Kysymyksiä A4LD-aumaagilaatikosta...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Kysymyksiä A4LD-aumaagilaatikosta...

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Mitähän öljyä tuolle sopisi syöttää, kun Fordilla purkin kyljessä oli inha hintalappu?

Ja mistähän hiton reiästä sitä pitäisi sille antaa? Lorotella siitä mittatikun putkesta vai...?

Sekä mikähän mahtaa olla öljynvaihdonväli, tuolla kun taitaa olla ajettu samoilla öljyillä huoltokirjan mukaan 150tkm...


"Auto on kuin nainen; tiettynä aikana kuusta mikään ei toimi toivotulla tavalla" -tuntematon sekopää eräässä tapahtumassa
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Re: Kysymyksiä A4LD-aumaagilaatikosta...

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Zaarin kirjoitti:Mitähän öljyä tuolle sopisi syöttää, kun Fordilla purkin kyljessä oli inha hintalappu?
No mun mielipide on se että mitään halppis öljyjä ei sinne kannata mennä laittamaan, automaattilaatikon korjauskustannukset on vähän isommat kun se foordin öljypurkin kylessä oleva numero.

edit: tietysti just vastaavaa saattaa löytää erimerkkisenä muutaman euron halvemmalla jostakin.
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Nimenomaan vain ATF tyyppistä Ford luokituksella
olevaa öljyä,ei sovi esim.Dextron tyyppinen,GM
laatikoille tarkoitettu öljy.
Niin,siitä vaan mittatikun putkesta lisäys
ja muista tarkastaa käynnissä ollessa vaihde D
asennossa öljyn määrä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tiedä tuosta laadusta, mutta näyttävät kestävän ainakin 250tkm alkuperäisellä öljyllä mitä desin tai pari joutuu lisään! 8)
Kannattaisko nuo vaihtaa vaikka 200tkm välein vaikka voorti lupaa niiden olevan "ikuisia"? :roll:
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Herkko kirjoitti: ja muista tarkastaa käynnissä ollessa vaihde D
asennossa öljyn määrä.
Hmm...Fordilla ohjeistivat että kolme kertaa pykälät läpi, sitten vapaalle minuutiksi ja mittaus koneen yhä käydessä.

Kaipa se täytyy käydä hakemassa tyyristä öljyä Foortilta, jos se vaikka tokenisi siitä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Sorkki, lukihäiriö! :oops:
En ymmärtänyt sanaa "aumaagi"! :lol:
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Monteonisti kirjoitti:Sorkki, lukihäiriö! :oops:
En ymmärtänyt sanaa "aumaagi"! :lol:
Nou hätä, varsinkaan kun itse typotan otsikon. :oops:
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

lapazu kirjoitti: Alkuperäinen kysyjä: Mene lähimpään autotarvikeliikkeeseen tai paikalliseen pikaöljynvaihtoja suorittavaan liikkeeseen ja kysy autoosi sopiva laatikkoöljy. Kirjoissa se tieto on...
Totanoin, mittasin laatikon öljyn määrän ja näytti olevan niin uhkaavan alhaalla, etten viitsinyt lähteä autolla liikenteeseen, joten käppäilin lähimpään autotarvikeliikkeeseen ja eihän siellä tietenkään ollut Fordin öljyjä, mutta myyjä väitti Dextron III-öljyn käyvän, mikä pistää hieman epäilyttämään kun litran purnukka oli vain 6 euroa ja Fordilla kun kattelin ATF-öljyä niin se oli 16 euroa litra. Tosin ennenkin Fordilla nähnyt ihmehintoja(mm.pyörän mutterit, 10 euroa kappale)

Uskaltaisikohan uskoa sitä myyjää ja pistää halvempaa litkua?
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Pakkohan se oli kokeilla. Nyt on Dextron III-luokituksellista öljyä tungettu litra askiin ja alkoi pelittämään. Ei nikotellut, eikä kakistellut. :D

Viikon sisällähän se sitten nähdään, kuinka hyvää se siitä oikein tykkäsi. :wink:
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Jep,kaikkeahan voi laittaa/kokeille.
Mutta mikähän siinä on vaikeaa ajatella,
että Ford laatikkoon Ford suositukset omaava öljy?
Ja tarvike liikkeissä 92%myyjistä ei tiiä
hevon paskaa tomaattiöljyjen sopivuuksista,
myyvät tietenki mitä sattuu heillä oleen... :wink:
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

^^ Noh, jos paskaa möivät, niin pirssini viimeinen hengenveto on viedä niiden liike mukanaan... 8)

Tosin tuli pirun tarkkaan tutkittua tuolta:
http://www.granada-and-scorpio-online.c ... forumid=13
että uskaltaako sinne laittaa mitään.
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

lapazu kirjoitti: Noniin, tässä vaiheessa kannattaa käydä huolellisesti tutustumassa öljy-yhtiöiden tuotekuvauksiin. Samat öljyt jotka täyttävät GM Dexron III -luokituksen, järjestään täyttävät myös Ford Mercon V -luokituksen joka on Fordin viimeisin vaatimustaso automaattilaatikkolitkuille. Esim. Mobil, Valvoline, Shell -sivuilla kannattaa kipaista lueskelemassa...

Shelliltä mm. löytyy Mercon V -laatu joka tosin täyttää ristiin Dexron III -vaatimukset.
Jep,nää öljy tingat on aina NIIN hauskoja,ikinä niihin
ei vaan ole varmaa faktaa saatu,eikä varmaan saada.
Mutta sen tiedän,että myös laatikon iällä on merkitystä.
Jos uusiin Voorteihin on joku viimeinen vaatimustaso,se
ei meinaa että sama kävis esim60-90 luvun laatikkoihin.
Sen tiedän kokemuksella varmasti,että -70 luvun
Ford tomaatti meni täysin sekaisin GM dextron öljyllä
ja muuttui taas "normaaliksi"Ford ATF öljyllä.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

lapazu kirjoitti: Esim. Mobil, Valvoline, Shell -sivuilla kannattaa kipaista lueskelemassa...
Perhana, miksen tullut itse ajatelleeksi tuota? Varsinkin näinä "kysy Googlelta"-aikoina... :roll:
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Toihan on ysikymppinen auto eli D3 käy. Saattaa D2 :kin kelvata ; D3 on ohuempaa eli jos loota tuppaa vuotamaan öljyä niin 2 pysyy paremmin sisällä. D3 korvaa kuitenkin kakkosen joten sitä voi aina käyttää vaatimuksen ollessa 2 tai 1. Tosi vanhoihin remppaamattomiin (alle vm. 80)
Fordin laatikoihin joissa on metalliseos kitkalevyt pitäisi käyttää sitten Fordin F tyypin öljyä. Ei toimi D öljyillä kunnolla. Uudemmilla osilla rempattuun vanhaankin lootaan voi laittaa Dexron öljyä.

Kannattaa tarkistaa manuaalista mitkä ovat öljyvaatimukset laatikolle ja sitten etsiä sopiva purkki josta löytyy maininta näiden vaatimusten täyttämisestä.

Esim.
Mobil ATF 220
Valmistajien hyväksyntä: Allison C-4, MB 236.7, MAN 339D, ZF TE-ML 09A/11A/14A, Voith G607, soveltuu kohteisiin, joihin vaaditaan CAT TO-2, Ford M2C33G, Renk Doromat Dexron IID

Ford M2C33G tarkoittaa F tyypin öljyä. ATF 220 ei kuitenkaan sisältäne F tyypin kitkalisäainetta ja ei siten sovellu välttämättä vanhimpiin metallikitkalootiin (alkavat luistamaan).
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Herkko kirjoitti: Sen tiedän kokemuksella varmasti,että -70 luvun
Ford tomaatti meni täysin sekaisin GM dextron öljyllä
ja muuttui taas "normaaliksi"Ford ATF öljyllä.
Ks. ed. viesti. Tuo johtuu juuri siitä jotta metalliseos kitkalevyt levypakoissa vaativat tuon F tyypin öljyssä olevan lisäaineen (Dexron öljyillä luistaa). Ko. laatikko lienee ollut joku remontoimaton ja vanhempi kuin n. v. 80. (muutokset lienee tapahtuneet eri malleissa eri aikaan). Sitä en tiedä onko F tyypin öljyjen käyttämisestä uudemmissa lootissa mitään haittaa... Viisainta lienee noudattaa joka tapauksessa valmistajan suosituksia. Uudemmissa (vm riippunee auton mallista) ei kuitenkaan ole tarvetta tuolle kitkalisäaineelle joten muutoin vaatimukset täyttävä Dexron öljykin soveltuu.
Toimiihan nuo laatikot tosin vaikka normaalilla moottoriöljyllä. Kylmänä voi olla vähän jäykkää.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Re: Kysymyksiä A4LD-aumaagilaatikosta...

Viesti Kirjoittaja WSE »

Zaarin kirjoitti:Mitähän öljyä tuolle sopisi syöttää, kun Fordilla purkin kyljessä oli inha hintalappu?

Ja mistähän hiton reiästä sitä pitäisi sille antaa? Lorotella siitä mittatikun putkesta vai...?

Sekä mikähän mahtaa olla öljynvaihdonväli, tuolla kun taitaa olla ajettu samoilla öljyillä huoltokirjan mukaan 150tkm...


"Auto on kuin nainen; tiettynä aikana kuusta mikään ei toimi toivotulla tavalla" -tuntematon sekopää eräässä tapahtumassa
ATF 220 maksanee noin 5€/l.
Mittatikun reiästä lisätään öljy.
Suositeltava vaihtoväli automaateille yleensä on 60tkm. Samalla kannattaa vaihtaa myös öljynsuodatin. Kaikissa ei edes ole tyhjennysproppua joten laatikon öljypohja pitää irroittaa jotta saa öljyt ulos, samalla se suodatinkin tulee sitten vaihdettua.
Öljyn määrän tarkistus suoritetaan ajamalla loota lämpimäksi, antamalla auton käydä tyhjäkäyntiä käydään valitsimesta kaikki vaihteet läpi ja tämän jälkeen valittaa joko N tai P riippuen laatikosta (laatikon öljypumpun pitää pyöriä; N:llä pyörii ainakin) ja jätetään kone edelleen tyhjäkäynnille ja katsotaan öljymäärä tikusta.
liian öljyn poisotto voi olla työlästä joten kannattaa lisätä likimain sen verran mitä sieltä tuli poiskin. Ja tarvittaessa lisää.
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

lapazu kirjoitti: Käyppä vaikka Castrol Suomen sivuilla tarkistamassa mitä öljyä he suosittelevat alkuperäisen kysyjän autoon (Yllättäen Dexron III -luokiteltua).
Minkälaista faktaa sulle pitää olla kun et usko öljyn valmistajaa? Ei heillä ole varaa suositella mitä tuotteita sattuu, pidemmän päälle se kävisi kalliiksi, nimenomaan suosittelijalle. Faktaa löytyy jos sitä malttaa etsiä.

Kerroit että Fordin laatikko meni Dexron-tason öljyllä sekaisin. Muistatko oliko se Dexron I, II vai III:sta mitä laitoit? En tiedä miten asian laita oli, mutta ihan varmaan menee jos pistää vain automaattilaatikkoöljyä sisään katsomatta yhtään mitä purkissa lukee, siis mitkä luokitukset se täyttää. Eri aikakausien laatikoilla on tietenkin ollut omat vaatimuksensa öljyistä, niitä kannattaa noudattaa jos ei ole varmuutta asiasta.

Näillä nettikeskesteluilla on tapana jostain mystisestä syystä nousta kovin tunnepitoiseksi, nytkin on jo merkkejä siitä ilmassa. Yritetään olla vetämättä herneitä nenuun ja keskustellaan asiasta eikä tuntemuksista, jooko? [/url]
Itsellä kokemusta tosin enemmän vanhemmista (65-80)Ford
laatikoista ja niihin ei käynyt MIKÄÄN dextron öljy,vain ja
ainoastaan ATF.
Ja tämän kertoi minulle myös ammatikseen tomaatteja
korjaava asentaja.
Sen voin toki tunnustaa että nuita uudemmista minulla ei ole
varmaa faktaa.
Ja vielä sen verran,että ainakin näissä vanhemmissa
laatikoissa öljypinta tarkastetaan P asennossa.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Re: Kysymyksiä A4LD-aumaagilaatikosta...

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

WSE kirjoitti: Suositeltava vaihtoväli automaateille yleensä on 60tkm.
Näemmä jätetty väliin parikin kertaa, nyt kun huoltokirjaa tarkastelin tarkemmin. Viimeksi vaihdettu öljyt askiin 150tkm sitten tämän mukaan, joten ei ole ihme että hiukan hangoittelee vastaan. :roll:
Tänään täytyykin sitten mennä kyselemään laatikon öljynvaihtoon hintoja/aikaa paikallisista puljuista.
Kalajaska
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Heinä 2005 14:55
Paikkakunta: Laukaa

automaatti loora

Viesti Kirjoittaja Kalajaska »

Huomioihan samalla että loorasta lähtee vaan alle puolet öljymäärästä ulos vaihtokerralla...

Ite vaihdoin kahesti öljyt aikalailla peräperään kun edellisen omistajan öljytyypistäkään ei ollut tietoa... eikä vaihto ajankohdista..


ite käytän -95 mondeossa mobilin atf220 öljyä ja on toiminut ok..

Jaska
Vastaa Viestiin