Auto: Ford Mondeo 1.8i GLX -96
Eli, Montukkaan tuli hommattua Autogaugen kierrosmittari ja se pitäisi heittää kiinni. Olen nyt miljoonasta paikasta kysellyt sekä netissä, puhelimella että huoltamolla miten se asennetaan, mutta kukaan ei ole antanut hyviä ohjeita amatööri-kädelle, joka ei tiedä mistään mitään!
Mittarista lähtee nippu johtoja, mitkä on yhdistetty kolmeksi, eli vihreä = singaali, punainen = 12V virta, musta = maadoitus.
Mittari on jo löytänyt paikkansa kojetaululta ratin takaa vasemmasta kulmasta, eli enää puuttuu johtojen kiinnittäminen. Tästä alkoi ongelmat. Idea olisi asentaa se niin, ettei tarvitse kojetaulua repiä irti!
Maadoitus... minnekkäs sen vedän? Onko kuskin puolella jalkatilassa olevassa sulakelaatikossa skruuvia, mihin maadoitusjohdon voi vetää?
Virta 12V... idea siis on, että mittari syttyy kun avainta kääntää TAI valot laittaa päälle (parkit syttyy automaattisesti kun virrat pistää päälle). Mihis tuon vedän sitten? Ajattelin, että onko sellaista osaa, minkä voi pistää auton valojen sulakkeelle mihin menee johto kiinni? Viitsisi mitään johtoja ruveta katkomaan koska 1. en tiedä missä ne ovat ja 2. vaikka tietäisinkin, en tietäisi mikä on oikea johto!
Singaali... kierrosluvun singaalijohto menee kuulemma puolan -:seen (miinukseen). Oolrait, sytytyspuola ilmeisesti kyseessä ja tiedänkin missä se on. Sytytyspuolaan menee kiinni yksi liitin, missä on tsiljoona johtoa. Minne menee singaali kiinni? Mistä kannattaa vetää singaalijohto sitten auton konepellin alta sisälle, ettei tarvi reikiä ruveta porailemaan...
Jos joku osaa tai edes vaivautuu vastaamaan tähän totaaliseen tiedottomuuden vallassa tehtyyn epätoivoiseen avunpyyntöön, niin pyydän, että vastaa rautalangasta vääntäen ja selkeästi. Minulle on kyllä perusteet kerrottu, mutta kun ei piru vie niistä mitään ymmärrä. Periaatteessa sormella pitäisi näyttää ja "selkokielellä" ilman teknisiä termejä opastaa, kun en minä mistään mitään ymmärrä kuitenkaan.
Kysyin asennusta, niin se maksaa muutaman kympin. En todellakaan kolmen johdon liittämisestä rupea muutamaa kymppiä maksamaan! Pois se minusta!
Kiitos ja nöyrä kumarrus.
Mondeoon lisä rpm mittari
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 15 Syys 2008 12:10
Mondeoon lisä rpm mittari
Autoista ymmärrän sen verran, mitä ajokortti vaatii...
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: 27 Heinä 2008 11:14
- Paikkakunta: Kitee
Re: Mondeoon lisä rpm mittari
Maadoitusjohdon voit kytkeä ihan mihin tahansa auton rungossa, hiot kohdan peltipinnalle tai etsit valmiin maadoituspisteen. Esimerkiksi kojelaudan kiinnityspisteistä löytyy useimmiten kohta mikä on kiinnitetty suoraan peltiin.ThaumielNerub kirjoitti:
Maadoitus... minnekkäs sen vedän? Onko kuskin puolella jalkatilassa olevassa sulakelaatikossa skruuvia, mihin maadoitusjohdon voi vetää?
Valokytkintä tutkimalla löytyy oikea piuha, samoin virtalukolta löytyy käyttötarkoitukseen sopivia johtoja, sulakerasiasta löytyy varmasti paikkoja, mutta mieluummin ottaisin nuista muista kuin siitä johtohelvetistä.ThaumielNerub kirjoitti: Virta 12V... idea siis on, että mittari syttyy kun avainta kääntää TAI valot laittaa päälle (parkit syttyy automaattisesti kun virrat pistää päälle). Mihis tuon vedän sitten? Ajattelin, että onko sellaista osaa, minkä voi pistää auton valojen sulakkeelle mihin menee johto kiinni? Viitsisi mitään johtoja ruveta katkomaan koska 1. en tiedä missä ne ovat ja 2. vaikka tietäisinkin, en tietäisi mikä on oikea johto!
Katsot mikä menee sinne puolan miinukseen, haaroitat siitä johdosta mikäli puolassa ei ole valmiiksi tyhjää paikkaa abikolle. Onko tuossa autossa jo vakiona kierroslukumittari, mikäli on niin mittaristo irti ja sinne liittää kaikki tarvittavat johdot rinnalle. Mikäli ei ole mittaria saattaa sieltä mittariston takaa löytyä valmis johtosarja mihin liittää.ThaumielNerub kirjoitti: Singaali... kierrosluvun singaalijohto menee kuulemma puolan -:seen (miinukseen). Oolrait, sytytyspuola ilmeisesti kyseessä ja tiedänkin missä se on. Sytytyspuolaan menee kiinni yksi liitin, missä on tsiljoona johtoa. Minne menee singaali kiinni? Mistä kannattaa vetää singaalijohto sitten auton konepellin alta sisälle, ettei tarvi reikiä ruveta porailemaan...
Kannattaa harkita sitä parin kympin asennusta, sillä riski rikkoa jotain kallista on todella suuri mikäli menet katkomaan ja liittämään piuhoja toisiinsa tietämättä mihin ne menevät/mistä tulevat.ThaumielNerub kirjoitti:
Jos joku osaa tai edes vaivautuu vastaamaan tähän totaaliseen tiedottomuuden vallassa tehtyyn epätoivoiseen avunpyyntöön, niin pyydän, että vastaa rautalangasta vääntäen ja selkeästi. Minulle on kyllä perusteet kerrottu, mutta kun ei piru vie niistä mitään ymmärrä. Periaatteessa sormella pitäisi näyttää ja "selkokielellä" ilman teknisiä termejä opastaa, kun en minä mistään mitään ymmärrä kuitenkaan.
Kysyin asennusta, niin se maksaa muutaman kympin. En todellakaan kolmen johdon liittämisestä rupea muutamaa kymppiä maksamaan! Pois se minusta!
Kiitos ja nöyrä kumarrus.

Ford Mondeo 1.8 vm.-01
Nissan Primera 1.6 vm.-00
Nissan Primera 1.6 vm.-00
Re: Mondeoon lisä rpm mittari
Niin tossahan taitaa myös olla edis eli jakajaton hukkakipuna sytytys.
Eli ei onnistu varmaan suoraan puolapakan miinuksesta.
Jos tosiaan noin paljon on asiasta kysyttävää niin melkein on viisaampi maksaa se muutama kymppi.
jos ei noi jälkiasennusmittarit mitenkään oo muuttuneet niin ne ei toimi suoraan kaksoiskipinä järjestelmissä vaan tarvitaan väliin pari zener diodia jne. sisältävä palikka.
On siitä täälläkin paljon juttua ollut. jossain megasquirtin sivuilla oli ohje sen palikan rakentamiseksi.
Eli ei onnistu varmaan suoraan puolapakan miinuksesta.
Jos tosiaan noin paljon on asiasta kysyttävää niin melkein on viisaampi maksaa se muutama kymppi.
jos ei noi jälkiasennusmittarit mitenkään oo muuttuneet niin ne ei toimi suoraan kaksoiskipinä järjestelmissä vaan tarvitaan väliin pari zener diodia jne. sisältävä palikka.
On siitä täälläkin paljon juttua ollut. jossain megasquirtin sivuilla oli ohje sen palikan rakentamiseksi.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 15 Syys 2008 12:10
Re: Mondeoon lisä rpm mittari
50-100 euroa maksaa asennus, eli taitaa jäädä tekemättä.
Autoista ymmärrän sen verran, mitä ajokortti vaatii...
Re: Mondeoon lisä rpm mittari
Mä tiedän, ettei tää auta mitään, mutta kuhan netistä asiaa vähän aikani kuluksi kattelin.
Jos googlettaa, niin nää on ne avainsanat:
How to install tachometer
Yhet ohjeet englanniksi:
http://www.egauges.com/pdf/AutoMeter/859e.pdf
Näin se pistetään – 96:seen Mustangiin
How To Install An Aftermarket Tach, eli ”ostin käytetyn mittarin, mitä teen ?”
http://www.moddedmustangs.com/forums/el ... -tach.html
...eli ei niin yksinkertaista, mutta jos sais sen ite paikoilleen noin niinkuin fyysisesti ja jättäis piuhat ammattimiehelle, niin mä tekisin...
Edit: Niin ja joku kysy samaa saapiinsa, niin sai tämmösen vastauksen: You should not install anything extra on the ignition system. there is no Coil on this model car, Just a ignition discharge unit which is extremely sensitive. Don't mess with it. Eli suomeksi jotenkin, että älä vaan laita sinne yhtään mitään..
Jos googlettaa, niin nää on ne avainsanat:
How to install tachometer
Yhet ohjeet englanniksi:
http://www.egauges.com/pdf/AutoMeter/859e.pdf
Näin se pistetään – 96:seen Mustangiin
How To Install An Aftermarket Tach, eli ”ostin käytetyn mittarin, mitä teen ?”
http://www.moddedmustangs.com/forums/el ... -tach.html
...eli ei niin yksinkertaista, mutta jos sais sen ite paikoilleen noin niinkuin fyysisesti ja jättäis piuhat ammattimiehelle, niin mä tekisin...

Edit: Niin ja joku kysy samaa saapiinsa, niin sai tämmösen vastauksen: You should not install anything extra on the ignition system. there is no Coil on this model car, Just a ignition discharge unit which is extremely sensitive. Don't mess with it. Eli suomeksi jotenkin, että älä vaan laita sinne yhtään mitään..

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: Mondeoon lisä rpm mittari
Mihin tarvitset kaksi kiekkamittaria koska yksi on jo vakiona? 

Re: Mondeoon lisä rpm mittari
asensin KAhan tuollaisen mittarin.Muuten meni ihan ok mut minä tei niin et avasin sen mittarin ja säädin takaa löytyvistä potikoista kierrokset kohdalleen.Lisäksi siellä oli potikat joista säädettiin vaihtovalo.Pientä paneutumistahan tuo vaati ja uskallusta mut minulla ainakin toimii.
Puolalle vaan se johto jompaan kumpaan reunimmaisista liittimistä(muuten norm kytkennät) ja ei kun säätämään.
Puolalle vaan se johto jompaan kumpaan reunimmaisista liittimistä(muuten norm kytkennät) ja ei kun säätämään.
