Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 17 Kesä 2008 10:10
Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Hola!
Arvoisat Ford tietäjät. Olisiko kellään antaa jotain ohjetta seuraavanlaiseen ongelmaan.
Potilas on vm. 2005 Ford Mondeo STW, 2,5l V6.
Auto on uudesta lähtien tuntunut hyvin hyvin laiskalta siihen nähden, minkä verran paukkua koneessa pitäis olla. No nyt sitten eilen illalla käytin sen tehodynamometrissä, jonka tulos oli karutonta kertomaa: huipputehot etupyöriltä (useammilla vedoilla) 130 - 140hv! Huippuvääntö noin 210nm.
Ei ihan kunnossa siis. Lisäksi teho- ja vääntökäyrät vahvistivat perstuntuman, eli noin 3400rpm kohdalla on molemmissa käyrissä notkahdus, jonka jälkeen käyrät eivät enää ole tasaiset, vaan ne ovat sellaiset sahakuvioiset, ikäänkuin katkoisi sytytystä koko ajan tuon notkahduksen jälkeen.
Vikatesterit ihan merkkiliikkeessä eivät kuitenkaan anna minkäänlaista vikailmoitusta.
Mikä ihme tuota vaivaa???
Nöyrimmät kiitokset!
Arvoisat Ford tietäjät. Olisiko kellään antaa jotain ohjetta seuraavanlaiseen ongelmaan.
Potilas on vm. 2005 Ford Mondeo STW, 2,5l V6.
Auto on uudesta lähtien tuntunut hyvin hyvin laiskalta siihen nähden, minkä verran paukkua koneessa pitäis olla. No nyt sitten eilen illalla käytin sen tehodynamometrissä, jonka tulos oli karutonta kertomaa: huipputehot etupyöriltä (useammilla vedoilla) 130 - 140hv! Huippuvääntö noin 210nm.
Ei ihan kunnossa siis. Lisäksi teho- ja vääntökäyrät vahvistivat perstuntuman, eli noin 3400rpm kohdalla on molemmissa käyrissä notkahdus, jonka jälkeen käyrät eivät enää ole tasaiset, vaan ne ovat sellaiset sahakuvioiset, ikäänkuin katkoisi sytytystä koko ajan tuon notkahduksen jälkeen.
Vikatesterit ihan merkkiliikkeessä eivät kuitenkaan anna minkäänlaista vikailmoitusta.
Mikä ihme tuota vaivaa???
Nöyrimmät kiitokset!
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Siis jos pyöriltä lähtee 140hp, niin eikö se 170hp koneessa silloin ole aika lähellä?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Joo jos toi oli tosiaan pyöräteho niin on aika lähellä oikein. Vähän ehkä alakanttiin kyllä sekin.
Toi nytkähdys 3400rpm kohdalla on varmaan noissakin koneissa se toisioläppien aukeaminen, mutta siitä eteenpäin pitäis olla taas aika tasaista.
http://i37.photobucket.com/albums/e86/C ... 1194206772
Tossa vertailun vuoksi omasta lappu.
Onhan tuossakin pientä hyppyä tuolla 3500rpm yläpuolella, mutta ei sitä ajossa havaitse.
Jos oikein kovasti röpöttää tuolla yläkierroksilla niin saattaa olla, että se pääsee laihalle.
Eikö ne laitanut siellä penkityspaikassa ollenkaan seosmittariin sitä kiinni?
Kannattaisi vielä ainakin ne käydä tarkistuttamassa, että ei mene laihalle yläkierroksilla.
Toi nytkähdys 3400rpm kohdalla on varmaan noissakin koneissa se toisioläppien aukeaminen, mutta siitä eteenpäin pitäis olla taas aika tasaista.
http://i37.photobucket.com/albums/e86/C ... 1194206772
Tossa vertailun vuoksi omasta lappu.
Onhan tuossakin pientä hyppyä tuolla 3500rpm yläpuolella, mutta ei sitä ajossa havaitse.
Jos oikein kovasti röpöttää tuolla yläkierroksilla niin saattaa olla, että se pääsee laihalle.
Eikö ne laitanut siellä penkityspaikassa ollenkaan seosmittariin sitä kiinni?
Kannattaisi vielä ainakin ne käydä tarkistuttamassa, että ei mene laihalle yläkierroksilla.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Jos nyt kuitenkin uupuu tehoa niin voisiko toisioläppien jumittaminen olla mahdollista. Sehän aiheuttaa tehottomuutta juuri yläkierroksilla...
Ja sit tietyst omaa kokemusta, pakoputki tukos katin roinasta. Mulla suhis silloin pakoputken päässä ja luulin että oli menny "home mode" säätöön. Ei kulkenu 60 kovempaa.
Tosin on niin uusi auto et tuntuis kumpikin uskomattomalta. Mut jos on paljon ajettu niin voihan se olla mahdollista.
Ja sit tietyst omaa kokemusta, pakoputki tukos katin roinasta. Mulla suhis silloin pakoputken päässä ja luulin että oli menny "home mode" säätöön. Ei kulkenu 60 kovempaa.
Tosin on niin uusi auto et tuntuis kumpikin uskomattomalta. Mut jos on paljon ajettu niin voihan se olla mahdollista.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
mutta jos siellä 3400rpm se notkahdus tulee niin tuntuisi siltä, että ne läpät ainakin aukeaa.
Tietty voi olla, että sen jälkeen alkavat sekoilla.
Tietty voi olla, että sen jälkeen alkavat sekoilla.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 17 Kesä 2008 10:10
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Juuei ole vika niissä imusarjan läpissä, on käyny Deltalla kaksi kertaa niiden takia, kun ne vähäisetkin menohalut on hävinneet.
Penkki jossa tuota käytin, oli inertiapenkki, joka omistajan mukaan näyttää vielä vähän yläkanttiin noita hevosia. Ja ne 140hv:n vedot oli parhaimpia, huonoimmat oli lähellä sitä 130hv:aa, jopa alle sen. Penkin omistajan mukaan se mukaanlukien, että penkki näyttää vähän liikaa, niin pyöriltä olis tuossa penkissä pitänyt saada noin 160hv, niin oltaisi oltu lähellä oikeaa, tehohäviöt mukaanlukien.
Deltallekin soitin ja kerroin tuloksista, niin ei sielläkään kovin vakuuttuneita oltu moottorin täydellisestä toiminnasta. Sielläkin tarjosivat vaihtoehdoksi tukkiutunutta katalysaattoria, mutta miten ihmeessä se vois olla tukossa, kun uudesta lähtien tuo auto on ollu tuommonen lahna? Ei kait ne nyt tehtaalla valmiiksi tukossa olevaa putkea olis sinne laittanut
Noh, kumminkin. Auto menee keskiviikkona Deltalle, jonne jääkin niin pitkään, että vika löytyy. Saas nähdä, kuinka käy.
Kiitos vastanneille, hyviä ehdotuksia otetaan edelleen vastaan!
Penkki jossa tuota käytin, oli inertiapenkki, joka omistajan mukaan näyttää vielä vähän yläkanttiin noita hevosia. Ja ne 140hv:n vedot oli parhaimpia, huonoimmat oli lähellä sitä 130hv:aa, jopa alle sen. Penkin omistajan mukaan se mukaanlukien, että penkki näyttää vähän liikaa, niin pyöriltä olis tuossa penkissä pitänyt saada noin 160hv, niin oltaisi oltu lähellä oikeaa, tehohäviöt mukaanlukien.
Deltallekin soitin ja kerroin tuloksista, niin ei sielläkään kovin vakuuttuneita oltu moottorin täydellisestä toiminnasta. Sielläkin tarjosivat vaihtoehdoksi tukkiutunutta katalysaattoria, mutta miten ihmeessä se vois olla tukossa, kun uudesta lähtien tuo auto on ollu tuommonen lahna? Ei kait ne nyt tehtaalla valmiiksi tukossa olevaa putkea olis sinne laittanut

Noh, kumminkin. Auto menee keskiviikkona Deltalle, jonne jääkin niin pitkään, että vika löytyy. Saas nähdä, kuinka käy.
Kiitos vastanneille, hyviä ehdotuksia otetaan edelleen vastaan!
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Kannattaa myös muistaa, että se 170hv on tehtaan ilmoittama arvo jota ei kaikissa kappaleissa kyllä ole.
Mullakin oli tossa st200:ssa vakiopalikoilla 200hv eli 5hv ilmotettua vähemmän, mutta taas vääntöä oli toistakymmentä newtonia enemmän.
Mutta ne seokset kannattais koko kierrosalueelta tarkistaa. Voi olla ihan joku anturivika, ettei se tunnista läppien aukeamisesta aiheutunutta muutosta ja päästää koneen laihalle.
noh. Kai ne sen siellä delta-autossa tietty tarkistaakin.
Mullakin oli tossa st200:ssa vakiopalikoilla 200hv eli 5hv ilmotettua vähemmän, mutta taas vääntöä oli toistakymmentä newtonia enemmän.
Mutta ne seokset kannattais koko kierrosalueelta tarkistaa. Voi olla ihan joku anturivika, ettei se tunnista läppien aukeamisesta aiheutunutta muutosta ja päästää koneen laihalle.
noh. Kai ne sen siellä delta-autossa tietty tarkistaakin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 17 Kesä 2008 10:10
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Joo, eihän ne ilmoitetut arvot ole kuin ilmoitettuja arvoja. Eihän ne mitään Jumalan sanaa tietysti ole. Mutta eikös tuolle kuitenkin huippujakin luvata tuonne 220km/h:n korville? No tämä ei ole kulkenut ikänään edes mittarinopeutta senvertaa. Nykyisellään pääsee mittarinopeutta noin 195km/h, eli tuliskos siitä noin 180km/h todellista... Että ei ihan normaalilta vaikuta.TeRoK kirjoitti:Kannattaa myös muistaa, että se 170hv on tehtaan ilmoittama arvo jota ei kaikissa kappaleissa kyllä ole.
Mullakin oli tossa st200:ssa vakiopalikoilla 200hv eli 5hv ilmotettua vähemmän, mutta taas vääntöä oli toistakymmentä newtonia enemmän.
Mutta mites, kun tietokoneet ei herjaa mistään viasta...TeRoK kirjoitti:Mutta ne seokset kannattais koko kierrosalueelta tarkistaa. Voi olla ihan joku anturivika, ettei se tunnista läppien aukeamisesta aiheutunutta muutosta ja päästää koneen laihalle.noh. Kai ne sen siellä delta-autossa tietty tarkistaakin.

Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Ilmamäärämittari olis yks vaihtoehto. Mut näkyskö se testereis.
Tuohon mittarinopeutee Mondeos on aika tarkka mittari vakio renkail. Mut pitäis sen kovempaa mennä mut tarvii kiihtyäkseen arviolta 4kilometrin suoraa osuutta huippunopeuteen.
Tuohon mittarinopeutee Mondeos on aika tarkka mittari vakio renkail. Mut pitäis sen kovempaa mennä mut tarvii kiihtyäkseen arviolta 4kilometrin suoraa osuutta huippunopeuteen.
-Mondeo ST200-
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
Like McDonalds says "I'm Lovin It"
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 17 Kesä 2008 10:10
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Luulis ilmamittarin herjaavan testerissä.
On sitä muuten poljettu, ihan enemmänkin kuin 4km...
Mutta kun ei vaan kulje 
On sitä muuten poljettu, ihan enemmänkin kuin 4km...


-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 17 Kesä 2008 10:10
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
Nonnih. Muutaman päivän offlinen jälkeen kerron seuraavaa:
Delta oli sitä mielipuolta, että katalysaattorit ovatten tukossa. Noh, näillä mennään niin pitkään kun saapi uudet ja sitten vielä ihmetellään, jos antaa aihetta.
Jotenkin vaan tuntuu vieläkin, että ei perskatti voi olla se huonon kulun aiheuttaja (ainakaan kokonaan) noissa kateissa. Tai sitten ne ovat olleet tukossa jo tehtaalta lähtiessään. Onhan valmistusvirhekin tietennii mahdollinen, mutta jotenkin kummalta kyllä tuntuis.
Delta oli sitä mielipuolta, että katalysaattorit ovatten tukossa. Noh, näillä mennään niin pitkään kun saapi uudet ja sitten vielä ihmetellään, jos antaa aihetta.
Jotenkin vaan tuntuu vieläkin, että ei perskatti voi olla se huonon kulun aiheuttaja (ainakaan kokonaan) noissa kateissa. Tai sitten ne ovat olleet tukossa jo tehtaalta lähtiessään. Onhan valmistusvirhekin tietennii mahdollinen, mutta jotenkin kummalta kyllä tuntuis.
Re: Mondeon hevoset karanneet laitumelta!
täältä ääni toisioläpille mutta onhan tossa 3 kattia niin miksei joku vois olla tukkeentunutkin 

EX:Sierra 2.0GL -88
Ex:200sx 1.8 Turbo S13 -89
Ex:Primera 1.6slx P10 -90
Ex:Sunny 1.6slx N13 -87
Ex:Orion mk2 1.4 -89
Ex:Primera 1.6LX p10 -90
Ex:Mondeo 2.5 V6 MK2 -97
Ex:Primera eGT -91
Nyt: Mondeo ST220 Turnier -02 & Primera eGT -91
Ex:200sx 1.8 Turbo S13 -89
Ex:Primera 1.6slx P10 -90
Ex:Sunny 1.6slx N13 -87
Ex:Orion mk2 1.4 -89
Ex:Primera 1.6LX p10 -90
Ex:Mondeo 2.5 V6 MK2 -97
Ex:Primera eGT -91
Nyt: Mondeo ST220 Turnier -02 & Primera eGT -91