Jäähdyttimen propellit eivät pelitä

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Jäähdyttimen propellit eivät pelitä

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Elikkäs nuo kaksi propellia, mitkä joku viisas insinööri on sullonut tuohon jäähdyttimen taakse, eivät tunnu toimivan tai sitten niitä ohjaava termostaatti on sökö, joten:
1) Saako noita mitenkään "ohikytkettyä" päälle?
2) Missähän kolossa se termari mahtaa lymytä?
3) Missä vaiheessa noiden pitäisi yleensäkin alkaa puhaltamaan? Lämmöt kun eivät hiivi mittarin mukaan paljoakaan yli puolen välin mittaria.


Tyhmiä kysymyksiä, mutta enpä minä ikinä opi mitään, ellen tee jotain ja kysy sitten, että mites tää nyt pitikään mennä... :lol:
En olisi varmaan huomannut tätäkään pientä probleema, mutta onneksi on muiden ongelmien takia pitänyt roikkua pellin alla paisumassa. :)
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Sittenhän niitä vasta tarvitaan, jos meinaa lämmöt nousta.
Stude
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Helmi 2005 09:25

Viesti Kirjoittaja Stude »

Jos sulla on viskotuuletin + sähköflektit niin termostaatti on todennäköisesti sellainen joka kytkee flektit vasta 95:ssä asteessa päälle.

Jos on pelkät sähköpropellit niin termostaatti vaihtoehtoja on ainakin
75:ssä ja 85:ssä asteessa toimivat.
Toki voi tässäkin olla myös tuo 95-asteen termari, mutta koneen lämmöt nousee melkein punaselle sillä.

Itsellä ainakin tuo termari sijaitsee jäähdyttimen alaosassa, pyöriikös ne propellit käsin vai ovatko kenties jumissa?

Ja ihan niin kuin Lalli mainitsi ,ei mitään syytä flektien pyöriä ellei koneen lämmöt meinaa "karata".
Sierra XR4i -84
Focus STW -00
Escort 1.6 MK5 -91
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Jos tuossa 90 Scorpissa anturi (lämpötilakytkin) on joko vihreä 100 ja 105 C tai harmaa 100 ja 110 C eli termostaattikotelossa nesteen lämpötilan noustua 100 lähtee ensimmäinen flekti päälle ja 105 tai 110 lähtee myös toinen pyörimään. Kytkentälämpötilat ovat merkitty myös ko. termostaattikytkimeen.
Myös pienempiä lämpötiloja omaavia löytyy, alunperin kuitenkin lähinnä Diesel malleista.
Eli flektit eivät juurikaan pyöri muuta kuin kovassa kuormituksessa tai auton käydessä pitkään paikallaan.
Paineistetussa järjestelmässähän 50% seoksella kiehumispiste on vasta n. 120C tai yli, riippuen paineesta. Jäähdytysneste alkaa kuitenkin kiertää jäähdyttimessä kun lämpötila nousee sen verran jotta termostaatti avautuu (melko usein 88 C). Useimmin ilmavirta jäähdyttää riittävästi kun auto on liikkeessä.
Tuplaflektien toiminnan voi halutessaan testata irroittamalla anturille tulevan johdon ja kytkemällä nelinapaliittimen reunimmaiset nastat keskenään yhteen. Toisessa reunassa on toisen flektin ohajus. Samaa anturia on muissakin fordeissa joissa tuplaflektit.
Vastaa Viestiin