Ihmeellinen sähkövika Eskossa - KIIRE

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
bleedinki
Viestit: 56
Liittynyt: 26 Maalis 2008 15:39

Ihmeellinen sähkövika Eskossa - KIIRE

Viesti Kirjoittaja bleedinki »

Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa, kun mittaristossa palaa öljyn merkkivalo, kun avaimet on taskussa, ja se sammuu, kun kääntää virrat päälle, jolloin syttyy hehkun ja turvatyynyjen valot palamaan jatkuvasti. Samalla lähtee puhallin päälle, eikä siihen vaikuta nopeudensäätimen pyörittely. Auto ei myöskään starttaa, ja oikea etuparkki palaa jatkuvasti!

Ongelma ei ole sulakerasiassa, sillä juuri äsken vaihdoin uuden ja uunituoreen rasian.

EDIT:
Elikkäs, jos moottorinohjauksen rele on paikoillaan, puhaltimen sulake räpsähtää rikki. Vaihdoin välillä vanhan sulakerasiankin takaisin, ei mitään vaikutusta. Samalla huomasin, että öp-valo syttyy kahden eri riman avulla, vaikka normaalisti sen pitäisi kait syttyä vain yhden riman piuhojen avulla.

EDIT 2:
Testailin vielä vähän, ja nuo ihmeelliset sähköviat vain jatkuvat. Kun puhaltimen nopeuden kääntää ykkösasentoon, alkaa takaikkunan sulka pyyhkimään. Samalla kun tämän huomasin, niin savukiehkura nousi jostain mittariston takaa...
Ford Escort 1.8 TD STW -96
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ihmeellinen sähkövika Eskossa - KIIRE

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Olisko johtosarja kuivunut ja kuioret rapissut pois osasta johtoja. Se on toinen syy mikä aiheuttaa noita ihme vikoja.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
bleedinki
Viestit: 56
Liittynyt: 26 Maalis 2008 15:39

Re: Ihmeellinen sähkövika Eskossa - KIIRE

Viesti Kirjoittaja bleedinki »

Irroittelin tuossa mittariston, sen ympärillä olevan paneelin, puhaltimen moottorin katemuovin, ohjauspylvään muovit sekä suurinpiirtein kaiken niin, että pääsin joka paikkaan käsiksi noihin johtosarjoihin. Yksi kerrallaan olen noita laitteita napsinut irti (viiksikatkaisimet, lämppärin säätimet, lämppärin etuvastus, lämppärin moottori ym. ym.), mutta ei tunnu mistään löytyvän sitä vikaa. Ravistelin johtonippuja, mutta ei tuntunut mitään vaikutusta olevan. Epäilin, jotta tuo lämppärin puhallin / etuvastus aiheuttaisi tuon oikosen, ei nimittäin kolmosnopeus toiminut puhaltimessa silloin kun auto vielä muuten toimi, mutta eipä tuolla näyttänyt olevan vaikutusta, vaikka ne liittimet nappasikin irti...

Jostain kohtaa sen kyllä on pakko vuotaa sitä virtaa runkoon. Olisiko jotain vinkkejä, millä noita voisi kohtuu helposti testailla? On päässyt vähän sähköopin perusteet unohtumaan, mutta kyllä yleismittari silti kädessä pysyy.

EDIT:
Kolme tuntia taas sähköjen selvittelyä takana, eikä mitään uutta. Jostain syystä yksi 30A:n sulake palaa aina, kun virrat kääntää päälle, taitaa olla lämppärin sulake. Sellaisen huomion tein, että laturille menevät johdot ovat hiukan lämpimät, voisiko sökö laturi tehdä tuollaista? Huomenna sen taidan joka tapauksessa ottaa silmäilyn alle.
Ford Escort 1.8 TD STW -96
Jarppo
Viestit: 48
Liittynyt: 07 Maalis 2005 01:40

Re: Ihmeellinen sähkövika Eskossa - KIIRE

Viesti Kirjoittaja Jarppo »

Mites virtalukon pohja`?
bleedinki
Viestit: 56
Liittynyt: 26 Maalis 2008 15:39

Re: Ihmeellinen sähkövika Eskossa - KIIRE

Viesti Kirjoittaja bleedinki »

Jarppo kirjoitti:Mites virtalukon pohja`?
Ei ole sekään, eikä myöskään viiksikatkaisija. Molempien johdot olen napsinut irti, ei vaikutusta. Se öp:n merkkivalo sammuu vain, kun ottaa moottorinohjauksen sulakkeen pois, mutta se ei vielä vie itse vikaa minnekään. Jostain syystä vika on muuttunut nyt vielä "passiivisemmaksi", eli auto ei reagoi enää oikeastaan muuhun kuin virta-avaimen pyörittelyyn, jos välillä edes siihen. Muutamia kertoja jäi eilen mittaristoon hehkun ja srs:n valot palamaan, vaikka otin avaimet pois. Jostain syystä tämä sitten oikesi, kun otti toisen viiksikatkaisimen johdon irti tai kävi nappaamassa akunkengän irti. :roll:
Ford Escort 1.8 TD STW -96
bleedinki
Viestit: 56
Liittynyt: 26 Maalis 2008 15:39

Re: Ihmeellinen sähkövika Eskossa - KIIRE

Viesti Kirjoittaja bleedinki »

Dodiid, nyt löytyi yksi vika, nimittäin mittariston takana olevassa johdinpaperissa oli yksi "karva" katki. Se oli jokin maakarva, joten laitoin hyppynarun kyseisestä johtimesta maahan. Tuloksena oli aluksi kipinöintiä, mutta tämän jälkeen öp:n merkkivalo sammui. Nyt siis ei virrat nollilla mikään valo pala, mutta edelleen ongelmia löytyy. Virrat kun kääntää päälle niin öp:n, hehkun ja srs:n valot syttyvät ja jäävät kaikki palamaan sekä puhallin lähtee päälle.
Ford Escort 1.8 TD STW -96
Vastaa Viestiin