Miten autoissa, joissa on ohjaustehostin, onko niissä ratin kääntö kiellettyä moottori sammuksissa?
Meneekö tehostin helposti epäkuntoon, jos "valuttaa" auton alamäkeä talliin 50m matkan ja siinä samassa kääntää rattia (moottori sammuksissa) s-mutkan läpi. Käytännössä joka päivä.
Ohjaustehostimen käyttö moottori sammuksissa.
Re: Ohjaustehostimen käyttö moottori sammuksissa.
MUTU ei se ohjaustehostin siitä miksikään mene, mutta toki joudut itse käyttämään hiukan enempi voimaa silloin kun ohjaustehostin ei ole mukana pelissä.Patrik28 kirjoitti:Miten autoissa, joissa on ohjaustehostin, onko niissä ratin kääntö kiellettyä moottori sammuksissa?
Jos tuommoinen kielto olisi, niin eihän autoa voisi silloin hinatakaan, muuten kuin hinausautolla "nokka ylhäällä". Eipä ihan äkikseltään muistu mieleen, että minkään auton ohjeissa olisi ohjaustehostimen takia kielletty "omilla pyörillään" hinaaminen; joskaan toki nykyautoille se se muista syistä välttämättä ole kovin suositeltavaa (katalysaattorit, automaattivaihteistot, ajotietokoneet ym...).
=)
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 15 Syys 2008 12:10
Re: Ohjaustehostimen käyttö moottori sammuksissa.
Itse olen tuota samaa miettinyt, sillä ohjaustehostin ei toimi edes virrat päällä, vaan koneen pitää olla käynnissä ennen kuin ohjaustehostin pelittää.
Mutta tosiaan, kaiken järjen mukaan siitä kai olisi käyttöoppaassa mainittu, ellei saisi kääntää rattia auto sammuksissa
Se sitten, jos päivittäin liu'uttaa autoa sammuksissa on varmaan ihan eri, jos hätävarana niin joutuu tekemään. Tiedä kuitenkin näistä "uusista" autoista. Mitä monimutkaisempi tekniikka -> menee rikki helpommin. Vielä kun on nuo tietokoneet niin ei tarvitse edes oikeasti olla rikki kun menee vikakoodit päälle ja auto seisoo siinä!
Mutta tosiaan, kaiken järjen mukaan siitä kai olisi käyttöoppaassa mainittu, ellei saisi kääntää rattia auto sammuksissa

Se sitten, jos päivittäin liu'uttaa autoa sammuksissa on varmaan ihan eri, jos hätävarana niin joutuu tekemään. Tiedä kuitenkin näistä "uusista" autoista. Mitä monimutkaisempi tekniikka -> menee rikki helpommin. Vielä kun on nuo tietokoneet niin ei tarvitse edes oikeasti olla rikki kun menee vikakoodit päälle ja auto seisoo siinä!
Autoista ymmärrän sen verran, mitä ajokortti vaatii...
Re: Ohjaustehostimen käyttö moottori sammuksissa.
Tehostin vaikuttaa vain keventävästi ohjaukseen, joten ei siellä mikään mene rikki, vaikka ohjausta kääntelee moottori sammutettuna. Tehostinhan vain nostaa ohjausvaihteeseen menevän nesteen painetta, jottei ratista tarvi vääntää niin kovasti. Hammastanko tai ohjausvivusto ei tiedä, onko paine saatu aikaan tehostimella tai hauiksella. Tehostimen pumppu pyörii vanhemmissa autoissa moottorin voimalla, ja joissakin uudemmissa on käytössä sähköinen pumppu.