Sierran perä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jukkiss
Viestit: 81
Liittynyt: 04 Loka 2005 18:10

Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Jukkiss »

On ruvennut tuo sierra ujeltamaan 70-80kmh nopeudessa, ei paha ulina mutta kuuluva kumminkin. Takapyörän laakerin vaihdoin kun oli väljä mutta ulina ei loppunut. Peräkö siellä sit ääntä pitää? Uskaltaako tollasella ajaa vielä vai olisko vaihdettava mahd pian?
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Perä siellä huutaa, kyllä sillä ajaa tohtii jos vain pää kestää kuunnella ulinaa.. Toki öljyt kannattaisi varmaan sieltä perästä tarkistaa jos ei ole koskaan tarkistettu :wink:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Jukkiss
Viestit: 81
Liittynyt: 04 Loka 2005 18:10

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Jukkiss »

Juuri tänään vaihdoin :D
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Yleensähän toi peräöljyn vaihto tulee mieleen vasta kun se alkaa ujeltaa :wink:
Mutta asiaan, toi 70-80 paikkeilla tuleva ujellus on noissa kuitenkin aika normaalia, voi kestää hyvinkin satatuhatta vielä... Ei ainakaan kiireellä tarvi ruveta vaihtamaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

Mullakin ulisee perä just tos 70-80 km/h paikkeilla. Vaihoin öljyt mutta ei vaikuttanu mitää. Jos laukee ni alkaa säästöurakka is:sän lukko varten. Siitäkin huolimatta perää irrotellaan säälimtättä lähes päivittäin, aina kun märkä keli sattuu kohalle ja niitähän riittää. :twisted:

Voiko sitä varmentaa mitenkään että perä on issän alkuperänen ostaessa. Ettei joku vaan kauppaa hitsattua? Vai pitääkö purkaa koko murikka?
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Alkaa iiässän lukolliset murikat olemaan harvassa.. Kaikissa niissähän ei lukkoa suinkaan ole, ja jos murikka on irrallaan ilman vetareita, lukon olemassa oloa ei oikein pysty totemaan kun takakannen irroittamalla. Mulla on viskolukollinen perä, löytyi helpommalla, tosin joutui sitten vaihtamaan myös pyörännavat ja vetarit... Mutta ihan hyvin sekin toimii, viimeks eilen luisuttelin asfaltilla, ja hyvin piti lukko :lol:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

joo, mulle oikeestaan välttäs kuhan se lukko ois vaan mahollisen kestävä. mistä sait oman viskolukkosi? mistä niitä vielä sais ja mihin hintaan. oliko että ihan yksityiseltä ostit? sitten että ''2wd cossun aito 7.5" hitsilukko'' ei taida olla alkuperäinen lukko? eikös sitten cossuissa ole lukko jo tehtaalta? mitä näistä sitten kannattaa maksaa? siis mistä tahansa sierran lukkoperästä?
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja emax »

Kannattaa vähintään öljyä lisätä. Mutta jos ujellus jatkuu siltikin niin kyllä sillävielä pääsee..jonku aikaa... Omassa ujeltaa perä, ja loota kolisee ikävästi tyhjäkäynnillä, mutta silti pitääs lähtee maanantaina utsjoen baadukseen ja nuorgamin kautta takaasi seinäjoelle. Katotaan ny kuinka pitkälle pääsöö :twisted:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Jukkiss
Viestit: 81
Liittynyt: 04 Loka 2005 18:10

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Jukkiss »

Tuota tuota onko 2.0 ohc sierrassa ja dohcci sierrassa samat perät? Siis että dokkilaisesta sopii vetarit ohc perään?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Juu, pitäis sopia normi dokkilaisen ja oohooceen perät ristiin.

Oman lukkoperän hommasin tosiaan yksityiseltä, joka purki kolaroitua 4x4 dokkia osiksi. On se nyt kohta 2 vuotta ollut alla, ja saanut aika kovaakin käskytystä välillä, mutta ei oo antautunut vielä. Pari muutakin lukollista samanlaista murikkaa on ollut käsissä sen jälkeen kun ton oman hommasin, tuppaa olemaan vaan niin rahan arvoista tavaraa, että sitten tulee helposti myytyä jos tarvii käteistä johonkin.. :lol:

Huonon tollasen murikan voi löytää satasellakin, mutta kannattaa panostaa, ja ostaa vaikka kokonainen akselisto, saa ne vetarit ja pyörännavatkin samalla. Kokonaisia akselistoja on näkynyt myynnissä n.450e-700e. Halpoja, verrattuna esim. Opelien lukkoperien hintaan.. esim. C-kadettien/ascona/mantojen lukolliset akselistot maksaa ihan hunajaa..


Ja kyllä Cossussa alunperin lukko on, mutta jos on alkanut antaa periksi, niin on joku hitsannut kiinni. Viskolukkoja on noi kaikki laippavetarilliset lukolliset, jos tökättävät vetarit ja lukko, niin on kitka. Niitä löytää oikeestaan vaan iiässistä, tai jos on joku raaskinut lisävarusteena tilata tavalliseen sierraan. Cossut ja 4x4:t on viskolukolla.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

mitäpäs luulet tuleeko tuollainen kestämään hyvin? hitsattu kuulemma ''huolellisesti''. se tulis tuohon 2,0 ohc is suhtvakio ja kaasujalka on varsin raskas nuissa '' piliksen päissä'' ja parkissa. :D
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Ne perät joita ollu lukollisena iS sierroissa on tökättävillä vetareilla ja sen näkee joko takaluukun avaamalla tai helpompi vois olla kun ottaa toisen vetarin pois. Vetarin rei'ästä näkyy ristikkäin olevat tapit(2kpl) jos on kitkalukko(ilman lukkoa 1tappi). Ja se on sit hankala alkaa sovittaan 2wd cossun tai 2.9 scorppionin viskoperää karvalakki sierraan, helpointa vaihtaa koko takakelkka.
Ja tosiaan tieliikennelaki kieltää kaiken maailman kemppi ja esab lukot :lol:

200€ saattas löytyä semmonen iS:n kitkalukkoperä. :wink:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
Jukkiss
Viestit: 81
Liittynyt: 04 Loka 2005 18:10

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Jukkiss »

Kiitti tiedosta. Muuten miten pitääkö vetarin sisänivelen ja itse vetoakselin välissä olla pientä siis tosi pientä välystä siellä kumin sisällä, mulla on kummassaki joku puolen millin tai yhden millin välys enintään, haittaako?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Kyllähän niissä vanhemmiten aina välystä on, ja jos on murikassakin, niin voihan se jossain kohtaa tuntua aika isolta ajossa...

Mä sain yhden laippavetarin nivelen paskaksi, meni boorit sileäksi, itse vetoakseli säilyi ehjänä :shock:

Ja hyrskynhyrskylle: Kai se murikka jonkun aikaa kestää hitsattunakin, mut onhan se aika rasitus tiukoissa mutkissa ja kadunkulmissa, eikä oo tosiaan mikään herkku ajella.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja tonis »

Tossa olis ehkä hyvä pakkaus sun sierraas... :) ----> http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=132138
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Ja hyrskynhyrskylle: Kai se murikka jonkun aikaa kestää hitsattunakin, mut onhan se aika rasitus tiukoissa mutkissa ja kadunkulmissa, eikä oo tosiaan mikään herkku ajella.
ja jos murikka pysyy ehjänä niinnivelet kyllä eivät ole pitkä ikäiset (koko ajan kanittaa niveltä).
gti golo palloilija
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

kiitos vastauksista ja linkistä mutta tulin siihen tulokseen että talvella ei tarvii oikeestaan muuten lukkoperää kuin kesää ootellessa eli se investointi jää kevääseen. :roll:
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja tonis »

mielestäni talvellahan se vasta onkin tarpeen että pääsee liikkumaankin.. :)
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

suora 4:ssa ei oo niin paljoa vääntöä (vielä) :( että tasaselle jytkähtäis ''helposti'' köh köh... kiinni. lähinnä meinasin sitä kesällä tuo lukkoperä helpottaisi luisun ajamista kun taas talvella ei siihen lukkoperää tarvita. Sama se sille kiinni jytkähtämiselle on kun sierra tuolla maavaralla ei ole mikään maasturi. se on mahastaan kiinni jokatapauksessa jos se ei ilman lukkoperää irtoa. :lol:
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No joo.. Itse kyllä tarvin lukkoa enemmän talvella, sillä se luisun ajaminen vasta helpottuukin, kun ei tuu yllätyksiä. Tosin vauhtikin kasvaa kun on lukko :wink:

Kyllähän se kesälläkin kiva on, ja on tietysti helpompaa ajaa sladissa, kun ei sisempi pyörä suttaa hulluna, mutta aika vähän sitä tulee kuitenkin kesällä harrastettua, talvella taas tulee katseltua enemmän sivuikkunasta kuin tuulilasista menosuuntaan.. Hmm. Saiskos jostain lämmitettäviä sivuikkunoita? :lol:
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
dartsa
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Elo 2008 12:25

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja dartsa »

onkos noissa paljon vaihtoehtoja välityksissä?ittellä 4-vaihteinen 2,0 OHC ruisku farkku johon pitäis vaihtaa perä.olis viisivaihteisen 2,0 OHC IS:n perä hommattuna.harvempaa olin ajatellu mutta taitaa olla tiheämpi välityksinen 5-vaihteisessa? :roll:
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

dartsa kirjoitti:harvempaa olin ajatellu mutta taitaa olla tiheämpi välityksinen 5-vaihteisessa? :roll:
Kyllä joo ja iS sierran perä on vielä normaalia tiheämpi..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Minkälainen homma on toi perän vaihtaminen. On yks ihan normi dokkilainen ja siihe pitäis vaihtaa iS:n lukkoperä siis pelkkä murikka vaan, tai oikeestaan murikan sisuskalut.
Ford sierra 2.0i DOHC -92
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja emax »

Murikan sisuskalut jos vaihdat niin hammas- ja laakerivälykset joudut ainakin säätämään, siis jos ne sopii keskenään..

Mua kiinnostais kuinka onnistuuko ja sopiiko pelkkä is välitys 1,6 ohc perään, semmonen perä kun on mutta täynnä sähkölinnunp*skaa kuten tuola projekti sivulla jo mainaisin. Ehkä vähemmän tarvis kepittää ylämäkeen ja ei kai tuo hirveästi maantiekulutukseen vaikuta? Autolla on tarkoitus ajaa taas semmonen 3000+km lenkki ens kesänä?

Ja jatkoa edellisen viestini ot loppuun niin auto kesti hyvin (samat kolinat ja ujellus edelleen). Yks poro pelästy ku meinasin ajaa päälle. ..ehkä minä enemmän kuitenkin :roll: mutta muuten pysyi porot tien poskilla ja sierra tiellä. Varangerbotnnis asti norjas käytiin ja tuola suomineidon ottan kohdalla tenojoen rannalla oli mökki.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
jusa20
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Syys 2008 19:27
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sierran perä

Viesti Kirjoittaja jusa20 »

Ei kellää sattuis olemaa noita laakeri- ja hammasvälyksiä tiedossa? Täytyy noi laakerit vaihtaa samalla ku vaihtaa sisukset. Ei viitti koko murikkaa vaihtaa ku se lukollinen murikka pitää niin pahaa ääntä ja nykynen ei lukollinen on hyvässä kunnossa.
Ford sierra 2.0i DOHC -92
Vastaa Viestiin