Osaako kukaan neuvoa mistä lähteä ettimään vikaa, kun päästöarvot on koholla CO ja HC pitoisuuksilla näin:
Mondeo 2.5 v6 vm:98
CO-pitoisuus (mitattu joutokäynnillä)1,29% ja sallittu 0,50%. / CO-korotetulla kierroksella 0,77% ja sallittu 0,30%.
HC-pitoisuus (joutokäynnillä) 184ppm ja sallittu 100ppm / HC-korotetulla 35ppm ja sallittu 100ppm
Labda-arvo on ihan kohillaan: mitattu 0,98 ja sallittu 0,97-1,03
CO2-pitoisuus: (joutokäynnillä) 14,35% ja sallittu ? / CO2-pitoisuus korotetuilla 14,73% ja sallittu ?. CO2 pitoisuukset pitäis olla kohdallaan, kun inssi ei siitä maininnut mitään..
O2-pitoisuus: (joutokäynnillä) 0,15% ja sallittu 5,00% / O2-ptoisuus korotetuilla 0,06% ja sallittu 5,00%
Mondeosta on vaihettu keväällä tulpat, ilmansuodatin ja nyt syksyllä vaihdoin tulpanjohdot.
mondeon päästö ongelma
Re: mondeon päästö ongelma
Voisiko kyseessä olla koneen karstaisuus? Mondeossa on ollu aikaisemmin tänvuoden aikana käyntihäiriöitä huonojen tulpanjohtojen takia joka kyllä korjaantui uudella johtosarjalla.
Ajatteli, että olisiko kone päässy karstoittumaan huonon käynnin seurauksena..
Kaikki aikaisemmat katsastus käynnit on menny hyvin läpi päästöjen osalta.
Ajatteli, että olisiko kone päässy karstoittumaan huonon käynnin seurauksena..
Kaikki aikaisemmat katsastus käynnit on menny hyvin läpi päästöjen osalta.
Re: mondeon päästö ongelma
ilmeisesti on karstoittunu,mulla korjaantui päästöt kun ajoin 2 ja 3 vaihteella kovilla kierroksilla koneen lämpimäksi ja heti tehtiin mittaus sen jälkeen ,arvot oli hyvät.kannattaa kokeilla.
Re: mondeon päästö ongelma
Pistetään tähän jatkoa päästö ongelmiin.
Eli tilanne on nyt tämä, että ongelma ratkesi muutaman mutkan kautta.. Ensiksi vaihdoin alkuperäiseen mondeon ilmansuodattimeen ja ajelin viikonlopun pienillä vaihteilla käyttäen korkeita kierroksia, jotta karstasta päästäisiin eroon..sitten auto seuraavana maanantaina pakokaasumittaukseen jossa todettiin päästöjen olevan pahasti pielessä CO pitoisuuksilla joutokäynnillä sekä korotetulla kierroksella ja muut arvot oli sallituissa rajoissa.
Seuraavaksi sain auton EOBD testeriin (vaimikäsenytoli) ja testeri antoi vian sijainniksi "Lämmitetty happitunnistin - jännite ei vaihdu, polttoaineen säätö, laiha seos" ja mahdolliseksi syyksi antoi " Imu-/polttoainejärjestelmä, ruiskusuuttimet, lämmitetty happitunnistin, ilmamassan mittain, moottorin jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin".
Korjaamolla sanottiin, että ensiksi lähtisi vaihtamaan lambda anturit ja sitten katsoisi jatkosta, mutta kumminkin hinta arvioksi antoi +- 1000 euroa johon minä en suostunut, vaan päätin itse tutkiskella tilannetta.
Ajattelin käydä kaikki liitimet läpi putsaamalla ja käyttämällä kontakti sprayta..kävin lambda anturien liittimet ensiksi läpi tosin pääsin ainoastaan keulan puoliseen liittimeen käsiksi ylhäältä käsin joka ei vaikuttanu mitenkään päästöihin ja seuraavaksi nippasin ilmanmassamittarin piuhan irti auton käydessä ja heti liittimen irrotuksen jäkeen kierrokset tippui vähän normaalista tosin tasaantui hetken päästä..putsasin kummatkin kosketuspinnat liittimestä ja kytkin liittimen takaisin paikoilleen jolloin tyhjäkäynti tasaantui entisestäänkin ja se pieninkin tyhjäkäynnin seilaaminen katosi.
Noh seuraavaksi ajelin noin 300 km vaihtelevilla kierroksilla ennen pakokaasu testeriin kytkemistä joka näyttikin todella hyviä arvoja!!
Mitä tästä opimme? se, että jo 11 vuotta vanhassa autossa on todella hapettuneita liitoksia jotka toden näköisesti kaipaa puhdistamista
Eli tilanne on nyt tämä, että ongelma ratkesi muutaman mutkan kautta.. Ensiksi vaihdoin alkuperäiseen mondeon ilmansuodattimeen ja ajelin viikonlopun pienillä vaihteilla käyttäen korkeita kierroksia, jotta karstasta päästäisiin eroon..sitten auto seuraavana maanantaina pakokaasumittaukseen jossa todettiin päästöjen olevan pahasti pielessä CO pitoisuuksilla joutokäynnillä sekä korotetulla kierroksella ja muut arvot oli sallituissa rajoissa.
Seuraavaksi sain auton EOBD testeriin (vaimikäsenytoli) ja testeri antoi vian sijainniksi "Lämmitetty happitunnistin - jännite ei vaihdu, polttoaineen säätö, laiha seos" ja mahdolliseksi syyksi antoi " Imu-/polttoainejärjestelmä, ruiskusuuttimet, lämmitetty happitunnistin, ilmamassan mittain, moottorin jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin".
Korjaamolla sanottiin, että ensiksi lähtisi vaihtamaan lambda anturit ja sitten katsoisi jatkosta, mutta kumminkin hinta arvioksi antoi +- 1000 euroa johon minä en suostunut, vaan päätin itse tutkiskella tilannetta.
Ajattelin käydä kaikki liitimet läpi putsaamalla ja käyttämällä kontakti sprayta..kävin lambda anturien liittimet ensiksi läpi tosin pääsin ainoastaan keulan puoliseen liittimeen käsiksi ylhäältä käsin joka ei vaikuttanu mitenkään päästöihin ja seuraavaksi nippasin ilmanmassamittarin piuhan irti auton käydessä ja heti liittimen irrotuksen jäkeen kierrokset tippui vähän normaalista tosin tasaantui hetken päästä..putsasin kummatkin kosketuspinnat liittimestä ja kytkin liittimen takaisin paikoilleen jolloin tyhjäkäynti tasaantui entisestäänkin ja se pieninkin tyhjäkäynnin seilaaminen katosi.
Noh seuraavaksi ajelin noin 300 km vaihtelevilla kierroksilla ennen pakokaasu testeriin kytkemistä joka näyttikin todella hyviä arvoja!!
Mitä tästä opimme? se, että jo 11 vuotta vanhassa autossa on todella hapettuneita liitoksia jotka toden näköisesti kaipaa puhdistamista
