Sivu 1/2
Jarrut katos
Lähetetty: 18 Kesä 2008 16:45
Kirjoittaja Perttirlz
Elikkäs emäntä valitti että jarrut täristää polkiessa ja huomasin sen itsekkin kunnes päätin polkaista polinta kovemmin 8) Kappas polin painui pohjaan ja rupes pumppaamaan ilmaa....

tarkempi tutkimus osoitti että vänkärin puoleinen jarru putki tai letku on mennyt poikkin, tai ainakin sieltä ne nesteet tulee. Kysynkin nyt teiltä kansalaiset

Onko millanen homma korjata? Erikoistyökalut? Vitutusprosentti?

Re: Jarrut katos
Lähetetty: 18 Kesä 2008 19:28
Kirjoittaja Foordson
No eihän toi nyt kummoinen homma ole, on vaan noi liittimet yleensä sen verta ruosteessa ettei meinaa aueta. Pistät vain kunnolla sinne liittimeen jtn Rost-off:in tapaista ainetta ja annat sen lojua jonkin aikaan. Tuolla kuparisella putkellakin oli hintaa "jopa" 4e metri plus liittimet, ettei nyt ihan vararikkoonkaan mene

Re: Jarrut katos
Lähetetty: 19 Kesä 2008 13:53
Kirjoittaja tursas
Tää ei oo paha homma, haet ne oikeet putket valmiina jostain tai katot motonetin sivuilta mikä putki tai letku sieltä on menny...
erikoistyökalut, sen oikeen etuputken vaihtoon menee aikaa 5 min....., mut mikä siellä vuotaa, putki vai letku....
....ja erikoistyökalut, pitkä pinna, tunkki, ja jarru putkia varten ne erikoislenkki avaimet, uudet jarrunipat, em. crc, litra jarrunestettä, joku muu appari ku se oma muija, voipi olla, että siellä voi myös jarrusylinteri vuotaa...materiaalikustannukset ehkä 20 €
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 20 Kesä 2008 14:25
Kirjoittaja Perttirlz
Joo elikkäs jarruletkuhan se oli menny

uusi maksoi jotain 30€ ja jarru neste muutaman euron päälle.Letkun irroitus onnistui yllättävän helposti ja ilmauskin sujui mutkitta 8)
Löytyi myös uusi vika

Jarrulevy on varmaan mennyt kieroksi vai osaako joku sanoa syytä siihen, kun jarruttaa niin tuntuu kuinka polin "pomppii" samalla

Re: Jarrut katos
Lähetetty: 05 Heinä 2008 19:49
Kirjoittaja Foordson
Ehkä vika on jo korjattu, mutta vastaan silti eli yleensä kun jarrupoljin pomppii jarrutettaessa on rummut soikeat.
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 05 Heinä 2008 22:33
Kirjoittaja Perttirlz
Ai rummut? vai levyt? vai meneekö levyt ees kieroks =)
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 06 Heinä 2008 00:31
Kirjoittaja Kessi
Levy kierossa.....
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 06 Heinä 2008 18:49
Kirjoittaja Perttirlz
Pystyykö jotenkin mittaamaan että kumpi levy on kierossa? vai pitääkö ne vaihtaa molemmat?
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 06 Heinä 2008 19:54
Kirjoittaja Foordson
No jos siä nyt ne levyt on kieros ,niin kannattaa varmaankin vaihtaa molemmat.
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 09 Heinä 2008 12:37
Kirjoittaja rele
Jos se jarrun pomppiminen alkoi vasta letkun vaihdon jälkeen, niin on mahdollista että kun sinulla oli varmaan pyörä irroitettuna ,niin on levyn ja navan väliin päässyt jotain epäpuhtautta.
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 11 Heinä 2008 09:02
Kirjoittaja Perttirlz
Kylle se aloitti sen tarinän päivää ennen letkun puhkeamista

Tietäisi vaan että onko se nyt rummussa vai levyssä vika,ennen kuin suurempaa rupee tekee. Tuleepahan ainakin tehtyä moottori jarrutuksia kun ei viitti polinta käyttää 8)
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 19 Heinä 2008 22:49
Kirjoittaja Foordson
Eikös se täryytä jarruttaessa jos levy(t) kierossa ja rummun ollessa kiero, esiintyy edellä mainittua polkimen pomppimista

Re: Jarrut katos
Lähetetty: 21 Heinä 2008 14:13
Kirjoittaja Perttirlz
Kyllä. Pitäisi vaan vielä saada tietoon että onko se niissä lavyissä vai rummuissa vika. Ei viittis ihan summassa ruveta vaihtelee niitä.
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 03 Elo 2008 00:59
Kirjoittaja Monteonisti
Vika levyssä! 8)
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 04 Elo 2008 14:11
Kirjoittaja Perttirlz
Mistä tiiät?

Re: Jarrut katos
Lähetetty: 04 Elo 2008 23:17
Kirjoittaja Monkelo
Jos sattuu omistamaan heittokellon niin levyn heiton voi mitata. Yli 0,05mm heitto alkaa tuntumaan herkkäpohkeisimpien jaloissa, hylkyraja katsastuksessa taitaa olla kuitenkin 0,15mm.
Toisaalta kannattaa herkistää jarrut ennen kuin alkaa vaihtelemaan levyjä.
Jumissa olevat liukutapit/palojen jumiutuminen voisi aiheuttaa myös samantyyppisiä oireita.
Itse vaihdoin levyt vajaa vuosi sitten kun levyjen paksuus oli alle sallitun, kokeilin sitten bilteman vaihtoehtoa kun halvat olivat.
Arvatenkin hyvää ja halpaa ei ollut, joten ostin kokeeksi vain etulevyt ja melkein heti alkoi poljin täristämään kevyesti jarrutettaessa. Mittasin levyt ja kierot olivat noin 0,08mm, mutta olen hukannut kuitin ja menee katsastuksesta läpi. Antaa täristää koska kovaa jarrutettaessa sitä ei huomaa.
Jäähdytetyissä levyissä voi olla myös sellainen vika että jäähdytysripa murtuu pinnasta irti, jolloin levyyn tulee paksumpi kohta. Paksumpi kohta levyssä aiheuttaa vastaavaa tärinää.
Tämä ei sitten tarkoita taaskaan sitä että bilteman levyissä yleisesti jotain vikaa koska kalliimmatkin levyt voivat kieroutua aivan samalla tavalla.
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 05 Elo 2008 08:24
Kirjoittaja tursas
Perttirlz kirjoitti:Kylle se aloitti sen tarinän päivää ennen letkun puhkeamista

Enpä tiedä, eikai ne levyt nyt yhtäkkiä mee kieroiks, toisaalta taitaa olla niin, että kun jarrua painaa, niin aina ne levyt siellä ottaa ensin kiinni, tärisee jos tärisee ja takarummut sitten kun oikein polkee vähän myöhemmin...
Kun noi levyt on kuitenkin halpaa kulutustavaraa Motonetissa, helposti vaihettavissa ja vaihettava ennemmin tai myöhemmin, niin jostakin siinä kannattaa alottaa, Sierrassa jarrutärinät häipy heti.
Escort 91-- Eteen JÄÄHDYTETTY (ei XR3-96kW/2,0). . . . . . 22-5228 19.90 ???

Re: Jarrut katos
Lähetetty: 05 Elo 2008 13:40
Kirjoittaja glo
Halvat levyt tuppaa yleensä meneen kieroks, jos erehdyt jarruttaan kun kahden kilometrin säteellä on järvi jossain. Fordin alkuperäiset ovat kaiketi aika herkkiä jos jarrulevy kuumana losauttaa vesilätäkköön, jostain tälläistä muistaisin lukeneeni. Saattoi kyllä olla essompaarin vessan seinältäkin.
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 05 Elo 2008 14:08
Kirjoittaja tursas
glo kirjoitti:Halvat levyt tuppaa yleensä meneen kieroks, jos erehdyt jarruttaan kun kahden kilometrin säteellä on järvi jossain. Fordin alkuperäiset ovat kaiketi aika herkkiä jos jarrulevy kuumana losauttaa vesilätäkköön, jostain tälläistä muistaisin lukeneeni. Saattoi kyllä olla essompaarin vessan seinältäkin.
Mun mielestä jos jarrusatulat ja palat ei ole rikkijumissa ja laahaa, niin jarrulevyt ei oikeesti normaaliajossa edes kuumene. Oon sitä joskus pienten jarruttelujen jälkeen ollu testaavinani ihan näpeillä ja ne on korkeintaan pikkasen lämmenny. Ei siis niinkuin formuloissa, että ne hehkuis tms....

Re: Jarrut katos
Lähetetty: 06 Elo 2008 08:04
Kirjoittaja glo
Kyllä ne aika kuumaks vetää, kun pari jarrutusta teet, ei ne nyt sentään formulatyyliin hehku (paitsi jos koittaa autoa kaasulla saada poikittain, kun käsijarru jumittaa, silloin takalevy hehkui), mutta en minä näppejäni sinne tunkisi.
Levyjarrun idea perustuu akseliin, napaan tai vanteeseen kiinteästi kiinnitettyyn (tyypillisesti teräksiseen) levyyn sekä jarrupaloihin, jotka jarrutettaessa puristuvat pyörivää levyä vasten. Kitkavoiman ja männän puristusvoiman avulla saadaan jarruvoima, joka aiheuttaa liike-energian muuntumisen lämpöenergiaksi, ja lopulta pysäyttäen ajoneuvon.
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 06 Elo 2008 14:27
Kirjoittaja Perttirlz
No niin tuleehan niitä vastauksia

Elikkäs johtopäätös. oletan nyt että levyt on kierossa, koska tuo ei ole ihan pientä vapinaa..rupeaa kuulumaan uskomaton täryyttyksen ääni kun jarruuttaa yli 50km/h vauhdista. Ja toinen johtopäätös on että motonetistä en osta enään ikinä mitään

en omista sitä heilurimittaa mitä joku ehdotti
onko näppärää kotikonstia olemassa vai paljonko tuo mittari sit maksaa?
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 06 Elo 2008 15:00
Kirjoittaja tursas
Perttirlz kirjoitti:Ja toinen johtopäätös on että motonetistä en osta enään ikinä mitään
Häh, Monkelo sanoi ostaneensa ne levyt Biltsusta. Ootkos ne jarrusatulat jo herkistelly, rasvaillu ja kattellu, että ne palat siellä tasasesti puristaa ja hyvin irtoo, eikä menny potaskaa sinne väliin, kun vaihoit sitä letkua, meinaan vaan sitä, että levyt ei mee yhtäkkiä kieroiks vaan ne ois ollu sitä viimeset kuukaudet...

Re: Jarrut katos
Lähetetty: 06 Elo 2008 19:28
Kirjoittaja Perttirlz
Hmmm... hyvä pointi 8) Ne tosiaan meni "kieroks" sillä aikaa kun emäntä meni ja tuli töihin sillä (n.1km)

Tosin saattoi olla että ajoin edellisenä päivänä vähän reippaasti jarrutellen ja sitten oliki iso lätäkkö eessä

Josko ne olisi siinä mennyt. Mutta en ole vieläkään kerennyt kattomaan niitä jarruja, mut katon ne kyllä ennen kuin menen mitään vaihtamaan

Re: Jarrut katos
Lähetetty: 19 Elo 2008 21:04
Kirjoittaja Monkelo
No niin levyt ja palat menee sittenkin vaihtoon. Soittelin Biltemaankin ja nykyisten levyjen takuu mennyt jo umpeen. No rahallinen menetys ei kovin suuri joten en jaksa alkaa kinaamaan.
Melkein yhtä halvat levyt meinaan alle laittaa katsotaan kestääkö. Nyt arkistoin kuitin paremmin
Katsotaan kuinka käy ja laitellaan lisää tietoo kun viisastutaan miten entiset levyt hajonneet.
Re: Jarrut katos
Lähetetty: 20 Elo 2008 08:33
Kirjoittaja Perttirlz
Joo ja mä soittelin noista levyistä niin 45e pitää ukko hintaa. Käyn launtaina hakemassa ja ehkä sunnuntaina koitan värkätä ne alle
