Ei mennyt sitten ihan putkeen... Koitin elvyttää emännän ka:n käsijarrua ja purin vasemman puolen jarrurummun kun se puoli ei jarruttanut. Pelkkä puhdistus ei näköjään auttanut ja lisätuhoakin sain aikaan...
Ajeltiin kotiin päin äidin luota missä remontti tapahtui ja takaa alkoi kuulua kitinää. Ajoin heti sivuun ja totesin, että pyörän napa savuaa ja on hiton kuuma. Olin kiristänyt takanavan mutterin 240 NM momenttiin Haynesin englanninkielisen korjauskäsikirjan ohjeen mukaan. Kuuluuko se tosiaan kiristään niin kireälle? Mutterin takana on kartion mallinen neulalaakeri ja se oli mennyt ihan muusiksi.
voiko olla, että napamutterin kiristäminen meni niin pieleen, että se aiheutti laakeririkon vai voiko olla, että laakeri ei esim. asettenut kunnolla kohdilleen?
Huomenna täytyy hakea uusi laakeri. Auto on erään kahvilan pihalla ja laakeri pitää saada siinä vaihdettua... Hajonneen neulalaakerin saa helposti pois ja vaihdettua, mutta mitä veikkaatte, onko vaikeammin vaihdettavissa oleva sisempikin laakeri sökönä, vai uskaltaako sillä ajaa noin 100 km kotiin?
Ka:n pyöränlaakeriongelma
Re: Ka:n pyöränlaakeriongelma
240NM on aivan tähtitieteellinen luku.. olisikohan 24NM?
Itse olen kiristänyt etuvetoisissa takapään laakerit siten että rengas ylös laakeri niin kireälle että on vähän tahmea pyörittää rengasta=laakeri asettuu kohdalleen. sitten mutteri takaisin auki ja kiristää vain niin kauan että kaikki välys häviää ja se on siinä.
en tiedä joten vastaapa tähän onko Ka:n rummut aloillaan sen mutterin alla vai painavatko vanteen pultit/mutterit sen napaan kiinni? tuo mutterilla kiinnitys selittäisi suuren momentin mutta silloin navan laakerointi olisi mielestäni erillainen.
Edit: ja udelleen luettuani kirjoituksesi totean et ilmeisesti se rumpu on sen navan mutterin alla kiinni ethän muuten sitä edes olisi ottanut auki ethän?
Itse olen kiristänyt etuvetoisissa takapään laakerit siten että rengas ylös laakeri niin kireälle että on vähän tahmea pyörittää rengasta=laakeri asettuu kohdalleen. sitten mutteri takaisin auki ja kiristää vain niin kauan että kaikki välys häviää ja se on siinä.
en tiedä joten vastaapa tähän onko Ka:n rummut aloillaan sen mutterin alla vai painavatko vanteen pultit/mutterit sen napaan kiinni? tuo mutterilla kiinnitys selittäisi suuren momentin mutta silloin navan laakerointi olisi mielestäni erillainen.
Edit: ja udelleen luettuani kirjoituksesi totean et ilmeisesti se rumpu on sen navan mutterin alla kiinni ethän muuten sitä edes olisi ottanut auki ethän?
Re: Ka:n pyöränlaakeriongelma
Momentti on oikea. Kun hieman tutkii laakeria ja rumpua niin ymmärtää homman juonen.
Niin oliko pelkkä napa kuuma, eittei vaan jarrut makaa päällä? Kyllä sen olisi huomannut jos laakeri olisi ollut pois paikaltaan kiristettäessä, kai kokeilit kiristämisen jälkeen että pyörä pyörii vapaasti ilman rohinoita.
Joskus nuo tiukkaan kiristettävät navat ovat tuottaneet ylimääräistä hommaa jos pesät eivät olet menneet täysin pohjaan, ovat aika tarkkoja puhtaudesta. mutta sen kyllä huomaa kun pyörä ei pyöri vapaasti... muttä tässä tapauksessa ei laakeripesät ole olleet irti rummusta.
Niin oliko pelkkä napa kuuma, eittei vaan jarrut makaa päällä? Kyllä sen olisi huomannut jos laakeri olisi ollut pois paikaltaan kiristettäessä, kai kokeilit kiristämisen jälkeen että pyörä pyörii vapaasti ilman rohinoita.
Joskus nuo tiukkaan kiristettävät navat ovat tuottaneet ylimääräistä hommaa jos pesät eivät olet menneet täysin pohjaan, ovat aika tarkkoja puhtaudesta. mutta sen kyllä huomaa kun pyörä ei pyöri vapaasti... muttä tässä tapauksessa ei laakeripesät ole olleet irti rummusta.
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
- Mondeomies
- Viestit: 661
- Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
- Paikkakunta: Perniö, Salo
Re: Ka:n pyöränlaakeriongelma
onkos muuten ka:ssa samanlaiset kaksoiskartiorullalaakerit kun fiestassa? muistaakseni ka perustuu fiestan pohjalevyyn. oli mielenkiintoista vaihtaa fiestaan takalaakereita kun piti vanhat laakerikehät naputella irti ja mitä kaikkea muuta. mk3/mk4 eskossa oli eri laakerisysteemi. eskossa oli juuri silleen että ensin laakeri tiukkaan ja sitten varttikierros auki. fiestassa piti laakerit vaan vääntää ohjetiukkuuteen eikä löysäämisistä puhuttu mitään...