Kaikki autot turboja?
Kaikki autot turboja?
Mietin tässä itsekseni, että miksei kaikki autot ole turbollisia? Turbohan tavallisesti parantaa moottorin hyötysuhdetta jonkin verran ja tällä hetkellä käytännössä kaikki dieselit ovat jo turbodieseleitä. Miksei samaa toteuteta bensamoottorisille autoille? Vastaavasti voitaisiin pienentää moottorin tilavuutta. Turbo on "käsittääkseni" melko simppeli kapistus eli valurautaa, ropelli ja laakereita. Tuo toki lisä hintaa, mutta jos massatuotantoa lisättäisiin, niin kustannukset tasoittuisivat jne. Maailma pelastuisi ja kaikilla hyvä mieli. Volkkari teki jo aikoja sitten 1.4T:n jossa turbo- sekä mekaaninenahdin, mutta vastaavaa turbollisuutta voisi mielestäni soveltaa joka autoon.
Tämä volkkarin 1.4TSI kone tuotti 150hv. Olettaisin että perus 1.4 koneesta irtoaa jotain 80hv. Turbo tuonee enemmän kuin mekaaninen joten arvioisin, että mekaaninen tuottaisi ehkä luokkaa 25hv ja turbo 45hv.
Joten.... 1.4L Turbo toisi ehkäpä 125hv vakiona ja kuluttaisia aavistuksen verran vähemmän kuin 1.8L kone joka tuottaa samat tehot. Turbossa on myös laajempi vääntömonentti, joka miellyttäisi kuluttajia.
Asia juolahti mieleeni, kun mietin miten piristää 2.0L bensa Focusta. Ilman turboa on aika onnetonta yrittää tehdä mitään ts. en aio virittää Focustani, mutta asia pulpahti esiin ja herätti kysymyksen miksei kaikki autot olisi turboja??? Kallistako?
Tämä volkkarin 1.4TSI kone tuotti 150hv. Olettaisin että perus 1.4 koneesta irtoaa jotain 80hv. Turbo tuonee enemmän kuin mekaaninen joten arvioisin, että mekaaninen tuottaisi ehkä luokkaa 25hv ja turbo 45hv.
Joten.... 1.4L Turbo toisi ehkäpä 125hv vakiona ja kuluttaisia aavistuksen verran vähemmän kuin 1.8L kone joka tuottaa samat tehot. Turbossa on myös laajempi vääntömonentti, joka miellyttäisi kuluttajia.
Asia juolahti mieleeni, kun mietin miten piristää 2.0L bensa Focusta. Ilman turboa on aika onnetonta yrittää tehdä mitään ts. en aio virittää Focustani, mutta asia pulpahti esiin ja herätti kysymyksen miksei kaikki autot olisi turboja??? Kallistako?
Re: Kaikki autot turboja?
Dieseleissä ahtaminen nostaa hyötysuhdetta ja muistaakseni bensiinissä eli ottomoottorissa ei nosta, joten tässä syy...
Tehoja saadaan kyllä lisää samasta litratilavuudesta.
Kai tästätäkin aiheesta jokin täsmennys löytyy vaikka wikipediasta tms.
Tehoja saadaan kyllä lisää samasta litratilavuudesta.
Kai tästätäkin aiheesta jokin täsmennys löytyy vaikka wikipediasta tms.
Fix Or Repair Daily
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 15 Syys 2008 12:10
Re: Kaikki autot turboja?
Mistä syystä muuten 199x jälkeen tehtyihin bensa autoihin missä rekkarissa lukee "vähäpäästöinen" ei saa laittaa turboahdinta? Mielestäni typerää. Eihän ahdin sen enempää saastuta, kun se pakottaa ilman kiertämään putken sijasta takaisin antaen lisää tehoja. Ja kuitenkin vanhoja autoja saa ahtaa, uudet dieselit on ahdettu, eli mikä sitten on noita bensakoneita vastaan?
Autoista ymmärrän sen verran, mitä ajokortti vaatii...
Re: Kaikki autot turboja?
Homma ei ihan niin simppeli ole... Eli jotta moottori saastuttaisi mahd. vähän tulee polttoaine seoksen olla optimaalinen... Jälkiasennetun ahtimen yhteydessä yleensä myös polttoaine seosta muutetaan alkuperäisestä parhaan mahdollisen tehon ja väännön vaatimaksi, ts. vähiten saastuttava kone ei aina tuota parasta mahdollista tehoa/vääntöä...ThaumielNerub kirjoitti:Eihän ahdin sen enempää saastuta, kun se pakottaa ilman kiertämään putken sijasta takaisin antaen lisää tehoja.
Vähäpäästöiseksi merkityn moottorin saa kyllä jälkikäteen ahtaa, mutta pitää pystyä todistamaan että päästöt pysyvät alkuperäisten rajojen sisällä. Yleensä vaaditaan emissio mittaus esim VTT:llä jossa dyno rullila demostroidaan mootorin "normaali" käyttöä ja koneesta ulos tulevat kaasut analysoidan pilkkun tarkasti ja tulosta verrataan alkuperäisiin vaatimuksiin. ko. lysti kustantaa n.1500€/mittaus eikä ole suinkaan varmaa, että menee kerrasta läpi

Vanhojen autojen kohdalla vaaditaan ahtimen asennuksen yhteydessä myös katalysaattori ja tämän tulkitaan yleisesti vähentävän päästöjä...
Re: Kaikki autot turboja?
Jos vanhan vaikka -70 luvun pelin ahtaa niin pitää asentaa katalysaattori?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kaikki autot turboja?
Ei tarvi asentaa kattia kuin vasta 7/87 ja sen jälkeen käyttöönotettuihin.NiceMan kirjoitti:Jos vanhan vaikka -70 luvun pelin ahtaa niin pitää asentaa katalysaattori?
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Kaikki autot turboja?
Niin minä muistelin mutta kun mainittiin vanha auto... =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Kaikki autot turboja?
Joo sori...NiceMan kirjoitti:Niin minä muistelin mutta kun mainittiin vanha auto... =)
Re: Kaikki autot turboja?
Nostellaas tätä topikkia ennenkuin annetaan sen vaipua unholaan. Huomasin juuri äskettäin, että Skoda on ottanut askeleen turbollisten autojen suuntaan. Ainakin uuden octavian hinnastossa ei ole saatavana enää turbotonta mallia. Saas nähdä tuleeko muita valmistajia joskus perässä.
Re: Kaikki autot turboja?
Olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt minkä takia Fordilta ei ole tullut moderneja suorasuihkutteisia bensamoottoreita tai pienempiä bensaturboja? Edellisen mallin Mondeoon oli saatavilla hetken aikaa 1.8SCI. Luotetaan vanhoihin moottoreihin uusissa malleissa. Nykyinen Mondeokin saanut kritiikkiä vanhanaikaisista moottoreistaan.
Dieselpuolella taas Fordilla on nykyaikaiset koneet. Liittyykö tähän jotenkin dieselien suurempi menekki maailmalla ja niihin siten panostetaan?
Dieselpuolella taas Fordilla on nykyaikaiset koneet. Liittyykö tähän jotenkin dieselien suurempi menekki maailmalla ja niihin siten panostetaan?
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
- pihistelijä
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21 Syys 2008 16:51
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kaikki autot turboja?
Focus III:n kaikki moottorit tulevat olemaan turboahdettuja. Bensat ovat myös suorasuihkutteisia, nimeltään EcoBoost. Pienin moottori on vain yhden litran kokoinen. Tehoa kuitenkin kiitettävät 81 kW. Focus III julkaistaan vuonna 2010.
Bensa:
- 1.0 (66 ja 81 kW)
- 1.6 (110 ja 132 kW)
Diesel:
- 1.6 (66, 81 ja 96 kW)
- 2.0 (125 ja 147 kW)
(lähde. Auto Bild Suomi)
Bensa:
- 1.0 (66 ja 81 kW)
- 1.6 (110 ja 132 kW)
Diesel:
- 1.6 (66, 81 ja 96 kW)
- 2.0 (125 ja 147 kW)
(lähde. Auto Bild Suomi)