Sivu 1/2

mk4 escortin alusta kuntoon.

Lähetetty: 27 Heinä 2005 18:52
Kirjoittaja force115
Eli lähtökohtana on lähes vakio mk4 escort xr3i. Alla on vain tällä hetkellä weitecin 40mm pudottavat jouset.
Nyt ajattelin sitten pistää alustan kerralla hyväksi.

Eli hankittuna on:
Konin säädettävät iskarit joka kulmaan.
Bbs:n 15" kevyet vanteet ja näille pitäis vielä hankkia jotkut hyvät renkaat koossa 195/50/15.

Ja harkinnan alla on vielä:
polyuretaani puslat alustaan.
Poikkituki eteen ja taakse.

Eli nyt tarvitsisin neuvoja. Eli ensinnäkin hyviä renkaita saa suositella. Nyt en hae mitään budjetti kumeja vaan oikeasti hyviä renkaita.
Sitten noista puslista. Eli onko joku laittanut escorttiinsa polyuretaanisia puslia? Kuinka kova alustasta tulee? Ja mitkä puslat kannattaisi vaihtaa jos nyt ei raaskia ihan kaikkia vaihtaa? Itsellä auto on kumminkin ympärivuotisessa käytössä että aivan kivirekeä ei viitsisi tehdä.

Sitten vielä poikkituesta. Eli kannattaako hommata vai onko sillä mitään merkitystä?

Eli nyt kaivattaisiin tietoa kuinka escortin alustasta saa oikeasti hyvän?

Lähetetty: 27 Heinä 2005 21:22
Kirjoittaja Volmari
gummeja en osaa neuvoa kun ei tiedä mitä ominaisuuksia haet niiltä? jotkut kumit on hyviä kuivalla mutta kamalia sateella.. ym.

mulle on sanottu että kun on kunnon tolpat nurkissa ja polyuretaani puslat laitettu niin tuntuu että legot lentelee suusta pihalle. mutta ajettavuus on tarkka.

ja eikös se poikittaistuki vaikuta kaarreominaisuuteen. tosin, melkein ulkonäköä tunea se on ellei radalla ajeta.

Lähetetty: 27 Heinä 2005 21:36
Kirjoittaja lalli69
Kyllä poikkituki edessä vaikuttaa melkopaljon kaarrekäyttäytymiseen, eli ei ole pelkkää tuninkia. :wink:

Lähetetty: 27 Heinä 2005 22:16
Kirjoittaja force115
niin renkaista haen ihan yleisesti hyviä renkaita. Koska ihan käyttöautoon tulee niin täytyy myös sateellakin toimia hyvin.

Escortissahan ei saa suoraa poikkitukea eteen vaan siihen tulee mutkia. Tällaiset poikkituet eivät vaan ole yhtä tukevia kuin suorat. Että kuinkahan ohuesta tavarasta noi ostolaiset poikkituet ovat vai pitääkö sitä tehdä oma.

Ja kellään ei ole omakohtaisia kokemuksia puslista?

Lähetetty: 27 Heinä 2005 22:35
Kirjoittaja lalli69
Kyllä se tukee, vaikka siinä mutkiakin olisi.
...jos sanoisin, että putken seinämävahvuus on 2-3mm luokkaa, niin en paljoa valehtele.

Lähetetty: 28 Heinä 2005 00:23
Kirjoittaja JesseT
Rehellisenä vastauksena -40mm jousilla alustasta ei ikinä tule hyvää.

Lähetetty: 28 Heinä 2005 01:22
Kirjoittaja SpeedDevil
JesseT kirjoitti:Rehellisenä vastauksena -40mm jousilla alustasta ei ikinä tule hyvää.
samaa mieltä. tosin 60mm on enemmän mun mieleen että sellasta. en kyl ajakkaan missään pellolla ja -25,-35 ja -40mm alustat on tehty traktoreihin. madallusta ja paljon :twisted: sit tulee hyvä.

powerflexin puslat, renkaiksi pirellin P7 kumit ja spaxin kynäjousi setti niin avot. rallyrace keravalla osaa varmaan auttaa. http://www.rallyracefin.fi/

Lähetetty: 28 Heinä 2005 07:35
Kirjoittaja force115
Ja minkähän takia -40mm jousilla alustasta ei saa hyvää. Vakiojousilla on vähän turhan traktorin näköinen. Onhan se totta että tukivarret ei madalletussa autossa parhaassa mahdollisessa asennossa ole, mutta minkäs teet.

Eibachilta löytyis kans -30mm pudottavia jousia, mutta ei viitsis taas 300€ sijoittaa jousiin.

Rallyracesta noita puslia katselinkin, tuntuvat olevan halvempia kuin muualla.

Lähetetty: 28 Heinä 2005 10:13
Kirjoittaja Megado
Itellä on escossa alla Champiron GT Radialit ja hyvät on ollu, hiljaset ja pitää vaikka sataa tai paistaa :lol:

Lähetetty: 28 Heinä 2005 10:18
Kirjoittaja Volmari
lalli69 kirjoitti:Kyllä poikkituki edessä vaikuttaa melkopaljon kaarrekäyttäytymiseen, eli ei ole pelkkää tuninkia. :wink:
kyllä kyllä, mutta ajatko sä jossain kaupungissa niin kovin että hyödyt tuestasi?

enivei olen kyllä itsekkin suunnitellut mokoman ostoa..

Lähetetty: 28 Heinä 2005 11:08
Kirjoittaja SpeedDevil
ei kukaan varmaan puhunu vakio alustasta mitään. jesseT varmaan tarkoitti ettei kannata rahojaan upottaa johonkin 550e maksavaan alustaan kun voi ostaa paremman joka madaltaa enemmän niin 600e. tosin kaikki on maku asioita, joku tykkää maidosta joku ei.

Lähetetty: 28 Heinä 2005 11:47
Kirjoittaja JesseT
Tarkoitin, että ei kannata autoa madaltaa yli RS-turbon vakiokorkeuden jos mielii sen toimivan vielä hyvin kaarteissa. Jos enemmän madaltaa, niin pitäisi korjata vastaavasti tukivarren kiinnityspisteitä, jotta kallistuskeskiö pysyisi tarpeeksi korkealla. Takapäässä koriin uusien reikien tekeminen on helppoa ja eteen on olemassa kaupallisesti saatavilla olkavarren ja tukivarren väliin tuleva jatkopala.
Jos autoa madalletaan niin että annetaan kallistuskeskiön tippua (tukivarret sisäpisteestä liian alhaalla ja ulkoa liian korkealla) tulee autosta helposti laiskan ja kankean tuntuinen, joka jämäkästä alustasta huolimatta kallistelee yllättävän paljon. Myös mk3/mk4 escortin vakio-ongelma puskeminen korostuu.

Lähetetty: 28 Heinä 2005 12:49
Kirjoittaja lalli69
Volmari kirjoitti: kyllä kyllä, mutta ajatko sä jossain kaupungissa niin kovin että hyödyt tuestasi?

enivei olen kyllä itsekkin suunnitellut mokoman ostoa..
No rampeissa on täälläpäin 60 rajoitus, eikä kaikissa kyllä tohdi niinlujaa vakioalustalla ajaa. :wink:

Lähetetty: 28 Heinä 2005 16:13
Kirjoittaja Volmari
lalli69 kirjoitti: No rampeissa on täälläpäin 60 rajoitus, eikä kaikissa kyllä tohdi niinlujaa vakioalustalla ajaa. :wink:

Kaasua vain enempi :D

Lähetetty: 28 Heinä 2005 16:20
Kirjoittaja force115
Juu kyllä tiedetään että alustageometria ei ole aivan kohdallaan tuolla madalluksella, mutta ei nyt puututa siihen. Tosin ilmeisesti rallyracesta saisi säädettäviä tukivarsia. Tuntuvat vain olevan aika kalliitta ja ovatko edes sallittuja tieliikenteessä?
Mistäs muuten niitä olkavarren ja tukivarren väliin tulevia jatkopaloja voisi tiedustella?

Mitäs mieltä olette onko kellään kokemuksia jousista weitec vs eibach. Nyt alla weitecit, mutta saako vaihdolla eibach jousiin parannusta. Noh poikkituet taidan hommata tai tehdä itse näkee sitten huomaako mitään parannusta.

Vielä askarruttaa tuo pusla homma. En taida uskaltaa niitä alkaa vaihtamaan jos autosta tuleekin aivan kivireki.

Lähetetty: 28 Heinä 2005 17:28
Kirjoittaja Kessi
force115 kirjoitti:Vielä askarruttaa tuo pusla homma. En taida uskaltaa niitä alkaa vaihtamaan jos autosta tuleekin aivan kivireki.
Vaihdat niitä puslia pikkuhiljaa..---> Aluks esim. eteen kallistuksen vakaajan ja rungon väliset ja katot mitä vaikuttaa.. sit ku tottuu tuntumaan ni tukivarsien puslat jne. Kohta sulla on kaikki puslat vaihdettu, eikä tunnu omassa lapasessa/persauksessa yhtään kivireeltä :mrgreen: :wink: ... Ja ei oo pakko valita hyllystä niitä jäykimpiä.. Ite ruuvasin joskus sierraan superflexit, jotka ovat tavallaan orkkispuslan ja uretaanisen välimaastosta :wink: :wink:

Lähetetty: 28 Heinä 2005 21:45
Kirjoittaja force115
Kessi kirjoitti:Vaihdat niitä puslia pikkuhiljaa..---> Aluks esim. eteen kallistuksen vakaajan ja rungon väliset ja katot mitä vaikuttaa.. sit ku tottuu tuntumaan ni tukivarsien puslat jne. Kohta sulla on kaikki puslat vaihdettu, eikä tunnu omassa lapasessa/persauksessa yhtään kivireeltä :mrgreen: :wink: ... Ja ei oo pakko valita hyllystä niitä jäykimpiä.. Ite ruuvasin joskus sierraan superflexit, jotka ovat tavallaan orkkispuslan ja uretaanisen välimaastosta :wink: :wink:
Joo toi voi olla fiksuinta. Täytyy varmaan vaihtaa nyt aluks muutama vain. Minkähäntakia nuo rallyracen puslat on paljon halvempia kuin muualla?

Lähetetty: 28 Heinä 2005 23:36
Kirjoittaja SpeedDevil
rally race tuo itte maahan puslat sun muut. välikädet jääny pois ja hinnat halvemmat. yksinkertaista, eikö?

Lähetetty: 28 Heinä 2005 23:57
Kirjoittaja Regu
Jos en aivan väärässä ole niin eibachin sarjoissa on mietitty tuota geometriaakin eli tukivarret tulevat lähemmäksi ideaalia kulmaa.
Esim jotkin bemarien satsit ei laske autoa ollenkaan.

Lähetetty: 29 Heinä 2005 10:45
Kirjoittaja JesseT
force115 kirjoitti:Mistäs muuten niitä olkavarren ja tukivarren väliin tulevia jatkopaloja voisi tiedustella?
Tuolla ainakin on vaikka sijainti ja hinta ei kaikkia miellytä:
http://www.zoomotorsport.co.uk/

Mitä puslien hintatasoon tulee ja välttämättä haluaa uretaanipuslat, niin kannattaa katsoa myös deflex:in hinnat.
http://www.deflex.co.uk/

Lähetetty: 29 Heinä 2005 10:54
Kirjoittaja Volmari
ihan vinkkivinkkinä.. jos ei ihan täydellistä race alustaa halua niin sitten on hyvä sijoittaa hyviin madaltaviin jousiin ja sitten ostaa vaikka kyb:in kaasuiskarit joka nurkkaan..

itse olen ainakin ihan tyytyväinen ollut.. seuraavaksi on pusla-projekti edessä..

Lähetetty: 29 Heinä 2005 14:39
Kirjoittaja force115
Nyt taidan tehdä niin että lyön alle eibachin jouset ja nuo hyllyssä olevat konin sportit. Eteen ja taakse laitan poikkituet.

Koko sarjaa puslia en kyllä raaski ostaa, mutta jos johonkin kallistuksevakaajaan kokeilis. Vai mihinkä suosittelisitte että kannattaisi puslat vaihtaa polyuretaanisiin jos ei nyt koko sarjaa vaihda?

Lähetetty: 29 Heinä 2005 15:06
Kirjoittaja Kessi
force115 kirjoitti:Koko sarjaa puslia en kyllä raaski ostaa, mutta jos johonkin kallistuksevakaajaan kokeilis. Vai mihinkä suosittelisitte että kannattaisi puslat vaihtaa polyuretaanisiin jos ei nyt koko sarjaa vaihda?
Tutki niiden orkkis puslien kunto.. Jos oikeen vetelät nuo orkkis puslat, ni jäykkää kun laittaa osaan esim. just kallistuksen vakaajan ja rungon väliin, ni korkkaa nuo orkkikset hyvin äkkiä vakaajan ja tukivarsien välistä :wink: ..

ISOT-pojat kertonu et vakaajan ja rungon väliset, sekä vakaajan ja tukivarsien väliset vaikkuttavat eniten ajettavuuteen.. Eli tukivarren sisempien puslien ei ihan niin tarkkaa.. Ja nyt puhutaan siis etupään puslista, vaikka hyvin pitkälti toimii samoin takanakin jos on tuo bearson-tuenta

Lähetetty: 29 Heinä 2005 15:25
Kirjoittaja JesseT
Ja siellä etutukivarsien sisäpäässähän on pallonivelet jotka ei kyllä anna yhtään periksi. Takatukivarsien uloimpia puslia (4 kpl) pitäisin myös aika oleellisina.

Lähetetty: 29 Heinä 2005 15:33
Kirjoittaja Kessi
JesseT kirjoitti:Ja siellä etutukivarsien sisäpäässähän on pallonivelet jotka ei kyllä anna yhtään periksi.
Kiitos oikaisusta..

En niin kauheesti oo eskon pyörän tuentaan perehtyny, mutta pääsääntöisesti periaate kaikissa sama :mrgreen: :wink: