Sivu 1/1

Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 17 Heinä 2008 13:58
Kirjoittaja makke89
Elikkäs minulla on -97 mondeo ja ei mene leimasta läpi päästöjen takia.
Missä vika voi olla ja miten saan päästöt kuriin?

CO-pitoisuus: Joutokäynnillä: 4,5. Kierroksilla: 10,51
HC-pitoisuus: Joutokäynnillä: 200. kierroksilla: 343
Lamnda-arvo: kierroksilla: 0,72
CO2.pitoisuus: Joutokäynnillä: 11,00. Kierroksilla: 8,30
O2-pitoisuus: joutokäynnillä: 1.49 kierroksilla: 0,27...
:(

CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea.
HC korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea.
Lambda poikkeaa salituista arvoista korotetulla pyörimisnopeudella.

oli katsastuksen tuomio...

Kertokaa ihmeessä miten voin saada päästöt kuriin. :|
Onko se laillinen ratkaisu minkä tuttu antoi että laittaisin toisen katalysaattorin?
epäilen itsekyllä sitä ratkasua.. :?:

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 17 Heinä 2008 19:01
Kirjoittaja lakritsimies
En usko, että toinen kattikaan suodattais noita kaikkia... sulla käy se auto tosi rikkaalla. Oireileeko auto mitenkään erityisesti? Nykii, rykii, paukuttaa, syö öljyä tms?

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 17 Heinä 2008 20:32
Kirjoittaja rubans
Pitäsköhän se lambda sit vaikka vaihtaa uuteen ja siinä sivussa sitten noi tulpat ja johdot uusia, niin vois noiden vaihdon jälkeen kokeilla vaikuttiko...

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 19 Heinä 2008 20:02
Kirjoittaja makke89
lakritsimies kirjoitti:En usko, että toinen kattikaan suodattais noita kaikkia... sulla käy se auto tosi rikkaalla. Oireileeko auto mitenkään erityisesti? Nykii, rykii, paukuttaa, syö öljyä tms?

Siis se ei syö yhtää normaalia enempää öljyö... mutta kylmänä se ensin kakoo liikkeelle lähtiessä ja sitten kun kylmänä lähtee kiihdytämään nii kierrokset pysähtyy n.4000 kohille eikä suostu nousemaan... ja sitten tyhjäkäynnin kanssa on ongelmia kun se ei meinaa pysyä käynnissä niin millään... ja heti kun moottori läpenee siihen normaaliin läpötilaan ja sen jälkeen kun käyttää tyhjäkäynnillä niin moottorin lämmöt nousee tosi korkealle.

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 19 Heinä 2008 20:18
Kirjoittaja lakritsimies
Hmm... Päästöarvojen mukaan kävis tosi rikkaalla, mutta oireet taas ihan kuin kävis laihalla... :D En voi muuta kuin laittaa sormen suuhun. Nämä kaikki oireet ilmeisesti tuli kaikki kerralla? En kyl tiedä oikein Mondeon moottorinohjauksesta, mutta varmaan joku kuormitustietoanturi rikki. Esim. ilmamassamittari, kierroslukutieto tai vastaava kun seokset on mitä sattuu...

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 20 Heinä 2008 00:46
Kirjoittaja Monteonisti
Imuilmavuotokin aiheuttaa joskus outoja oireita! 8)
Tosin ilmenevät yleensä vain pienillä kierroksilla! :roll:

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 20 Heinä 2008 07:25
Kirjoittaja makke89
lakritsimies kirjoitti:Hmm... Päästöarvojen mukaan kävis tosi rikkaalla, mutta oireet taas ihan kuin kävis laihalla... :D En voi muuta kuin laittaa sormen suuhun. Nämä kaikki oireet ilmeisesti tuli kaikki kerralla? En kyl tiedä oikein Mondeon moottorinohjauksesta, mutta varmaan joku kuormitustietoanturi rikki. Esim. ilmamassamittari, kierroslukutieto tai vastaava kun seokset on mitä sattuu...
kaikki nämä tuli sen jälkeen kun jouduin vaihtamaan moottorin kun vanha sano sopimuksen irti.
ja sen vaihto yksi tosi tunnettu autokorjaamo joka osaa hommansa. vaikuttaako muuten sekin asiaan että se on 2l kone ja siellä oli kuulemma vain 1,6l suutin. pitäisikö se vaihtaa 2l suuttimeen vai onko sillä niinkään suurta merkitystä.

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 20 Heinä 2008 15:32
Kirjoittaja lakritsimies
No jos siellä on 1.6l suutin ja ohjaus on samanlainen niin kaiken järjen mukaan se antaa koko ajan liian vähän polttoainetta ku ohjelma kuitenki on sille 2 litraisen suuttimelle. Eli se kävisi laihalla ja oireilis hyvin pitkälti tuolla lailla. Mutta siltikin noi päästöarvot ihmetyttää, kun niiden mukaan polttoaineesta ei kyl pulaa oo. Muuten kaikki anturit yms on siitä kakslitraisesta? Ainostaan 1.6 litraisen suutin?

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 20 Heinä 2008 16:37
Kirjoittaja anon
Tulpat ja tulpanjohdot uusiks
Ilmansuodatin olis hyvä joskus vaihtaa.

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 20 Heinä 2008 20:40
Kirjoittaja nestori
Jospa vaikka soitat sinne tosi tunnetulle autokorjaamolle, että laittaavat sen kuntoon jos kerran siellä ovat sen näköjään ryssineetkin? Sikäli mikäli ne ongelmat tuli heti moottorin vaihdon jälkeen ja miksipä ei muutenkin. Jos tuo tuottaa ongelmia, niin vie auto vaikka lähimpään Bosch-huoltoon (googleta) ja luetuta vikakoodit tai pyydä suoraan tekemään vikadiagnoosi.

Jos siihen on kone vaihdettu ja sätöstelty vielä joittenkin väärien suuttimien kanssa, voi syy olla aika monessa eri anturissa tai auton johtosarjassa, joten vikakohteen veikkailu näin netin yli on aika epätoivoista.

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 28 Heinä 2008 20:38
Kirjoittaja MontikkaGt
Vaihda se 1.6 sen osa 2.0 tarkoitettuun jos ei tepsi vois olla Ilmamäärämittarissa tai sen piuhoituksessa vika. Omega teki mulle saman, oli laitettu sisätilan lämppäriä varten uusi kaapeli huollossa ja olivat vahingossa kuoraisseet ilmamäärämittarin johtimen paljaaksi siten että otti koriin kontaktia. Auto kulki kyllä mutta arvot oli ihan from ass. Kuuden tunnin hakemisen ja mittailun jälkeen löysin vian ja leimalle meni heittämällä.

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 29 Heinä 2008 11:30
Kirjoittaja yesse
Itsellä sama homma, eli päästöt taivaissa.
Avattiin korjaamolla lambda-anturi ja siellä oli 2 metallipiikkiä neljästä hapettunut.
Sinne putsausmömmelöt, vähän vettä päälle ja hieman terällä rapsutteli hapettumat pois.
Sitten pieni hetki kaasuttelua, että katalysaattori sai itsensä puhdistettua kun ja arvot taas kohdillaan.

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 06 Helmi 2013 10:18
Kirjoittaja SINCE1983
Kerronpa tänne omankin kokemukseni Mondeon päästöistä. Auto on vm.2000 1.8 zetec.
Auto on toiminut täysin moitteettomasti ilman vikoja joten päästötulos hieman ihmetytti :?:
Päästöt tyhjäkäynnillä
HC ----160
CO -----1,6
CO2 ---14,5
O2 -----0,4
Lambda----1,001

Päästöt 2000rpm
HC-----96
CO-----1,5
CO-----14,7
O2-----0,4
Lamda----0,997

Olennaista noissa päästöissä on nuo koholla olevat HC ja CO jotka viittaisi rikkaaseen seokseen.

Ongelman ratkaisu alkoi vikaakoodien luvulla. No vikakoodeja ei löytynyt yhtään.

Sitten tein nämä perustoimenpiteet eli vaihdoin tulpat, tulpanjohdot, ilmansuodattimen, polttoainesuodattimen, moottoriöljyt ja suodattimen.
Näillä toimenpiteillä ei ollut mitään vaikutusta.
Seuraavaksi tarkistin katalysaattorin silmämääräisesti. Kenno ehjä ja puhdas joten todennäköisesti päättelin sen olevan ok. Huomasin myös että Katalysaattori oli uusittu melko äskeittäin tarvike malliin.
Sitten tarkistin Lamban, Ilmamassamittarin, puolan, sähköliitokset, lämpötila-anturin, mahdolliset vuodot imu, pako ja alipainepuolella. Vikaa ei löytynyt :shock:

Sen jälkeen AJOIN moottorin vielä kuumaksi ja toiveikkaana mittaamaan päästöjä mutta päästöarvot ei muuttuneet.

(Sitten meni hermot :twisted: )

Tuskastuneena ja valmiina polkemaan auton suohon aloin huudattamaan autoa paikallaan rajoitinta
vasten, ajatellen että levitköön vaikka siihen paikkaan. Auto oli edelleen kytkettynä päästötesteriin ja huomasin että HC ja CO arvo alkoivat laskemaan. Pudotin kierrokset 4000rpm ja jatkoin huudatusta noin 10 minuuttia jonka aikaa arvot laski.

Huudatuksen lopuksi tyhjäkäynti arvot oli HC 35 ja CO 0,04
2000RPM HC 40 ja CO 0,06

Seuraavana päivänä mittasin päästöt uudelleen ja arvot oli pysyneet kutakuinkin samana.

YHTEENVETO JA LOPPULAUSELMA

Oma mielipiteeni tästä asiasta on että tarvike katalysaattori ei vaan lämpeä tarpeeksi toimiakseen kunnolla ennenkuin sen tosiaan huudattaa kuumaksi. Tähän ei siis riittänyt 20km talvikelissä tehty ajolenkki suurilla kierroksilla vaan vaadittiin paikallaan huudatusta.

Alkuperäiskatalysaattorin toiminnasta en tiedä kun ei ole kokemusta mutta suosittelen muitakin vastaavan ongelman kanssa kamppailevia tekemään tämän toimenpiteen niin saattaa päästä paljon halvemmalla javähemmällä vaivalla :P
Itselläni käytössä oli vikadiagnoosilaitteisto ja päästötesteri joten halvalla selvisin mutta hermot meni ja aikaa kului. Oishan sitä tuonkin ajan voinut jotain muuta tehdä :D

Re: Mondeo -97 Päästöjen arvot tosi korkealla. Mikä Mättää?

Lähetetty: 07 Helmi 2013 06:19
Kirjoittaja mösjöö
Alkuperäiskatti 203tkm ajetussa mk2 Mondeossa ja ihan samaa ongelmaa. Tosin hieman jäähtyneenä meni rimaa hipoen läpi. HC 97 ja CO 0,29 korotetulla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä CO 0,23 ja HC 86. Ei paha, muttei paljosta tosin ollu kiinni.