Sivu 1/1
Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 06 Joulu 2008 00:18
Kirjoittaja duckworth
Sierran sisustan sain siis purettua lattiamattoa myöden ja löytyihän sieltä muutama ruoste-esiintymä..oikean takapyöränkotelosta. Tuossa
kuva reiästä/viillosta. Kysymys kuuluu, että saako esim. motonetistä korjauspeltejä kyseiseen kohtaan, eli pyöränkotelon ja takakontinlattian kulmaan? Motonet ainakin halvin, mutta entä muut vaihtoehdot; Fixus, AD...? Onko tuon kohdan hitsaaminen yleensä kovin hankalaa, näin metallialan maallikolle?
Sitten tuosta Migistä... Eli tekeekö ydintäytelanka koneella mitään näinkin tarkassa työssä?
PS. Paljon kysymyksiä, ja lisää tulee kun nää ensin selviää

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 06 Joulu 2008 09:30
Kirjoittaja teris
ydinlangalla pystyy ihan samalla lailla hitsaa ku kaasullakin, pitää vaan olla tarpeeks puhtaat pellit

motonetin tuotteet löytyy
www.motonet.fi ja tuohon kuvan "reikään" ei nyt mitään peltiä kannata ees laittaa ellei ole laajemmin läpi ruosteessa

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 13 Joulu 2008 00:23
Kirjoittaja lakari
Puhdista kaikki ruoste pois sekä sopivalta alueelta maalia ympäriltä ja vetele lastalla päälle kemiallista metallia. Päälle sinkkimaali ja sen yli miellyttävä värimaali jos tuntuu tarpeelliselta. Tämä on oma näkemys asiasta, "nestemäinen metalli" on moneen paikkaan ihan kiva aine.
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 19 Joulu 2008 20:10
Kirjoittaja Riesa2.0
Ydintäytelankahitsillä ei tee yhtään mitään, kun autonpeltejä aletaan hitsaamaan..
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 03 Helmi 2009 16:11
Kirjoittaja duckworth
Nyt ois tällainen aika pikaista vastausta vaativa ongelma...koskien auton nostoa pukeille. Ja se ongelma; kun hallitunkin asettaa korissa/pohjassa merkin kohdalle niin eihän akselipukki mahdukkaan lähellekkään merkin kohtaa

Vähän vaikee nimittäin vetästä tunkkia pois ja sujauttaa pukkia tilalle

Siispä muutama kyssäri heräsi:
Mistä muualta päin autoa voi nostaa/ootte nostanu kuin merkityistä kohdista?
(Että saisi pukit merkittyjen kohtien alle)
Vai
Vai pitääkö ne pukit laittaa muihin kuin merkittyihin kohtiin?
(Että sais tunkin mahtumaan merkittyjen kohtien alle)
Pitää saada tehtyä vaikka mitä, mutta nyt ollaan ihan pihalla...
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 03 Helmi 2009 19:48
Kirjoittaja tursas
Mitä merkkejä tarkoitat. Mä kurkkaan aina alle, että vastassa on kovaa terästä, ku nostan tai tuen pukeilla ?
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 04 Helmi 2009 16:00
Kirjoittaja duckworth
tursas kirjoitti:Mitä merkkejä tarkoitat. Mä kurkkaan aina alle, että vastassa on kovaa terästä, ku nostan tai tuen pukeilla ?
Tarkotin niitä helmassa olevia koloja.. Mutta meinaat siis että autoa voi nostaa sieltä mistä pohja on vain ehjä eikä tiellä ole letkuja tms.

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 04 Helmi 2009 17:38
Kirjoittaja tursas
duckworth kirjoitti:
Tarkotin niitä helmassa olevia koloja.. Mutta meinaat siis että autoa voi nostaa sieltä mistä pohja on vain ehjä eikä tiellä ole letkuja tms.

Helmoissa ja pohjassa on peltiä, ei niistä pidä nostaa, en mä niihin helmakoloihin luota. Vähän riippuu mitä kulmaa nostaa. Kyllä sieltä alta nakee, mitä siellä on vastassa ja mistä nostaa. Kerran kiireessäni nostin oikeeta etukulmaa, niin hallitunkki meni apparin lattiasta sisään...hallitunkin ja auton väliin paan aina jonkun massa-/laudanpalan väliin. Vähän vaikee nyt selittää, mutta tukevaan paikkaan ne pukit ja tunkki jää kans sinne alle ja renkaat reunojen alle...
Tässä on hyvä linkki, asiaa pohditaan muuallakin:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... uvia&gbv=2
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 05 Helmi 2009 17:01
Kirjoittaja emax
Edestä voi nostaa ainakin moottoripalkin keskeltä niin saat molemmille reunoille pukit ja takaa perämurikasta. Etu- ja takareunoilla kestää ne alkuperäisen tunkin kohdat ainakin. Laske kuitenkin varovasti ensi ja kuuntele rutiseeko

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 28 Helmi 2009 23:54
Kirjoittaja duckworth
Ens viikolla aloittelen sitten tuota hitsausta, mutta tosiaankin kone arveluttaa hiukan. Kun migeistä kuulee niin eroavia näkemyksiä...
Riesa2.0 kirjoitti:Ydintäytelankahitsillä ei tee yhtään mitään, kun autonpeltejä aletaan hitsaamaan..
Miksi sillä ydintäytelankakoneella ei sitten tee mitään? Onko jälki huonoa, räisköttääkö vai eikö saumasta saa kestävää lainkaan? Tarkennuksia?
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 04 Maalis 2009 23:12
Kirjoittaja teha
usein ydintäyte hitseissä vain karkea säätö (max/min), ja lankapaksua 0,8mm.
eli sillä tekee helposti vain reikiä, mutta kyllä sillä nyt aina yhden auton leimasta saa läpi,
rälläkkä, pakkelit ja paksu alustamassa on keksitty aloittelijoita varten.
Itsellä on telwin ydintäyte hitsi ja kyllä se ihan riittävä on, ruostuneen auton hitsaus on sitäpaitsi taitolaji, oli hitsi mikä tahansa, jälki on ensimmäisillä kerroilla kammottavaa vaikka tekisit miten hienolla laitteella.
Hitsaat vain pisteitä vähän kerrallaan ja paikka lappu on puhtaaksi hiotun pellin päällä, en tiedä olisiko fiksua nitoa se paikalleen ensin pop-niiteillä?
Ja sitä vanhaa peltiä sitten vain reilusti pois, vaikka paikattava reikä olisi miten pieni niin reilusti vain ruuvarilla hakkaat sen isommaksi ja sitten paljastuu se hapero alue johon ei pysty hitsaamaan.
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 04 Huhti 2009 17:58
Kirjoittaja duckworth
Jes, nyt on kaikki paikat hitsattu, ja pohja pitäisi käsitellä. Pellille hiottuihin kohtiin tulee tietysti sinkkimaali(?), mutta riittääkö hitsattuihin kohtiin pelkkä massaus vai sivelläänkö sinnekin sinkkiä massan alle?
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 04 Huhti 2009 22:35
Kirjoittaja Volmari
duckworth kirjoitti:Jes, nyt on kaikki paikat hitsattu, ja pohja pitäisi käsitellä. Pellille hiottuihin kohtiin tulee tietysti sinkkimaali(?), mutta riittääkö hitsattuihin kohtiin pelkkä massaus vai sivelläänkö sinnekin sinkkiä massan alle?
kyllä se riittää.. hetkellisesti.
itse tekisin että vetäisin sen sinkin sinne alle kun kerta sitä käytät ja siihen päälle vielä jotain oikein mukavaa maalia jos vain käden ulottuvilla on esim. epoksi maalia tai sitten polyuretaani maalia, muuta ei IMO kannata siinne pohjaan tuhlata, ja näiden päälle sitten normaali massaus.
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 01 Touko 2009 15:56
Kirjoittaja duckworth
Kaikkien hitsattujen ja pellille hiottujen kohtien päälle levitin muutama päivä sitten sinkki kerroksen, mutta oletteko yleensä vetäneet useamman kerroksen sitä sinkkiä?
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 02 Touko 2009 00:21
Kirjoittaja Tekno
enempi parempi

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 02 Touko 2009 11:52
Kirjoittaja Heinämies
Mitä tuo sinkki tekee ja miten se eroaa tavallisesta ruosteenestopohjamaalista?
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 03 Touko 2009 20:45
Kirjoittaja HELLbound
se uhraa itsensä korroosiolle teräksen puolesta....
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 04 Touko 2009 09:47
Kirjoittaja Heinämies
Pitänee sitten laittaa sitä, kun hion helmoista kukkaset pois.
Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)
Lähetetty: 04 Touko 2009 17:57
Kirjoittaja Beornegar
Jos käytät tyyliin motonetin 7euron sinkkispraytä, niin kannattaa olla erittäin tarkka ettei jää yhtään ruostetta jäljelle. Hiekkapuhallus melkein ainoa varma tapa. Oon kuullu paljon juttua noista halpissinkeistä, että sisältävät niin vähän itse sinkkiä, että jos jää pienikin hitale "ruostepöpöä" johonkin, niin alkaa irtoilemaan maali parin viikon päästä.