Moi!
Sorry että vastaus kesti näin kauan. Olen ollut viime kuukaudet todella kiireinen toisarvoisten (työ) juttujen kanssa.
Saattaa olla että nuo käyntiongelmat joista meinitsit liittyvät alkupään mallivuosiin 1993-4 joissa on kuulemma ollut viallisia ajonestolaitteita yms "lastentauteja"?
Olen hiukan huono antamaan neuvoja mitä autosta katselee kun sen ostaa, olen itse aivan liikaa tunnepohjalta ja näppituntumalta ostaja.

Ehkä jotain apua löytyy jos kerron tuntemuksia ja huomioita vajaan vuoden omistuksen pohjalta? Omani on pitkälti alkuperäiskuntoinen -97 GT malli.
Korivauriot jotka vaativat uusia korvausosia saattavat muodostua ongelmaksi. Autohan on Mazda MX-6:n kaksoisveli tekniikaltaan ja osittain myös 626:n sukulainen jakaen saman pohjalevyn, alustan ja konevaitoehtoja mutta korinosat ovat tietysti erilaiset. Olen törmännyt muutamaan MX-6:een auton hankittuani ja "veli" muuten näyttää luonnossa huomattavasti pienemmältä kuin Probe! Korinosien saanti täällä voi olla ongelma, kuten entisen autosi lunastus osoitti.
Moottori (KL-DE) on perusluonteeltaan sanoisinko herrasmiesmäinen. Hyvin hiljainen ja tasainen käynniltään. Paikallaan tyhjäkäynnillä lämmittimen puhaltimen ääni ylittää koneen äänen ja vaikka puhaltimen sammuttaisi on moottorin käymistä vaikea todeta korvakuulolta auton sisällä. Helpommin sen oikeastaan toteaa jopa laittamalla vaihteen silmään ja painamalla vaihteenvalitsinta hiukan yli niin tuntee tärinästä koneen käyvän. Olen muutamaan otteeseen kisaillut (hyi minua) niin että kun molemmilla on "talla tiskissä" minä silti kuulen naapurin auton koneen oman koneeni yli sisään. Hiljaisuus ei siis johdu vain korin äänieristyksestä. Moottori myös vastaa kaasupolkimen käyttöön välittömästi. Vedätyskään vaikka viitosvaihteella 50km/h vauhdista kaasu pohjaan ei aiheuta ylimääräisiä kalistuksia konehuoneesta.
Alusta on selvästi normaalia perheautoa jäykempi mutta ei kuitenkaan mikään rata-automainen. Töyssyt tiessä kyllä huomaa mutta niiden takia ei tarvitse purra hampaita yhteen. Ajotuntuma ei ensimmäisiä kertoja ratissa istuvalle kerro ihan kaikkea mihin alusta pystyy. Tarina kertoo että Ford testasi autoa -92 radalla ja teki muutoksia Mazdan suunnittelemiin alustaratkaisuihin. Itse yllätyin siitä että auto taipuukin paljon enempään kuin ensituntumalta perstuntuma antaisi olettaa. Kuten sanoin kori on yllättävän iso, pidempi ja leveämpi kuin vaikka Mondeo sedan, joten sen kyky taittaa mutkat yllatti ainakin minut.
Oma autoni on "Medici" erikoismalli joka tarkoittaa Italialaisen tehtaan euroopan markkinoille teettämää nahkasisustusta. Kyse on tietysti makuasiousta mutta tämä täysnahkainen sisustus jossa on mm. kuljettajan penkissä pneumaattinen sivuttais- ja ristiseläntuen säätö lisää myös auton arvoa.
http://www.saunalahti.fi/vvhhs/Kuvat/ProbeK1.jpg
ED it: Ajoin muuten itse läpi "talven", jos kulunutta voi siksi kutsua, enkä törmännyt mihinkään ongelmiin. Auto jopa käynnistyi pohjoisen suomen visiittini aikana -20+ lämmössä aivan ongelmitta. Toki se että omassani ei ole penkinlämmittimiä oli hiukan ongelma.
