Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Sierran sisustan sain siis purettua lattiamattoa myöden ja löytyihän sieltä muutama ruoste-esiintymä..oikean takapyöränkotelosta. Tuossa kuva reiästä/viillosta. Kysymys kuuluu, että saako esim. motonetistä korjauspeltejä kyseiseen kohtaan, eli pyöränkotelon ja takakontinlattian kulmaan? Motonet ainakin halvin, mutta entä muut vaihtoehdot; Fixus, AD...? Onko tuon kohdan hitsaaminen yleensä kovin hankalaa, näin metallialan maallikolle?

Sitten tuosta Migistä... Eli tekeekö ydintäytelanka koneella mitään näinkin tarkassa työssä? :roll:

PS. Paljon kysymyksiä, ja lisää tulee kun nää ensin selviää :mrgreen:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
teris
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Maalis 2006 18:10
Paikkakunta: vantaa

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja teris »

ydinlangalla pystyy ihan samalla lailla hitsaa ku kaasullakin, pitää vaan olla tarpeeks puhtaat pellit :wink: motonetin tuotteet löytyy www.motonet.fi ja tuohon kuvan "reikään" ei nyt mitään peltiä kannata ees laittaa ellei ole laajemmin läpi ruosteessa :)
lakari
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Elo 2007 21:37
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja lakari »

Puhdista kaikki ruoste pois sekä sopivalta alueelta maalia ympäriltä ja vetele lastalla päälle kemiallista metallia. Päälle sinkkimaali ja sen yli miellyttävä värimaali jos tuntuu tarpeelliselta. Tämä on oma näkemys asiasta, "nestemäinen metalli" on moneen paikkaan ihan kiva aine.
Näillä mennään vielä pitkään.

Escort, Mondeo, Express, Mondeo, Mondeo(ikäjärjestyksessä)
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Ydintäytelankahitsillä ei tee yhtään mitään, kun autonpeltejä aletaan hitsaamaan..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Nyt ois tällainen aika pikaista vastausta vaativa ongelma...koskien auton nostoa pukeille. Ja se ongelma; kun hallitunkin asettaa korissa/pohjassa merkin kohdalle niin eihän akselipukki mahdukkaan lähellekkään merkin kohtaa :? Vähän vaikee nimittäin vetästä tunkkia pois ja sujauttaa pukkia tilalle :roll: Siispä muutama kyssäri heräsi:

Mistä muualta päin autoa voi nostaa/ootte nostanu kuin merkityistä kohdista?
(Että saisi pukit merkittyjen kohtien alle)

Vai

Vai pitääkö ne pukit laittaa muihin kuin merkittyihin kohtiin?
(Että sais tunkin mahtumaan merkittyjen kohtien alle)

Pitää saada tehtyä vaikka mitä, mutta nyt ollaan ihan pihalla...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mitä merkkejä tarkoitat. Mä kurkkaan aina alle, että vastassa on kovaa terästä, ku nostan tai tuen pukeilla ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

tursas kirjoitti:Mitä merkkejä tarkoitat. Mä kurkkaan aina alle, että vastassa on kovaa terästä, ku nostan tai tuen pukeilla ?
Tarkotin niitä helmassa olevia koloja.. Mutta meinaat siis että autoa voi nostaa sieltä mistä pohja on vain ehjä eikä tiellä ole letkuja tms. :o
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja tursas »

duckworth kirjoitti: Tarkotin niitä helmassa olevia koloja.. Mutta meinaat siis että autoa voi nostaa sieltä mistä pohja on vain ehjä eikä tiellä ole letkuja tms. :o
Helmoissa ja pohjassa on peltiä, ei niistä pidä nostaa, en mä niihin helmakoloihin luota. Vähän riippuu mitä kulmaa nostaa. Kyllä sieltä alta nakee, mitä siellä on vastassa ja mistä nostaa. Kerran kiireessäni nostin oikeeta etukulmaa, niin hallitunkki meni apparin lattiasta sisään...hallitunkin ja auton väliin paan aina jonkun massa-/laudanpalan väliin. Vähän vaikee nyt selittää, mutta tukevaan paikkaan ne pukit ja tunkki jää kans sinne alle ja renkaat reunojen alle...

Tässä on hyvä linkki, asiaa pohditaan muuallakin:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... uvia&gbv=2
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja emax »

Edestä voi nostaa ainakin moottoripalkin keskeltä niin saat molemmille reunoille pukit ja takaa perämurikasta. Etu- ja takareunoilla kestää ne alkuperäisen tunkin kohdat ainakin. Laske kuitenkin varovasti ensi ja kuuntele rutiseeko :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ens viikolla aloittelen sitten tuota hitsausta, mutta tosiaankin kone arveluttaa hiukan. Kun migeistä kuulee niin eroavia näkemyksiä... :?
Riesa2.0 kirjoitti:Ydintäytelankahitsillä ei tee yhtään mitään, kun autonpeltejä aletaan hitsaamaan..
Miksi sillä ydintäytelankakoneella ei sitten tee mitään? Onko jälki huonoa, räisköttääkö vai eikö saumasta saa kestävää lainkaan? Tarkennuksia?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
teha
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Helmi 2009 19:47

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja teha »

usein ydintäyte hitseissä vain karkea säätö (max/min), ja lankapaksua 0,8mm.
eli sillä tekee helposti vain reikiä, mutta kyllä sillä nyt aina yhden auton leimasta saa läpi,
rälläkkä, pakkelit ja paksu alustamassa on keksitty aloittelijoita varten.
Itsellä on telwin ydintäyte hitsi ja kyllä se ihan riittävä on, ruostuneen auton hitsaus on sitäpaitsi taitolaji, oli hitsi mikä tahansa, jälki on ensimmäisillä kerroilla kammottavaa vaikka tekisit miten hienolla laitteella.
Hitsaat vain pisteitä vähän kerrallaan ja paikka lappu on puhtaaksi hiotun pellin päällä, en tiedä olisiko fiksua nitoa se paikalleen ensin pop-niiteillä?
Ja sitä vanhaa peltiä sitten vain reilusti pois, vaikka paikattava reikä olisi miten pieni niin reilusti vain ruuvarilla hakkaat sen isommaksi ja sitten paljastuu se hapero alue johon ei pysty hitsaamaan.
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Jes, nyt on kaikki paikat hitsattu, ja pohja pitäisi käsitellä. Pellille hiottuihin kohtiin tulee tietysti sinkkimaali(?), mutta riittääkö hitsattuihin kohtiin pelkkä massaus vai sivelläänkö sinnekin sinkkiä massan alle?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja Volmari »

duckworth kirjoitti:Jes, nyt on kaikki paikat hitsattu, ja pohja pitäisi käsitellä. Pellille hiottuihin kohtiin tulee tietysti sinkkimaali(?), mutta riittääkö hitsattuihin kohtiin pelkkä massaus vai sivelläänkö sinnekin sinkkiä massan alle?
kyllä se riittää.. hetkellisesti.

itse tekisin että vetäisin sen sinkin sinne alle kun kerta sitä käytät ja siihen päälle vielä jotain oikein mukavaa maalia jos vain käden ulottuvilla on esim. epoksi maalia tai sitten polyuretaani maalia, muuta ei IMO kannata siinne pohjaan tuhlata, ja näiden päälle sitten normaali massaus.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kaikkien hitsattujen ja pellille hiottujen kohtien päälle levitin muutama päivä sitten sinkki kerroksen, mutta oletteko yleensä vetäneet useamman kerroksen sitä sinkkiä?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja Tekno »

enempi parempi :lol:
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Mitä tuo sinkki tekee ja miten se eroaa tavallisesta ruosteenestopohjamaalista?
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

se uhraa itsensä korroosiolle teräksen puolesta....
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
Heinämies
Viestit: 348
Liittynyt: 04 Joulu 2008 21:05

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja Heinämies »

Pitänee sitten laittaa sitä, kun hion helmoista kukkaset pois.
Beornegar
Viestit: 351
Liittynyt: 27 Elo 2008 10:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Peltitöistä... (Sierra Mk1)

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Jos käytät tyyliin motonetin 7euron sinkkispraytä, niin kannattaa olla erittäin tarkka ettei jää yhtään ruostetta jäljelle. Hiekkapuhallus melkein ainoa varma tapa. Oon kuullu paljon juttua noista halpissinkeistä, että sisältävät niin vähän itse sinkkiä, että jos jää pienikin hitale "ruostepöpöä" johonkin, niin alkaa irtoilemaan maali parin viikon päästä.
http://corvettewoundedwarrior.blogspot.com/
Ei sillä auton merkillä niin väliä oo, kunhan se on Ford

Entiset:
-1.6 Escort -89
-1.6 cvh Sierra -90
Nykyset:
-2.6 Taunus 17M -70
Vastaa Viestiin