässä tapauksessa kysäsisin millanen nokka-akseli??
Nokka on burtonin bf134 vääntönokka 266 astetta.
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

tuolla kyllä löytyy tyhjäkäynti, itellä on 300 burton ja käy 700 rpm pintaan tyhjäkäyntiä.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

joo tolla kyllä pitäs käydä tyhjää hyvinkin.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: dellorttojen

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Hoppa kirjoitti:
Kuinkas monessa tehdasviritetyssä moottorissa on lortot Webrujen tai solexien sijaan?
Fordin lisäksi ainakin Lotus ja vaikka Alfa Romeo noin enshätään.
Vastaa Viestiin