Onko jollain kokemusta, on nuo marketeissa myytävät "Fuel & carburettor cleanerit" ihan silmälumetta?
Meinasin escoon kokeilla, kun näytti aika karstaiselta tulppien rei'istä katsottuna männät, vaikka kilometrejä on reilu 60tkm. Itseasiassa tulpatkin oli nokiset; Denson Iridium tulpat.
En ole vielä tarkastanut, onko yksi pullo tehnyt mitään. Sonax-merkkistä litkua laitoin tankkiin, puhtaampien venttiilinkuvien innoittamana. Mutta muuten ei ole mitään eroa tullut esiin ajossa, ei ainakaan huonompaan suuntaan. Moottori voi käynnistyä jopa hieman paremmin (saattaa puhtaat tulpat vaikuttaa).
Kone on Zetec 1.6i ja kulutus tasaisessa ajossa jopa 8 litraa satasella. Tuntuu hieman korkealta tasaisessa ajossa, mutta onhan tuossa omapainoakin jo 1,5 tonnia. Pitäisiköhän välttää 5-vaihteella ajoa 80 km/h nopeuksissa.
Kaupungissa ei paljon tohdi noilla kulutuslukemilla käydä...
Kaasuttimien puhdistusnesteet - kokemusta, pieneekö kulutus?
Re: Kaasuttimien puhdistusnesteet - kokemusta, pieneekö kulutus?
Joku aika sitten tekniikan maailmassa testattiin niitä olikos se nyt bensa, sähkö vai öljyn lisäaineita ja voi voi, niistä ei ollu mitään hyötyä...., ja toi carburettor tarkottaa kaasaria ei ruiskua, eiks sulla oo iiii...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Kaasuttimien puhdistusnesteet - kokemusta, pieneekö kulutus?
Lainaus pullon kyljestä: "Puhdistaa myös ruiskutusjärjestelmän, suuttimet ja voitelee pumppua"tursas kirjoitti:Joku aika sitten tekniikan maailmassa testattiin niitä olikos se nyt bensa, sähkö vai öljyn lisäaineita ja voi voi, niistä ei ollu mitään hyötyä...., ja toi carburettor tarkottaa kaasaria ei ruiskua, eiks sulla oo iiii...
Tajusin niin, että tuo Sonax kehittää jonkun kalvon mm. venttiilien päälle, ettei karsta tartu.
Ei varmasti mitenkään vertailukelpoinen tulos, mutta kulutus oli nyt desin-pari pienempi, 7.1 L. Huoltokirja näyttää 7,8 L tasaisella 90km/h nopeudella ja normaalisti minulla kuluu 7.5-8 L (sekalainen ajo) satasella. Ja tuleehan se kuitenkin kalliimmaksi hommata 5e maksava pullo joka 7:llä tankkauksella.
Kuitenkin, ei mikään kaikkein taloudellisin auto tämä esko. Kyllähän nyt tasaisella ajolla vanhempikin auto pääsee alle 7 L (erityisesti japsit - tosin ne painaa 500kg vähemmän)
Re: Kaasuttimien puhdistusnesteet - kokemusta, pieneekö kulutus?
Ite en noihin puhdistusaineisiin oikein usko, mittarista saatavaan bensaan on jo aineita tuota varten sekotettu. Se, mitä ja miten paljon vaihtelee asemien välillä, eikä niistä tiedoista puhuta mitään.
Mondeo vie tasasessa maantieajossa 80-90 nopeudella 6,8 litraa per 100 kilsaa, ite laskimella laskettuna. Jos vaan malttaa..
Mondeo vie tasasessa maantieajossa 80-90 nopeudella 6,8 litraa per 100 kilsaa, ite laskimella laskettuna. Jos vaan malttaa..
Re: Kaasuttimien puhdistusnesteet - kokemusta, pieneekö kulutus?
Mondeoissa on vissiin eri Zetec-moottorit? Ainakin kun kokeilin 98 vuoden Mondeota samalla 1.6 tilavuuden moottorilla, niin kyllä sekin alle 7 pääsi (vaikkei ihan oppikirjojen mukaan ajanut). Ja moottori tuntui ripeämmältä.GeeTee- kirjoitti:Ite en noihin puhdistusaineisiin oikein usko, mittarista saatavaan bensaan on jo aineita tuota varten sekotettu. Se, mitä ja miten paljon vaihtelee asemien välillä, eikä niistä tiedoista puhuta mitään.
Mondeo vie tasasessa maantieajossa 80-90 nopeudella 6,8 litraa per 100 kilsaa, ite laskimella laskettuna. Jos vaan malttaa..
Tässä eskossa on laiskempi moottori, vaikka runko on pääpiirtein yksi yhteen Mondeon kanssa. Tuo 7.1L on ihan minimi, lähes suoraa tietä, noin 35km pätkissä, ilman paikalleen pysähtymistä, noin 70km/h keskinopeus. Vain yhtenäisellä ajolla voi enää päästä pienempään kulutukseen.
Mutta tarkoitus olisi saada 1.8, 115hv Zetec-pata alle, kunhan aikaa riittää vaihtaa se. Kulutuksissa ei teoriassa ohjekirjan mukaan ole, käytännössä saattaa pienentyä (olettaen että vääntöä löytyy pienemmillä kierroksilla -> pystyy ajamaan enemmän 5-vaihteella).