Sivu 1/1
japsifoordi
Lähetetty: 28 Heinä 2008 18:40
Kirjoittaja mynok
onko se totta kun isot pojat netissä väittävät, että mun fokkerissa on mazdan ja yamahan yhteistyössä tekemä kone?
enpä tienny kaupat tehdessäni riisikupin ostaneeni
mylly on siis 1.6 zetec-se -00
heti ekana piti kiikuttaa kori takuuhuoltoon. 3 ovea + peräluukku menee uusiksi syyskuussa

Re: japsifoordi
Lähetetty: 29 Heinä 2008 09:06
Kirjoittaja KajS
Nykyisten arkifoordien moottorien syntyperän olen ymmärtänyt seuraavasti:
Zetec = Yamaha
Duratec = Mazda
Dieselit kertoo sitten joku niihin enempi hurahtanut, PSA-konsernin tuote löytyy usean TDCI:n nokalta.
Re: japsifoordi
Lähetetty: 29 Heinä 2008 22:39
Kirjoittaja mynok
ei se ihan noin simppeli jako taida olla.
tämmöstä kertoo wikipedia:
Sigma
Main article: Ford Sigma engine
The advanced Zetec-SE was developed in collaboration of Yamaha and Mazda, under the Sigma codename. It ranges in size from 1.25 L (1249 cc) to 1.7 L (1679 cc). It is very different from the Zeta engine - the intake and exhaust are even on opposite sides.
This engine is sold under the Sigma name in some regions, while Mazda uses the MZI name. It is also sold as a crate engine by Ford Power Products as the ZSG. Rather confusingly, this engine has been renamed "Duratec" for use in the Mk II Ford Focus for Europe, being available in 1.4 L and 1.6 L versions. This incarnation also spawned a 1.6 L derivative with variable valve timing, known by Ford as Ti-VCT (Twin Independent Variable Camshaft Timing).
Koko artikkeli:
http://en.wikipedia.org/wiki/Zetec