doch sierran kansista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duhnus
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Huhti 2007 18:30
Paikkakunta: Haapajärvi

doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja duhnus »

Tämmönen tyhmä kysymys et onko vain ja ainoastaan cossussa 16v kansi??
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Kyllä, sierraa on saanut alunperin 16 venasena vain cossua. Kaikki normi dokkisierrat on 8-venasia. Urbaanilegendaa kulkee, että muka viimeiset dokkisierrat olis 16venasia, mutta se ei pidä paikkaansa, johtuu vaan siitä että ihmiset luulee dohcin tarkoittavan samalla kuin kahta nokka-akselia, myös 16:sta venttiiliä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ja mukavaksi lisäksi koneessa on kuitenkin 16v männät paikoillaan ( lovet 4v tekniikalle)
gti golo palloilija
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Aksu kirjoitti:Ja mukavaksi lisäksi koneessa on kuitenkin 16v männät paikoillaan ( lovet 4v tekniikalle)
Näin on.. Ja toi alakerta on ihan pomminvarma, harmi kun kansi ei oo. Tai on sekin, jos muistaa huolehtia, että flektit on toimintakunnossa, eli eivät ole jumissa. Dokki on ihan sairaan kestävä kone, kunhan on muistettu 200tkm:n perushuolto, eli jakoketju, kiristin ja öljypumpun ketju. Ne, yhdessä flektien toimivuuden kanssa mahdollistavat toisen 200tkm helposti.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
duhnus
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Huhti 2007 18:30
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja duhnus »

No entäs semmonen väite et se cossun kansi passais muka ooppeli lohkoon???
Avatar
glo
Viestit: 130
Liittynyt: 15 Maalis 2005 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja glo »

duhnus kirjoitti:No entäs semmonen väite et se cossun kansi passais muka ooppeli lohkoon???
Ei passa, johtunee siitä, että Opelin "punakantisia" eli 20XE, C20XE ja C20LET on saanut sekä Coscastin (eli Cosworthin) kannella ja GM:n (Kolben-Schmidt) kannella. Joillakuilla nyt sattuu siinä samassa käsitekartassa, missä lukee "DOHC=16v", lukemaan myös "Cosworth=Ford". Onhan Cosworth tehnyt koneita mm. mersullekin (W201 2.3-16V ja 2.5-16V, tästä myös legendaa, että vain kansi olisi Cosworthin, mutta on se koko pata.)
Buick Electra 225 Custom '66 403cid SBO
Cadillac Seville STS '94 4.6l 32V Northstar
VW Golf '01 1.9TDi PD
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Re: doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja jucca »

Sierra2.3-16v kirjoitti: Näin on.. Ja toi alakerta on ihan pomminvarma, harmi kun kansi ei oo. Tai on sekin, jos muistaa huolehtia, että flektit on toimintakunnossa, eli eivät ole jumissa. Dokki on ihan sairaan kestävä kone, kunhan on muistettu 200tkm:n perushuolto, eli jakoketju, kiristin ja öljypumpun ketju. Ne, yhdessä flektien toimivuuden kanssa mahdollistavat toisen 200tkm helposti.

Itsellä ois just 200 000 ajettu DOHC Sierra, mistä olet saanut tiedon, että tuommoinen huolto pitäisi tehdä?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Eihän sitä mikään pakko ole tehdä, korva sen kertoo milloin jakopäässä on vikaa. Mutta mulla on ollut sierroja toistakymmentä vuotta, sinä aikana n. 20 kpl sierroja omistanut, niin siinä alkaa kehittymään jo jonkinlainen kokemus autosta. Aika monesta on siinä kahdensadan paikkeilla (+/- 20tkm) vaihdettu kansipahvia ja jakopään osia. Yhteen en vaihtanut, 245tkm oli mittarissa kun tuli täystuho jakopään pettämisen takia, ventiilit mäntiin ja sitä rataa. Jakoketju oli rapissut jo jonkun aikaa ennen tuota. Petti kakkosella kiihdyttäessä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Re: doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja overboost »

Aksu kirjoitti:Ja mukavaksi lisäksi koneessa on kuitenkin 16v männät paikoillaan ( lovet 4v tekniikalle)
Syy taitaa kuitenkin olla siinä, että venttiilit ovat eri paikoissa eri sylintereissä ja näin samat männät käy kaikkiin pyttyihin...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: doch sierran kansista

Viesti Kirjoittaja emax »

overboost kirjoitti: Syy taitaa kuitenkin olla siinä, että venttiilit ovat eri paikoissa eri sylintereissä ja näin samat männät käy kaikkiin pyttyihin...
Voihan ne 16 venaa tuurilla koloihinkin osua, mutta juurikin tuosta syystä ne kolot on niis männis
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin