Diiseleitä tuntuu olevan kolmea eri tehoversiota (90,115,130) edellisen koppamallin Mondeoissa. Onko näissä koneissa ilmennyt jossain jotain erityisiä tyyppivikoja? Riittääkö toi pienitehoisin kuljettamaan suhteellisen suurikokoista (farmari)mondeon koria?
Diesel-autoa ostamassa ja Mondeo tuntuu kohtuullisen järkevältä ratkaisultaan. Suurimmat murheet taitavat liittyä korisaumoihin ja koiranluihin. Mieluisasti kuulisin kaikki aiheeseen liittyvät ja sitä hieman sivuavatkin kommentit diesel-farmari-mondeoista.
Dieseli Mondeoiden (01-) erot
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Dieseli Mondeoiden (01-) erot
Tuosta pienimmän moottorin käytännön suorituskyvystä en osaa sanoa.
Mutta diesel mondeossahan kannattaa tarkistaa/kysellä ainakin seuraavat asiat, eli korisaumat, vetoakseleiden kunto, kaksoismassakytkin, apulaitehihnojen kunto, suuttimet ja ruiskutuspumppu.
Noin karkeasti voi sanoa, että jos mittarissa +200tkm niin kannattaa kysellä onko tuolle kaksoimassakytkimelle ja apulaitehihnoille(hihna+rullat+pyörä) tehty mitään/vaihdettu, muuten voipi olla lähiaikona edessä, niinkuin monessa muussakin paljonajetussa dsl-autossa.
Tuossa 90hp TDDi versiossa on vanhemman malliset suuttimet ja kiinteäsiipinen turbo, joten niiden puolesta ainakin sanoisin että kestävämpi kone tuo uudemmat TDCi moottorit joissa osassa on ollut ongelmia suuttimien kestävyyden kanssa. Toisaalta taas TDDi moottoreiden herkkä kohta on boshin ruiskutuspumppu joka ei kestävyydeltään ole parasta laatua(samaa pomppua on audissa, bmw:ssä, opelissa jne)...
1) 90hp TDDi, kiinteäsiipinen turbo, vanhempi polttoainejärjestelmä ja suuttimet, boshin ruiskutuspumppu
2) 115hp TDCi, kiinteäsiipinen turbo, uudempi commonrail polttoainejärjestelmä(delphi)
3) 130hp TDCi, muuttuvasiipinen turbo, uudempi commonrail polttoainejärjestelmä(delphi), eri suuttimet kuin 115hp versiossa, eri softa, pumpun erosta ei tietoa(?)
Perusmoottori siis kaikissa noissa sama.
Mutta diesel mondeossahan kannattaa tarkistaa/kysellä ainakin seuraavat asiat, eli korisaumat, vetoakseleiden kunto, kaksoismassakytkin, apulaitehihnojen kunto, suuttimet ja ruiskutuspumppu.
Noin karkeasti voi sanoa, että jos mittarissa +200tkm niin kannattaa kysellä onko tuolle kaksoimassakytkimelle ja apulaitehihnoille(hihna+rullat+pyörä) tehty mitään/vaihdettu, muuten voipi olla lähiaikona edessä, niinkuin monessa muussakin paljonajetussa dsl-autossa.
Tuossa 90hp TDDi versiossa on vanhemman malliset suuttimet ja kiinteäsiipinen turbo, joten niiden puolesta ainakin sanoisin että kestävämpi kone tuo uudemmat TDCi moottorit joissa osassa on ollut ongelmia suuttimien kestävyyden kanssa. Toisaalta taas TDDi moottoreiden herkkä kohta on boshin ruiskutuspumppu joka ei kestävyydeltään ole parasta laatua(samaa pomppua on audissa, bmw:ssä, opelissa jne)...
1) 90hp TDDi, kiinteäsiipinen turbo, vanhempi polttoainejärjestelmä ja suuttimet, boshin ruiskutuspumppu
2) 115hp TDCi, kiinteäsiipinen turbo, uudempi commonrail polttoainejärjestelmä(delphi)
3) 130hp TDCi, muuttuvasiipinen turbo, uudempi commonrail polttoainejärjestelmä(delphi), eri suuttimet kuin 115hp versiossa, eri softa, pumpun erosta ei tietoa(?)
Perusmoottori siis kaikissa noissa sama.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Dieseli Mondeoiden (01-) erot
Niin ja käsijarru/takajarrut tuppaavat ryytyä helposti. Irroittelu auttaa jos ei ole päässyt kunnolla jumahtamaan.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //