Focuksen ohjaustehostin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jeshi

Focuksen ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja jeshi »

Oisko kellään vastaavia vikoja ?
Itelläni fokus vm.-05 ajettu 45000 km. Ajettu 5000 vaihdelaatikko uusiksi ajettu 38000 laturi uusiksi ja nyt ohjaustehostin heitti öljyt pihalle kuulema putken liitoksesta.
Dextamies
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Maalis 2015 16:19

Re: Focuksen ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja Dextamies »

Niissä Focuksissa (kuten 2003-2007) joissa on vielä perinteinen hihnakäyttöinen tehostinpumppu, on harmillinen rakenne paineputken lähtöliittimessä. Ehkä kokoamistyön helpottamiseksi putki on tiivistetty parilla O-renkaalla 18 millin avainvälisen mutterin sisäreikään. Itse mutteri taas on kierteeltään tiivistetty pumpun runkoon. Ulkoläpimitaltaan 10-millinen putki pysyy reiässään peltikiinnikkeellä, joka estää irti liukumisen. Tuo O-rengastiivistys hapertuu ajanmittaan ja lopulta saattaa syntyä massiivinen öljyvuoto varsinkin, jos ohjauspyörää käännetään ääriasentoonsa rajoitinta vasten jolloin pumpun paine avaa jo ylipaineventtiilin.

Vian voi kohtuullisen helposti korjata. Tarvitaan vain muutama yleismallinen hydrauliikkaosa. Entinen paineputki irrotetaan. Helpoimmin sen saa irti, kun katkaisee vaikka vingulla putken poikki kahdesta kohdasta, ensin pumpun vierestä ja toinen katkaisu tehdään noin 40 sentin päästä, oikean etupyörän pesästä, jossa putki on hyvin esillä. Pumpun liitinkierre M16 on hydrauliikassa harvinainen, mutta sen saa rakennettua normaalista hydrauliikan kaksoisnipasta kierteittämällä lähikokoa olevaan UNF5/8" nippaan tavallisella pakalla millisen kierteen. Nousu molemmissa on sama ja millikokoon saanti merkitsee vain muutaman kymmenesosa-millin lastua tuumanipasta pois.

Nyt pumppuun voi kiinnittää kaarimallisella juntturiliittimellä uuden hydrauliletkun. Toiseen päähän prässätään nippa, johon saa kymmenmillisen leikkuurengasliittimen. Sillä uusi putki voidaan kiinnittää metallisen paineputkeen joka menee hammastangolle. Uudet osat maksavat vajaat kolme kymppiä ja työtä kuluu tuollaiset pari- kolme tuntia. Kerrottua korjaustapaa on käytetty menestyksellä ainakin Ford-pohjaisella koneella olevien Volvojen tehostinremonteissa. Menetelmä sopii epäilemättä Fordeihinkin.
Vastaa Viestiin