Kyllä se 1,6 koneinen on ihan ok, hyvä että oot itte hokannu, ettei 1,4 koneiseen kannata sortua
Eipä noissa mitään ihmeempiä ole, kaikkea perus-ford vikaa tietenkin, esim. pyyhkijän vivusto loppuu n. 200tkm:n kohdalla, onneksi sitä saa erikseen, eikä tarvi ostaa sitä moottoria samalla. Vähän kenkku vaihtaa, mutta onnistuu kyllä TI-mieheltä. Raitisilmasuodattimesta vuotaa vettä sisälle ja matot kastuu repsikanpuolelta, ikkunat vetää aika vahvasti huuruun. Johtuu siitä konepellin ja tuulilasin välissä olevasta muovista, jossa on alapuolella kouru, jonka pitäisi ohjata vesi ohi raitilmasuodattimen, mutta se kouru on erillinen osa, ja irtoaa vanhuutttaan usein. Uusi sellainen muovi maksaa n. 30e, joten moni kärsii ongelmasta ihan suotta.
Rekisterikilven yläpuolella olevan muovikoristeen alta alkaa kukkimaan, eikä mene saman takuun piikkiin kuin saumakitit. Samataen kun aukaset takaoven, ja katsot siihen helman ja lokarin kaaren väliseen kulmaan, niin maalit on poissa ja ruoste iskee.. Ovet ja luukut kannattaa tietty katsoa sisäpuolelta, ettei saumakitit irvistele.
Automaattilaatikoista sen verran, että jos meinaat sellaisen ostaa, kannattaa panostaa sitten isompi-koneiseen. Ovat aika paljon isompiruokaisia kuin manuaalivaihteiset, ja vallankin jos on pienellä moottorilla. Enkä ostaisi sellaista automaattia, jonka huoltohistoriasta ei löydy öljynvaihtoa, sanovat mitä vaan, niin oikeasti ne tarvitsisi suomen olosuhteissa vaihtaa 40tkm:n välein. Alle sadantuhannnenkin noita on paukkunut, öljynvaihdoilla kestää huomattavasti pidempään.
Vetoakseli ongelmat vaivaavat fokuksia myös, jos ravistaa vedättäessä, on ongelma 95% varmuudella vetareissa. Vetraien vaihto on noin 600 euron homma liikkeessä. Jarrulevyt menee kanssa aika usein kieroksi, kuten muissakin fordeissa.
Jos näiden ongelmien kanssa pystyy elämään, vastineeksi saa ajettavuudeltaan erinomaisen henkilöauton, jolla ajaa kilometrejä mittraiin yhdeltäkin istumalta paljon!
Tulipas tekstiä, mutta nää on omia kokemuksia lähipiirin fokuksista.