Sierran perä
Sierran perä
On ruvennut tuo sierra ujeltamaan 70-80kmh nopeudessa, ei paha ulina mutta kuuluva kumminkin. Takapyörän laakerin vaihdoin kun oli väljä mutta ulina ei loppunut. Peräkö siellä sit ääntä pitää? Uskaltaako tollasella ajaa vielä vai olisko vaihdettava mahd pian?
Re: Sierran perä
Perä siellä huutaa, kyllä sillä ajaa tohtii jos vain pää kestää kuunnella ulinaa.. Toki öljyt kannattaisi varmaan sieltä perästä tarkistaa jos ei ole koskaan tarkistettu 

Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran perä
Yleensähän toi peräöljyn vaihto tulee mieleen vasta kun se alkaa ujeltaa
Mutta asiaan, toi 70-80 paikkeilla tuleva ujellus on noissa kuitenkin aika normaalia, voi kestää hyvinkin satatuhatta vielä... Ei ainakaan kiireellä tarvi ruveta vaihtamaan.

Mutta asiaan, toi 70-80 paikkeilla tuleva ujellus on noissa kuitenkin aika normaalia, voi kestää hyvinkin satatuhatta vielä... Ei ainakaan kiireellä tarvi ruveta vaihtamaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25
Re: Sierran perä
Mullakin ulisee perä just tos 70-80 km/h paikkeilla. Vaihoin öljyt mutta ei vaikuttanu mitää. Jos laukee ni alkaa säästöurakka is:sän lukko varten. Siitäkin huolimatta perää irrotellaan säälimtättä lähes päivittäin, aina kun märkä keli sattuu kohalle ja niitähän riittää.
Voiko sitä varmentaa mitenkään että perä on issän alkuperänen ostaessa. Ettei joku vaan kauppaa hitsattua? Vai pitääkö purkaa koko murikka?

Voiko sitä varmentaa mitenkään että perä on issän alkuperänen ostaessa. Ettei joku vaan kauppaa hitsattua? Vai pitääkö purkaa koko murikka?
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran perä
Alkaa iiässän lukolliset murikat olemaan harvassa.. Kaikissa niissähän ei lukkoa suinkaan ole, ja jos murikka on irrallaan ilman vetareita, lukon olemassa oloa ei oikein pysty totemaan kun takakannen irroittamalla. Mulla on viskolukollinen perä, löytyi helpommalla, tosin joutui sitten vaihtamaan myös pyörännavat ja vetarit... Mutta ihan hyvin sekin toimii, viimeks eilen luisuttelin asfaltilla, ja hyvin piti lukko 

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25
Re: Sierran perä
joo, mulle oikeestaan välttäs kuhan se lukko ois vaan mahollisen kestävä. mistä sait oman viskolukkosi? mistä niitä vielä sais ja mihin hintaan. oliko että ihan yksityiseltä ostit? sitten että ''2wd cossun aito 7.5" hitsilukko'' ei taida olla alkuperäinen lukko? eikös sitten cossuissa ole lukko jo tehtaalta? mitä näistä sitten kannattaa maksaa? siis mistä tahansa sierran lukkoperästä?
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
Re: Sierran perä
Kannattaa vähintään öljyä lisätä. Mutta jos ujellus jatkuu siltikin niin kyllä sillävielä pääsee..jonku aikaa... Omassa ujeltaa perä, ja loota kolisee ikävästi tyhjäkäynnillä, mutta silti pitääs lähtee maanantaina utsjoen baadukseen ja nuorgamin kautta takaasi seinäjoelle. Katotaan ny kuinka pitkälle pääsöö 

Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierran perä
Tuota tuota onko 2.0 ohc sierrassa ja dohcci sierrassa samat perät? Siis että dokkilaisesta sopii vetarit ohc perään?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran perä
Juu, pitäis sopia normi dokkilaisen ja oohooceen perät ristiin.
Oman lukkoperän hommasin tosiaan yksityiseltä, joka purki kolaroitua 4x4 dokkia osiksi. On se nyt kohta 2 vuotta ollut alla, ja saanut aika kovaakin käskytystä välillä, mutta ei oo antautunut vielä. Pari muutakin lukollista samanlaista murikkaa on ollut käsissä sen jälkeen kun ton oman hommasin, tuppaa olemaan vaan niin rahan arvoista tavaraa, että sitten tulee helposti myytyä jos tarvii käteistä johonkin..
Huonon tollasen murikan voi löytää satasellakin, mutta kannattaa panostaa, ja ostaa vaikka kokonainen akselisto, saa ne vetarit ja pyörännavatkin samalla. Kokonaisia akselistoja on näkynyt myynnissä n.450e-700e. Halpoja, verrattuna esim. Opelien lukkoperien hintaan.. esim. C-kadettien/ascona/mantojen lukolliset akselistot maksaa ihan hunajaa..
Ja kyllä Cossussa alunperin lukko on, mutta jos on alkanut antaa periksi, niin on joku hitsannut kiinni. Viskolukkoja on noi kaikki laippavetarilliset lukolliset, jos tökättävät vetarit ja lukko, niin on kitka. Niitä löytää oikeestaan vaan iiässistä, tai jos on joku raaskinut lisävarusteena tilata tavalliseen sierraan. Cossut ja 4x4:t on viskolukolla.
Oman lukkoperän hommasin tosiaan yksityiseltä, joka purki kolaroitua 4x4 dokkia osiksi. On se nyt kohta 2 vuotta ollut alla, ja saanut aika kovaakin käskytystä välillä, mutta ei oo antautunut vielä. Pari muutakin lukollista samanlaista murikkaa on ollut käsissä sen jälkeen kun ton oman hommasin, tuppaa olemaan vaan niin rahan arvoista tavaraa, että sitten tulee helposti myytyä jos tarvii käteistä johonkin..

Huonon tollasen murikan voi löytää satasellakin, mutta kannattaa panostaa, ja ostaa vaikka kokonainen akselisto, saa ne vetarit ja pyörännavatkin samalla. Kokonaisia akselistoja on näkynyt myynnissä n.450e-700e. Halpoja, verrattuna esim. Opelien lukkoperien hintaan.. esim. C-kadettien/ascona/mantojen lukolliset akselistot maksaa ihan hunajaa..
Ja kyllä Cossussa alunperin lukko on, mutta jos on alkanut antaa periksi, niin on joku hitsannut kiinni. Viskolukkoja on noi kaikki laippavetarilliset lukolliset, jos tökättävät vetarit ja lukko, niin on kitka. Niitä löytää oikeestaan vaan iiässistä, tai jos on joku raaskinut lisävarusteena tilata tavalliseen sierraan. Cossut ja 4x4:t on viskolukolla.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25
Re: Sierran perä
mitäpäs luulet tuleeko tuollainen kestämään hyvin? hitsattu kuulemma ''huolellisesti''. se tulis tuohon 2,0 ohc is suhtvakio ja kaasujalka on varsin raskas nuissa '' piliksen päissä'' ja parkissa. 

sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
- BlackEscort
- Viestit: 192
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04
Re: Sierran perä
Ne perät joita ollu lukollisena iS sierroissa on tökättävillä vetareilla ja sen näkee joko takaluukun avaamalla tai helpompi vois olla kun ottaa toisen vetarin pois. Vetarin rei'ästä näkyy ristikkäin olevat tapit(2kpl) jos on kitkalukko(ilman lukkoa 1tappi). Ja se on sit hankala alkaa sovittaan 2wd cossun tai 2.9 scorppionin viskoperää karvalakki sierraan, helpointa vaihtaa koko takakelkka.
Ja tosiaan tieliikennelaki kieltää kaiken maailman kemppi ja esab lukot
200€ saattas löytyä semmonen iS:n kitkalukkoperä.
Ja tosiaan tieliikennelaki kieltää kaiken maailman kemppi ja esab lukot

200€ saattas löytyä semmonen iS:n kitkalukkoperä.

Re: Sierran perä
Kiitti tiedosta. Muuten miten pitääkö vetarin sisänivelen ja itse vetoakselin välissä olla pientä siis tosi pientä välystä siellä kumin sisällä, mulla on kummassaki joku puolen millin tai yhden millin välys enintään, haittaako?
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran perä
Kyllähän niissä vanhemmiten aina välystä on, ja jos on murikassakin, niin voihan se jossain kohtaa tuntua aika isolta ajossa...
Mä sain yhden laippavetarin nivelen paskaksi, meni boorit sileäksi, itse vetoakseli säilyi ehjänä
Ja hyrskynhyrskylle: Kai se murikka jonkun aikaa kestää hitsattunakin, mut onhan se aika rasitus tiukoissa mutkissa ja kadunkulmissa, eikä oo tosiaan mikään herkku ajella.
Mä sain yhden laippavetarin nivelen paskaksi, meni boorit sileäksi, itse vetoakseli säilyi ehjänä

Ja hyrskynhyrskylle: Kai se murikka jonkun aikaa kestää hitsattunakin, mut onhan se aika rasitus tiukoissa mutkissa ja kadunkulmissa, eikä oo tosiaan mikään herkku ajella.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran perä
Tossa olis ehkä hyvä pakkaus sun sierraas...
----> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=132138

Re: Sierran perä
ja jos murikka pysyy ehjänä niinnivelet kyllä eivät ole pitkä ikäiset (koko ajan kanittaa niveltä).Sierra2.3-16v kirjoitti:Ja hyrskynhyrskylle: Kai se murikka jonkun aikaa kestää hitsattunakin, mut onhan se aika rasitus tiukoissa mutkissa ja kadunkulmissa, eikä oo tosiaan mikään herkku ajella.
gti golo palloilija
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25
Re: Sierran perä
kiitos vastauksista ja linkistä mutta tulin siihen tulokseen että talvella ei tarvii oikeestaan muuten lukkoperää kuin kesää ootellessa eli se investointi jää kevääseen. 

sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
Re: Sierran perä
mielestäni talvellahan se vasta onkin tarpeen että pääsee liikkumaankin.. 

-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25
Re: Sierran perä
suora 4:ssa ei oo niin paljoa vääntöä (vielä)
että tasaselle jytkähtäis ''helposti'' köh köh... kiinni. lähinnä meinasin sitä kesällä tuo lukkoperä helpottaisi luisun ajamista kun taas talvella ei siihen lukkoperää tarvita. Sama se sille kiinni jytkähtämiselle on kun sierra tuolla maavaralla ei ole mikään maasturi. se on mahastaan kiinni jokatapauksessa jos se ei ilman lukkoperää irtoa. 


sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Sierran perä
No joo.. Itse kyllä tarvin lukkoa enemmän talvella, sillä se luisun ajaminen vasta helpottuukin, kun ei tuu yllätyksiä. Tosin vauhtikin kasvaa kun on lukko
Kyllähän se kesälläkin kiva on, ja on tietysti helpompaa ajaa sladissa, kun ei sisempi pyörä suttaa hulluna, mutta aika vähän sitä tulee kuitenkin kesällä harrastettua, talvella taas tulee katseltua enemmän sivuikkunasta kuin tuulilasista menosuuntaan.. Hmm. Saiskos jostain lämmitettäviä sivuikkunoita?

Kyllähän se kesälläkin kiva on, ja on tietysti helpompaa ajaa sladissa, kun ei sisempi pyörä suttaa hulluna, mutta aika vähän sitä tulee kuitenkin kesällä harrastettua, talvella taas tulee katseltua enemmän sivuikkunasta kuin tuulilasista menosuuntaan.. Hmm. Saiskos jostain lämmitettäviä sivuikkunoita?

1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Sierran perä
onkos noissa paljon vaihtoehtoja välityksissä?ittellä 4-vaihteinen 2,0 OHC ruisku farkku johon pitäis vaihtaa perä.olis viisivaihteisen 2,0 OHC IS:n perä hommattuna.harvempaa olin ajatellu mutta taitaa olla tiheämpi välityksinen 5-vaihteisessa? 

Re: Sierran perä
Kyllä joo ja iS sierran perä on vielä normaalia tiheämpi..dartsa kirjoitti:harvempaa olin ajatellu mutta taitaa olla tiheämpi välityksinen 5-vaihteisessa?
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
http://riesa20.urli.net/
Re: Sierran perä
Minkälainen homma on toi perän vaihtaminen. On yks ihan normi dokkilainen ja siihe pitäis vaihtaa iS:n lukkoperä siis pelkkä murikka vaan, tai oikeestaan murikan sisuskalut.
Ford sierra 2.0i DOHC -92
Re: Sierran perä
Murikan sisuskalut jos vaihdat niin hammas- ja laakerivälykset joudut ainakin säätämään, siis jos ne sopii keskenään..
Mua kiinnostais kuinka onnistuuko ja sopiiko pelkkä is välitys 1,6 ohc perään, semmonen perä kun on mutta täynnä sähkölinnunp*skaa kuten tuola projekti sivulla jo mainaisin. Ehkä vähemmän tarvis kepittää ylämäkeen ja ei kai tuo hirveästi maantiekulutukseen vaikuta? Autolla on tarkoitus ajaa taas semmonen 3000+km lenkki ens kesänä?
Ja jatkoa edellisen viestini ot loppuun niin auto kesti hyvin (samat kolinat ja ujellus edelleen). Yks poro pelästy ku meinasin ajaa päälle. ..ehkä minä enemmän kuitenkin
mutta muuten pysyi porot tien poskilla ja sierra tiellä. Varangerbotnnis asti norjas käytiin ja tuola suomineidon ottan kohdalla tenojoen rannalla oli mökki.
Mua kiinnostais kuinka onnistuuko ja sopiiko pelkkä is välitys 1,6 ohc perään, semmonen perä kun on mutta täynnä sähkölinnunp*skaa kuten tuola projekti sivulla jo mainaisin. Ehkä vähemmän tarvis kepittää ylämäkeen ja ei kai tuo hirveästi maantiekulutukseen vaikuta? Autolla on tarkoitus ajaa taas semmonen 3000+km lenkki ens kesänä?
Ja jatkoa edellisen viestini ot loppuun niin auto kesti hyvin (samat kolinat ja ujellus edelleen). Yks poro pelästy ku meinasin ajaa päälle. ..ehkä minä enemmän kuitenkin

Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierran perä
Ei kellää sattuis olemaa noita laakeri- ja hammasvälyksiä tiedossa? Täytyy noi laakerit vaihtaa samalla ku vaihtaa sisukset. Ei viitti koko murikkaa vaihtaa ku se lukollinen murikka pitää niin pahaa ääntä ja nykynen ei lukollinen on hyvässä kunnossa.
Ford sierra 2.0i DOHC -92