escoon levyt taakse

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ilboo
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Touko 2008 14:28

escoon levyt taakse

Viesti Kirjoittaja ilboo »

Elikkäs tarkotuksena ois pistää -93 escoon levyt taakse, onko kukaan toteuttanut kyseistä projektia?

http://www.fastfordmag.co.uk/resources/ ... 4.tool.pdf tuo artikkeli tuo vähän tietoa, mutta kaipaisin kokemuksia jos joku foorumilainen on sen tehnyt..

autovahinkokeskukselta löytyy etujarrulevyjä ja satuloita, joten ne menee varmaan heittämällä taakse. Auttakaa jos jollain on kokemusta kyseisestä projektista. Kiitos.
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Re: escoon levyt taakse

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Ei taida käydä etujarrut taakse, ei ole käsijarrua.
Helpoimmalla ehkä pääset kun laitat RS2000 escortin takajarrut, en tiedä onko taka-akseli sama.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: escoon levyt taakse

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Tuossa on näköjään käytetty focuksen settiä. Mikäänhän ei estä rakentamasta ihan omia konversioita, ja kyllä joistain auoista löytyy etusatulatkin joita voi käyttää, esim. Citroen BX, käkkäri etujarruissa, ja levyissäkin oikea pulttijako. Testailemaan vaan.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Re: escoon levyt taakse

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Minä askartelin mk4 escorttiin taakse levyt, käytin takaveto cossu sierran satuloita ja levyjä.
Porasin vain jarrurumpujen taustalevyn kiinnitysrei`istä kierteet pois ja sinne tuli tälläiset vesileikatut laipat kovilla pulteilla kiinni, tällä tavalla. Tässä vielä kuva miltä näyttää etupuolelta.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: escoon levyt taakse

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Meikäläisellä olisi myös vastaavia ajatuksia näyttävyyden tehostamiseksi.

Kysynkin siis, että miten noissa levyjarruissa menee käsijarrun kytkentä. Nykyisissä rummuissa se taitaa olla vaijerilla. Pitääkö asentaa hydraulinen järjestelmä vaijereiden tilalle vai miten se onnistuu?
ilboo
Viestit: 6
Liittynyt: 18 Touko 2008 14:28

Re: escoon levyt taakse

Viesti Kirjoittaja ilboo »

kukaan tehnyt kyseistä projektia?
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Re: escoon levyt taakse

Viesti Kirjoittaja koskar »

AnttiR kirjoitti:Helpoimmalla ehkä pääset kun laitat RS2000 escortin takajarrut, en tiedä onko taka-akseli sama.
Taka-akseli taitaa olla sama, mutta RS2K:n akselissa on vakaajakin? En kyllä oo koskaan karvaescortin akselia nähnyt :), mutta helpoin varmaan vaihtaa koko kasetti.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: escoon levyt taakse

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Mikäänhän ei estä rakentamasta ihan omia konversioita, ja kyllä joistain auoista löytyy etusatulatkin joita voi käyttää, esim. Citroen BX, käkkäri etujarruissa, ja levyissäkin oikea pulttijako. Testailemaan vaan.
Tyrmäsivät Ford-huollossa, ainakin projektin lähes seinään. Et saa käyttää muita jarruja, kun mitä samassa automallissa ja sen versiossa on. Käytännössä tämä tarkoittaa että vain Escort RS2000 mk(x) jarrut käy (esim. Mondeon, Cosworth:in jne. jarrut kaikki laittomia asentaa) Ja mitään sekoituksia ei saa laittaa, esim. Citikan levyt, Ford:in satulat tms.

Sitten jarrut pitää muutoskatsastaa ja kaikki jarruosat pitää vastata alkuperäistä, tässätapauksessa RS2000 mallia. Muuten eivät anna muutoskatsastustodistusta -> alkup. jarrut takaisin.

Näin sanoi Ford-huoltomies. Toinen asia on sitten miten tarkasti katsastusmiehet syynäävät (laittomat) jarrut. Eivät ne tietääkseni tutki kuin jarrutehon ja levyjen/palojen kuluneisuuden. Mutta nuo kaikki euroopan muutossarjat, laittomia Suomessa kaikki Fordin mukaan. (ajokielto saattaa napsahtaa huonolla tuurilla katsastuksessa)

Edit. Tässä on kuitenkin eräs takaportti, nimittäin VTT:lla jarrujen tyyppihyväksyntä Escoon. Jos rahaa löytyy useampi tonni todistukseen, niin varmasti muun tyyppiset levyjarrut saa asentaa kyseiseen autoon. Kuinkahan monta tyyppihyväksyttyä levyjarrumuutosta liikkuukaan teillä...
Vastaa Viestiin