Sivu 1/1
kutittelu
Lähetetty: 22 Elo 2008 08:51
Kirjoittaja jaapala
tarvitsisi saada pientä kutittelua tuohon scorpio farkkuun.
onko helppoa ja halpaa tyyliä?
kaikki vinkit. niin ja kyseessä on 1997 ford scorpio 2.3 STW automatic.
kaikki pienimmätkin vinkit otetaan huomioon.
Re: kutittelu
Lähetetty: 22 Elo 2008 09:01
Kirjoittaja bleedinki
Ahdinta peliin.

Re: kutittelu
Lähetetty: 22 Elo 2008 09:09
Kirjoittaja jaapala
unohdin mainita että en ole mikään tekniikan ihmelapsi

jakoaivain ja muut työkalut pysyy kädessä mut mikään ahtimen asennus ei tulisi onnistumaan. ilman asiantuntijan opastusta tai vaihe vaiheelta olevia kuvia

Re: kutittelu
Lähetetty: 22 Elo 2008 09:42
Kirjoittaja hoopee
Eiköhän tuo automaattiloota hajoa kutittelemattakin

Auton vaihtaminen ehkä helpoin ratkasu. Vaihda vaikka cosworth versioon
Noin "uuteen" autoon vähän rajallista tuo kutittaminenkin ilman järjettömiä sijoituksia.
Re: kutittelu
Lähetetty: 22 Elo 2008 09:50
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Juu, A4LDe ei ole maailman parhaimpiin kuuluvia automaatteja, on aika heikkotekoinen.. Mutta vastaavasti niitä on hyvin tarjolla ihan tehdasuusina, johtuen juurikin noitten uusien 2.3-16v moottorien asenteluista mm. sierroihin, aika harva on laittanut automaatilla, joten ne on jääneet ylimääräiseksi.
Ahdintahan tohon ei saa, (taas hyvä vinkki

)ilman VTT:n testejä, kun on vähäpäästöinen auto kyseessä. Helpointa olis laittaa RS2000 escortin nokka-akselit, noi ton koneen omat on aika miedot. Niillä sais kuulemma n. 20 heppaa lisää irti, mutta sekin on vähän vaikeeta, jos ei työkalut pysy käsissä...
Re: kutittelu
Lähetetty: 22 Elo 2008 10:21
Kirjoittaja hoopee
Vai onko se A4LDE? Laatikoita kyllä näyttäs olevan myynnissä. Hinnat välillä semmosia että niillä eritetään rahottaa koko paketin osto ja vähän päällekki
Vaikkei nyt mitään osaiskaan tehdä niin aina ehtii opetella. Jostainhan se on aloitettava.
Ei vaan tommosessa malmikasassa vielä 20 konia lisää taida tuntua missään?
Re: kutittelu
Lähetetty: 22 Elo 2008 11:07
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Joo, naurattaa välillä noitten laatikoitten hintapyynti, saa ehkä hetken myydä. Mä oon myynyt kaksi tollasta uutta, käyttämätöntä laatikkoo, vetolevyineen, turbiineineen, johtosarjoineen kaikkineen. Toinen meni heti 400:lla, toista myin aika pitkään, loppuviimeks kyllästyin ja annoin mennä 350:lla. Ei olleet kalliita laatikoita ainakaan, eihän sillä rahalla saa ees osia remonttia varten..
En tiedä onko noi laatikot pienellä vai isolla e:llä kirjoitettu
Ja mitä tohon kutitteluun tulee, niin jos ei oo kauheasti remonttia tehnyt, niin ei välttämättä kannata kyllä ton koneen nokka-akselien vaihdolla aloittaa..
Tehdashan on tolle koneelle ilmoittanut 147hp 203nm vääntöä. Mutta ilmeisestikin useammastakin yksilöstä on löytynyt ihan katti paikallaankin mitattun n.155hp ja yli 210nm vääntöä. Joten luulis, että jos nokkien vaihdon jälkeen löytyis se ~170-175 hp ja koneen luonne muuttuis aikalailla, niin eiköhän se scorpiokin vähän paremmin liikkuis. Tosin kaikkeenhan tottuu, ei toi kone vakiona sierran pellin alla enää miltään tehokkaalta tunnu, vaikka alkuun piti iltaisin venytellä suupieliä alaspäin.. Mutta erittäin hyvä käyttöautoon se on vakionakin, voimaa on jokapäiväiseen liikkumiseen ihan tarpeeksi, ne on ne "kohellustilanteet" sitten, missä sitä ehkä kaipais sen parikyt heppaa lisää..
Re: kutittelu
Lähetetty: 22 Elo 2008 14:39
Kirjoittaja hoopee
Eikös koolla ole väliä? pikku e ei ole täysin sähköisesti ohjattu laatikko ja isolla E:llä kaikki tapahtuu sähköisesti.
Re: kutittelu
Lähetetty: 22 Elo 2008 23:22
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Niijuu, eli isolla eellähän tuo sitten tosiaan on..

Re: kutittelu
Lähetetty: 24 Elo 2008 01:09
Kirjoittaja lexicon69
Siis eikö 2,3 tunnu sierras? saan joskus polkee vaimon 2,3 scorppii ja vanha mies saa siitä pienen erektion

toki vakipano on 2,0ohc ja kaasaril viel,taajamas sil pääsee jonon kärkeen, olo on ku formulakuskil "hitaammat"kärkkyyy ohituspaikkaa, muutoin on aina jonos viimisenä

mopo seon

vittuuks hevosist puhutaan jos alipaineweberil joutuu jarruu polkeen uusien hienojen etuvetopaskojen takana

saa sen totteleen kun pitää kierrokset yli 4k

Re: kutittelu
Lähetetty: 24 Elo 2008 13:10
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kyllähän se tuntuu, en sitä sano, ihan samanlainen ero kuin 1,6cvh verrattuna 2 litran dokkiin, kun vertaa tätä uutta siihen vanhaan dokkiin, mikä tässä ennen oli. Mutta sitä vaan tarkoitin, että vaikka tolla ihan hyvin ehtii, niin ei se enää niin sykähdytä kuin ennen, tehoihin tottuu.
Pikkasen sais ainakin mulla olla pisempi välitys perässä, nyt on toi 4x4 dokin lukollinen 3.92, se dokin omahan on 3.62... Jos jollain olis tollanen nelikkocossun taí nelivetosen v6 mallin 7" lukollinen murikka tyhjänpanttina, niin voisin vaihtaa tohon hieman tiheempään...
Tolla saa olla kokoajan kepillä vaihtamassa isompaa.
Re: kutittelu
Lähetetty: 24 Elo 2008 13:28
Kirjoittaja jaapala
nyt otti ohraleipään.
takaapään laakeri paukahti rikki. samalla takapään vetaripaskaksi
juttua kuulin et kalliita osia oisivat. sopiiko scorppariin muun auton varaosat vai pitääkö pelkkiä scorpparin omia ostella?
ja ilmeisesti menimyös se kuppi mihin toi vetari menee menee kiinni myöskin paskana
Re: kutittelu
Lähetetty: 29 Elo 2008 19:39
Kirjoittaja TeRoK
Motonetista uudet. ei ne kalliita olleet ainakaan kun aikoinaan omaan ostin.
Re: kutittelu
Lähetetty: 29 Elo 2008 19:46
Kirjoittaja jaapala
juuh ei ollut oikeaa osaa motonetissä.
sielt takaalt oli mennyt takarenkaan napa... motonetissä oli vain 5pulttisia napoja.
joten piti tilata rovaniemeltä yhestä romuttamosta. 170€. ja nyt toimii taas hetken aikaa.
jännä juttu ku ostohetkestä tuohon navan vaihtamiseen ei abs:ät toimineet ollenkaan. ja nyt kun napa vaihettii ni toimii:)
Re: kutittelu
Lähetetty: 29 Elo 2008 19:49
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
jaapala kirjoitti:juuh ei ollut oikeaa osaa motonetissä.
sielt takaalt oli mennyt takarenkaan napa... motonetissä oli vain 5pulttisia napoja.
joten piti tilata rovaniemeltä yhestä romuttamosta. 170€. ja nyt toimii taas hetken aikaa.
jännä juttu ku ostohetkestä tuohon navan vaihtamiseen ei abs:ät toimineet ollenkaan. ja nyt kun napa vaihettii ni toimii:)
Oliskohan ollut laakerivikaa jo silloin ostettaessa..

Re: kutittelu
Lähetetty: 29 Elo 2008 19:56
Kirjoittaja jaapala
sepähyvinkin ku tällänen puhdasjalkanenkaupunkijuntti menee autokaupoille. ja unohtaa potkia renkaita

ja ku myynti ilmotuksessa luki et renkaanpotkijat älkää vaivautuko

Re: kutittelu
Lähetetty: 15 Syys 2008 16:05
Kirjoittaja karij
jos on 2.3 stw automaatti niin tuntuu varmaan nihkeältä se kiihtyminen kun siinä on sitä painoo
ja perävälityskin on automaatissa ehkä harvempi kuin manuaalissa.
Itellä 2.0 manuaali jossa perä on 4.27 (hui miten tiheä vakioperä...ralliperä...)
ja kyllä liikkuu ihan hyvin.
JOS tuota pitää virittää (ja saada huono ajettavuus maantiellä) niin laittaa HALKAISIJALTAAN pienemmät renkaat, esim. matalammat profiilit samaan vanteeseen (15":lla pääsee pienempään halkaisijaan kuin 16":lla) niin kyllä automaattikin sitten jaksaa kiihdyttää paremmin kopan liikkeelle. Ja mittarivirhettä tietysti tulee lisää.
TOINEN JUTTU että ainakin tuo 2.0 16V (100kw) kone sai tosi paljon enemmän henkiä kun sattui pakoputki ruostumaan ja alkuperäismalliset "kellukat" (2-haarainen keskiosa) sinne katin taakse olis maksanut maltaita, niin ko. kohtaan laitettiin PAKSU ainakin 2,5" putki 1 metrin verran, joten vaimentimia ei sitten ole kuin takapönttö,josta siitäkin on kaikki villat tulleet ulos (Walker meni ensin niillä karvoilla tukkoon ja sitten kun sorhasi jollain viitakkeella niin pöhähtivät silmille sieltä niin kuin elokuvissa)
MUTTA häiritsevää ääntä ei kuitenkaan tullut lisää edes moottoritievauhdissa. Kiihdytellessä vähän "purisee" kuten pitää.
VINKKI jos nykii tai kenkkuilee nuo koneet niin sulje pakokaasun kierrätys pois käytöstä laittamalla letku tukkoon, ei oo haitannu katastusta ja toimii. lisäksi tulpat oltava alkuperäiset fordilta eikä boschit tai pätkii...ja öljyt osasynteettinen 5w30 Ford-luokituksella tai nostimet kolisee (jollain mobil 1 täyssynteettisellä kolisee hirveesti, voi luulla että jakoketjukin kohta katkee...)
Kulkee riittävän hyvin perheautoksi ja kulutus 7-8,5 L kesät talvet.
Tosin, ite ajan ISOILLA renkailla joten erittäin hyvä ajaa tiellä ja mittarivirhe menee pois, eli
kulkee oikeasti sitä mitä näyttää ja moottori sirkkelöi esim. moottoritiellä vähän pienemmillä kierroksilla.
Että ni.
Re: kutittelu
Lähetetty: 12 Elo 2009 03:11
Kirjoittaja Tekno
karij kirjoitti:ja öljyt osasynteettinen 5w30 Ford-luokituksella tai nostimet kolisee (jollain mobil 1 täyssynteettisellä kolisee hirveesti, voi luulla että jakoketjukin kohta katkee...)
Onkos noita muita kuin Mobil 3000, joka täyttää 100%:sesti ohjeiden mukaset luokitukset? Eli siis niiden ohjeiden jotka löytyvät tuolta fordscorpio.co.uk sivustolta pdf muodossa...
Ja vähän myöhässä mutta kuitenkin:
Mittarivirheen saa myös helposti pois vaihtamalla VSS anturin, niin ei tarvitse laittaa isoja renkaita alle
Ite olen hieman suunnitellut tuon 4.27 perän hankkimista jostain.. saapa nähdä.