Sivu 1/1

Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 23 Heinä 2008 23:37
Kirjoittaja juippi
Mietin tässä itsekseni, että miksei kaikki autot ole turbollisia? Turbohan tavallisesti parantaa moottorin hyötysuhdetta jonkin verran ja tällä hetkellä käytännössä kaikki dieselit ovat jo turbodieseleitä. Miksei samaa toteuteta bensamoottorisille autoille? Vastaavasti voitaisiin pienentää moottorin tilavuutta. Turbo on "käsittääkseni" melko simppeli kapistus eli valurautaa, ropelli ja laakereita. Tuo toki lisä hintaa, mutta jos massatuotantoa lisättäisiin, niin kustannukset tasoittuisivat jne. Maailma pelastuisi ja kaikilla hyvä mieli. Volkkari teki jo aikoja sitten 1.4T:n jossa turbo- sekä mekaaninenahdin, mutta vastaavaa turbollisuutta voisi mielestäni soveltaa joka autoon.

Tämä volkkarin 1.4TSI kone tuotti 150hv. Olettaisin että perus 1.4 koneesta irtoaa jotain 80hv. Turbo tuonee enemmän kuin mekaaninen joten arvioisin, että mekaaninen tuottaisi ehkä luokkaa 25hv ja turbo 45hv.

Joten.... 1.4L Turbo toisi ehkäpä 125hv vakiona ja kuluttaisia aavistuksen verran vähemmän kuin 1.8L kone joka tuottaa samat tehot. Turbossa on myös laajempi vääntömonentti, joka miellyttäisi kuluttajia.

Asia juolahti mieleeni, kun mietin miten piristää 2.0L bensa Focusta. Ilman turboa on aika onnetonta yrittää tehdä mitään ts. en aio virittää Focustani, mutta asia pulpahti esiin ja herätti kysymyksen miksei kaikki autot olisi turboja??? Kallistako?

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 24 Heinä 2008 15:01
Kirjoittaja Monkelo
Dieseleissä ahtaminen nostaa hyötysuhdetta ja muistaakseni bensiinissä eli ottomoottorissa ei nosta, joten tässä syy...
Tehoja saadaan kyllä lisää samasta litratilavuudesta.
Kai tästätäkin aiheesta jokin täsmennys löytyy vaikka wikipediasta tms.

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 16 Syys 2008 09:39
Kirjoittaja ThaumielNerub
Mistä syystä muuten 199x jälkeen tehtyihin bensa autoihin missä rekkarissa lukee "vähäpäästöinen" ei saa laittaa turboahdinta? Mielestäni typerää. Eihän ahdin sen enempää saastuta, kun se pakottaa ilman kiertämään putken sijasta takaisin antaen lisää tehoja. Ja kuitenkin vanhoja autoja saa ahtaa, uudet dieselit on ahdettu, eli mikä sitten on noita bensakoneita vastaan?

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 16 Syys 2008 17:58
Kirjoittaja Kessi
ThaumielNerub kirjoitti:Eihän ahdin sen enempää saastuta, kun se pakottaa ilman kiertämään putken sijasta takaisin antaen lisää tehoja.
Homma ei ihan niin simppeli ole... Eli jotta moottori saastuttaisi mahd. vähän tulee polttoaine seoksen olla optimaalinen... Jälkiasennetun ahtimen yhteydessä yleensä myös polttoaine seosta muutetaan alkuperäisestä parhaan mahdollisen tehon ja väännön vaatimaksi, ts. vähiten saastuttava kone ei aina tuota parasta mahdollista tehoa/vääntöä...

Vähäpäästöiseksi merkityn moottorin saa kyllä jälkikäteen ahtaa, mutta pitää pystyä todistamaan että päästöt pysyvät alkuperäisten rajojen sisällä. Yleensä vaaditaan emissio mittaus esim VTT:llä jossa dyno rullila demostroidaan mootorin "normaali" käyttöä ja koneesta ulos tulevat kaasut analysoidan pilkkun tarkasti ja tulosta verrataan alkuperäisiin vaatimuksiin. ko. lysti kustantaa n.1500€/mittaus eikä ole suinkaan varmaa, että menee kerrasta läpi :wink: ...

Vanhojen autojen kohdalla vaaditaan ahtimen asennuksen yhteydessä myös katalysaattori ja tämän tulkitaan yleisesti vähentävän päästöjä...

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 16 Syys 2008 19:00
Kirjoittaja NiceMan
Jos vanhan vaikka -70 luvun pelin ahtaa niin pitää asentaa katalysaattori?

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 16 Syys 2008 19:08
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
NiceMan kirjoitti:Jos vanhan vaikka -70 luvun pelin ahtaa niin pitää asentaa katalysaattori?
Ei tarvi asentaa kattia kuin vasta 7/87 ja sen jälkeen käyttöönotettuihin.

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 16 Syys 2008 19:24
Kirjoittaja NiceMan
Niin minä muistelin mutta kun mainittiin vanha auto... =)

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 16 Syys 2008 22:04
Kirjoittaja Kessi
NiceMan kirjoitti:Niin minä muistelin mutta kun mainittiin vanha auto... =)
Joo sori...

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 11 Marras 2008 10:32
Kirjoittaja juippi
Nostellaas tätä topikkia ennenkuin annetaan sen vaipua unholaan. Huomasin juuri äskettäin, että Skoda on ottanut askeleen turbollisten autojen suuntaan. Ainakin uuden octavian hinnastossa ei ole saatavana enää turbotonta mallia. Saas nähdä tuleeko muita valmistajia joskus perässä.

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 11 Marras 2008 11:39
Kirjoittaja Focus_2.0
Olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt minkä takia Fordilta ei ole tullut moderneja suorasuihkutteisia bensamoottoreita tai pienempiä bensaturboja? Edellisen mallin Mondeoon oli saatavilla hetken aikaa 1.8SCI. Luotetaan vanhoihin moottoreihin uusissa malleissa. Nykyinen Mondeokin saanut kritiikkiä vanhanaikaisista moottoreistaan.

Dieselpuolella taas Fordilla on nykyaikaiset koneet. Liittyykö tähän jotenkin dieselien suurempi menekki maailmalla ja niihin siten panostetaan?

Re: Kaikki autot turboja?

Lähetetty: 14 Joulu 2008 07:24
Kirjoittaja pihistelijä
Focus III:n kaikki moottorit tulevat olemaan turboahdettuja. Bensat ovat myös suorasuihkutteisia, nimeltään EcoBoost. Pienin moottori on vain yhden litran kokoinen. Tehoa kuitenkin kiitettävät 81 kW. Focus III julkaistaan vuonna 2010.

Bensa:
- 1.0 (66 ja 81 kW)
- 1.6 (110 ja 132 kW)

Diesel:
- 1.6 (66, 81 ja 96 kW)
- 2.0 (125 ja 147 kW)

(lähde. Auto Bild Suomi)