
Pohjan massaus.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 23 Marras 2008 20:11
Pohjan massaus.
mikä ois paras massa pohjaan? eikse iha perus levitettävä massa oo kummiski paras? ku massapulloiki o nykyään ja voiks vanhan korin sinkitä/miten? audeis on kait käsittääkseni sinkitty kori. Eihä fordeis sellasta tunneta 

Re: Pohjan massaus.
Riippuu mm auton iästä ja massauksen tarpeellisuudesta. Tuosta -90 luvun kahtapuolta alkaen ovat Audit ja Volvot ja varmaan joku muukin sinkittyjä. Tämä ei kuitenkaan tarjoa suojaa juuri viittä vuotta pitemmälle. Normaalisti itse alustan suojaukseen käytetään bitumipohjaista alustamassa ruiskutettuna. Tässä piilee ongelma, koska mönjää on helppo koneella lapioida - sitä tulee liikaa. Kalvopaksuus ei suojaa sinänsä kuin parin vuoden ajan - ongelmallinen ilmasto ja tiesuola. Paksun massan alla tiesuola tekee rauhassa tuhojaan...
Tästä taas seuraa, että paras tapa on tehdä itse käsittely vuosittain. Loppukesän tarkastuksessa selviää massauksen kunto. Kaikilla ei tähän ole mahdollisuutta joten seuraavaksi paras vaihtoehto on käyttää suojausalan firmoja.
Sinkitystä vanhempiin autoihin voi käyttää esim alustan paikkamaalaukseen "purkkitavarana" - tulos on parempi kuin ei mitään käyttöautoihin. Sinkitys ei valitettavasti toimi sentin bitumin läpi
. Museotavara on sitten erikseen pohjia myöten käsiteltävä.
Fordeissa on sinkitystä ainakin -00 Mondeossa. Vaikka vesiohenteiset värit olivat alakerrasta "hiekkapuhalluksessa" häipyneet oli pohjasta tunnistettavissa sinkityspinta josta on heppo jatkaa. Lohkeamiskohdista näkyi tuo vielä selvemmin - ne vesivärit eivät aina autossa pysy.
Tästä taas seuraa, että paras tapa on tehdä itse käsittely vuosittain. Loppukesän tarkastuksessa selviää massauksen kunto. Kaikilla ei tähän ole mahdollisuutta joten seuraavaksi paras vaihtoehto on käyttää suojausalan firmoja.
Sinkitystä vanhempiin autoihin voi käyttää esim alustan paikkamaalaukseen "purkkitavarana" - tulos on parempi kuin ei mitään käyttöautoihin. Sinkitys ei valitettavasti toimi sentin bitumin läpi

Fordeissa on sinkitystä ainakin -00 Mondeossa. Vaikka vesiohenteiset värit olivat alakerrasta "hiekkapuhalluksessa" häipyneet oli pohjasta tunnistettavissa sinkityspinta josta on heppo jatkaa. Lohkeamiskohdista näkyi tuo vielä selvemmin - ne vesivärit eivät aina autossa pysy.
Re: Pohjan massaus.
Käy vaikka motonetistä tai ad-varaosasta hakemassa sieltä massahyllyltä dinitrolin (muistaakseni) tuote-esite, siinä on selitetty mitä eroa on massalla ja massalla. Lyhyesti ideana on vetää auton pohjaan kahta erilaista massaa, ensin ohut ja tunkeutuva aine, joka myös hidastaa alkanutta ruosteen etenemistä, ja sen päälle suojaava massa.
Omat kokemukset noista pensselillä levitettävistä massoista on, että ne kovettuvat ja halkeilevat irti yhdessä talvessa. Nuo dinitrolin suihkutettavat litkut on kestäneet puolestaan hyvin.
Omat kokemukset noista pensselillä levitettävistä massoista on, että ne kovettuvat ja halkeilevat irti yhdessä talvessa. Nuo dinitrolin suihkutettavat litkut on kestäneet puolestaan hyvin.
Kuga PHEV
Re: Pohjan massaus.
Massaa (jäykkää), teräketjuöljyä ja vaseliinia, keitetään kuumaksi ja ruiskulla pohjaan ja koteloihin. Näin meilläpäin.