Kampiakselin asentotunnistin

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
luikero-kettu
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Tammi 2009 20:56

Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja luikero-kettu »

Mistähän päin konetta tuohon kampiakselin asentotunnistimeen pääsis käsisksi, ku ei oo korjaus oppaassa minkäänlaista mainintaa sen tarkasta paikasta. Oma auto on -93 2.0i sierra, ja se on seisonu pari päivää tallissa, koska ei lähde käyntiin, tai jos lähtee niin pyörii vaan pikku hetken, ja senkin tosi epätasasesti. Bensaa saa hyvin ja tulpatki antoi kipinää, kun kokeiltiin kaverin kans. Nyt on muutama tuttu käskeny tsekata sen tunnistimen, mut en ole löytänyt sitä vielä.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

muistaakseni öljynsuodattimen alla, kiinni torx ruuvilla
Focus 1.0 edition a6 2017
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Ei kait se kipinää anna jos asentotunnistajassa vika. onko pakkasien mukana tullut vika ja onko lämmin talli. Ettei vaan olisi jäätänyt bensa puolta jostain. Miten olet todennut että saa bensaa? Itselläni viimeviikolla kun kaverin luota oli lähössä ja reilun tunnin oli sierra pihassa seisonut niin ei yrittänytkään käyntiin. Laitoin jäänestoa tankkiin odotin hetken, muutaman kerran käytin virrat päälle ja pois että pumppu rupeis vähän kierrättää bensaa. Pitkän sahauksen ja kaasun pumppauksen jälkeen tärähti käymään, eikä sen jälkeen temppuillut.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tosiaan, jos asentotunnistin on pasana, niin kipinää ei tule
Focus 1.0 edition a6 2017
luikero-kettu
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Tammi 2009 20:56

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja luikero-kettu »

No bensaa se saa ainaki imusarjalle asti, ku otettiin siitä letku irti ja kokeiltiin...
luikero-kettu
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Tammi 2009 20:56

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja luikero-kettu »

Talli on kyllä lämmin, ja auto on seisonu siellä kohta viikon, mut eipä lähde käymään
K A R I
Viestit: 225
Liittynyt: 03 Joulu 2008 00:20

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja K A R I »

Kato ne johtosariat elikkäs liitokset sieltä imusrian alta! Se on huono hyppään tuo sähkö :lol:
Kellossa pitää olla viisarit ja auton vetää takaa
luikero-kettu
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Tammi 2009 20:56

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja luikero-kettu »

Joo, minä tsekkaan ne...
luikero-kettu
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Tammi 2009 20:56

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja luikero-kettu »

nyt on ainaki ne liitokset putsattu ja öljytty, mut eipä ollu vaikutusta. voiskohan joku kertoo miten voi testata sen asento tunnistimen toimivuuden? ja jos löytyy jotain muuta mistä tommonen oireilu vois johtua, nii laittakaa ihmeessä neuvoja
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Asentotunnistaja on siinä öljyn suodattimen alla. yhdellä torxilla lohkossa kiinni ja sitten vetämällä lähtee irti. Katso ensin se asentotunnistajan liitin (se mikä tulee siihen tunnistajaan). Itselläni oli se liitin irti ja siitä johtuen sytytys katkoi välillä pahastikkin ja paukutti putkessa. Kierroslukumittarin neula hyppi välillä laidasta laitaan. Sitten yhtenä aamuna ei enään lähtenyt käymään ja rupesin asentotunnistajaa tutkimaan ja johto oli irti. Liittimen putsaus ja kunnolla kiinni. Sierra toimii taas loistavasti. Minulla ei kylläkään tullut kipinää olenkaan kun puolalta suoraa kokeilin. Mutta jos bensaa saa ja kipinän ajallaan niin kyllä se moottorin käymään pitäs lähtee. vikahan voisi olla vaikka sytytyksen tai moottorin ohjauksessa jolloin kipinä voi tulla mutta sen ajankohta on väärä tai sitten suuttimille ei tule käskyä antaa bensaa. Onko tulpat märät?
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja koskar »

luikero-kettu kirjoitti:voiskohan joku kertoo miten voi testata sen asento tunnistimen toimivuuden?
Yleismittari AC-asentoon ja johdot pinneihin kiinni -> pyöritä startilla ja katso mitä sanoo, niin ja napaisuudella kaiketi tässä tapauksessa on väliä. Ja/tai http://www.rs2000-16v.co.uk/technical/d ... /page8.jpg.
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

koskar kirjoitti: Yleismittari AC-asentoon ja johdot pinneihin kiinni -> pyöritä startilla ja katso mitä sanoo, niin ja napaisuudella kaiketi tässä tapauksessa on väliä. Ja/tai http://www.rs2000-16v.co.uk/technical/d ... /page8.jpg.
Minusta tuossa kyllä on ohmin kuva joten vastus siitä pitää mitata. Mittarin johdoilla ei väliä kummin päin.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja koskar »

REMMIAHDIN kirjoitti: Minusta tuossa kyllä on ohmin kuva joten vastus siitä pitää mitata. Mittarin johdoilla ei väliä kummin päin.
Niinhän siinä on, mutta annoin myös vaihtoehtoisen tavan. Eli sen mitä ECU haluaa niistä johdoista haistella on tuo jännitteen vaihtelu, eikä resistanssi?
luikero-kettu
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Tammi 2009 20:56

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja luikero-kettu »

Nyt saatiin sen verran selville, että auto saa liikaa bensaa(hukkuu) , mutta vika ei ole suuttimissa, "suutinrimassa", paineventtiilissä. Jos joku tietää onko tämän vuosimallin (-93) sierrassa polttoainepumpun relettä, ja jos on niin mistä se löytyy. Vai saattaisko vika olla jossain anturissa. Ehdotuksia otetaan vastaan.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja emax »

Kuinkas sen sai selville? Lämpö anturilta se tiedon ottaa koska antaa ryyppyä jne. pumpunrele on sulakeboxis moottorinohjaus nimellä vai kuinka se oli, mutta ei sillä oo väliä kunhan se vaan pumppua pyörittää.

Tämmönenkin vika voi olla viewtopic.php?f=3&t=20999 :D
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
luikero-kettu
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Tammi 2009 20:56

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja luikero-kettu »

Joo pitää tsekata se lämpö anturi...saatiin se vika selville silleen, että laitettiin siitä inertiakytkimestä pumppu pois päältä, jolloin auto pyöri normaalisti siihen asti ku polttoainetta riitti, sitten kun sen kytkimen laitto taas normaali asentoon, nii se ei lähteny enää ollenkaan käyntiin. Pystyiskö muuten se kaasuläppä anturi tekemään tollasta vikaa, ku yks auto mekaanikko sano et se kannattais tarkistaa?
luikero-kettu
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Tammi 2009 20:56

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja luikero-kettu »

Jaa...tutulta kuulosti tuossa toisessa keskustellussa. Virtalukonpohjan vaihtoo minä jo kokeilinki, mut se ei auttanu. Pitänee sit kokeilla sitä starttia, kun on nuo anturit tarkistettu. Onneks mulla on tuossa pihassa -90 vuosmallin 4x4 ruisku riesa, nii pystyy noita osia kokeilemaan päikseen.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja emax »

Kun kaasu on kiinni niin niistä asennontunnistimen (potentiometrin) johdoista pitääs löytyä +5v, maa, ja jotain 0,8v luokkaa? (alle 1v kuitenkin) olevat jännitteet. Ja tuon jälkimmäisen eli signaalin pitäs nousta tasaisesti kun painaa kaasua.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
viutale
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Maalis 2010 19:44

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja viutale »

-
Viimeksi muokannut viutale, 19 Tammi 2016 01:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

CVH-koneessa se on pakosarjan puolella vauhtipyörän päässä lohkossa, torx ruuvilla alunperin, jos ruuvi on vaihdettu niin aukeaa 10mm kiintoavaimella. Tunnistimen toiminnan voit mitata yleismittarilla nastoista, ei näytä lukemaa mutta kun viet esim. raudan anturin päähän niin lukeman pitäisi muuttua. Sama pitäisi tapahtua kun pyörittää moottoria siten että vauhtipyörässä olevat nystyrät tulee anturin kohdalle. Anturi itsessään on erittäin varmatoiminen.
Vastaa Viestiin