Ruostesuojaus vaihtoehdot

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Mietin tässä, että uskaltaisiko mennä kysymään läheisistä ruostesuojauksia tekevistä firmoista, että mitä vaihtoehtoja on suojata 12v vanhaa Escorttia (vai kannattaako). Autossahan ei koskaan ole ruostesuojausta tehty ja ruostetta varmaan pohjassa on, ainakin helmat uusittu. Jostain olen kuullut, että ruosteenestoaineet pysäyttäisivät jo alkaneen ruosteen. Vai mahtavatko nauraa ehdotukselle?

Auto sinänsä on hyväkuntoinen (vähän ajettu) ja voisin sitä pitää vielä kauan, mutta en jaksaisi aina tapella ruosteen kanssa, kun sille ei voi ko. automerkeillä mitään.

Toinen kysymys aihetta sivuten, että oletteko tehneet jotain ovien tiivisteiden alla oleville saumoille? Ne kun murenevat kovaa vauhtia, siis ruostuvat kuin näkkileipä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Osta pari pulloa sumutettavaa ruosteenestoa ja ruutaile pohjaan. Uusi joka kevät koska "pashat" irrottaa osan massasta kuitenkin. Halpaa ja helppoa kuin heinän teko! 8)
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Monteonisti kirjoitti:Osta pari pulloa sumutettavaa ruosteenestoa ja ruutaile pohjaan. Uusi joka kevät koska "pashat" irrottaa osan massasta kuitenkin. Halpaa ja helppoa kuin heinän teko! 8)
Tuota on tullut harrastettua, mutta edes parin kuukauden väli ei tunnu riittävän, kun ruostetta pukkaa alta. Lisäksi, no se näyttää hieman rumalta, kun mustia roiskeita pääsee valkoiselle maalipinnalla (pitäisi suojata tarkasti kaikki ei käsiteltävät pinnat). Noita roiskeita saa sitten tärpätillä hinkata kauan että katoavat.
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja nestori »

Monteonisti kirjoitti:Halpaa ja helppoa kuin heinän teko! 8)
Lisäksi melkein yhtä tyhjän kanssa, todelliset ruosteongelmat kun tuppaa tulemaan muualle kuin suoraan auton pohjapelteihin. Saumat ja kotelot jää suojaamatta sisältä käsin...
Kuga PHEV
-Z-
Viestit: 75
Liittynyt: 03 Elo 2007 19:47
Paikkakunta: uusimaa

Re: Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja -Z- »

kyllä kannattaa, jos meinaat auton pitää,eikä ole vain myyntifixaus. Asiansa osaavassa ruostesuoja firmoissa on ainakin kunnon alustanpesu tökötit.Lisäksi on tehokkaat ruosteen poisto/irroitus kemikaalit. Ruosteen esto ainetta unohtamatta. korjaavat tarvittaessa löytyneet "yllärit" kyseessähän on ford :twisted: mutta se tietenkin maksaa. Kannattaa ainakin käydä jututtamassa että mitä kannattaa ja voi autolle tehdä. ja mitä lysti maksaa.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Hmm... epäilen kyllä että millä ne saavat kaikki ruosteet poistettua? Sitähän on pohja niin pahasti täynnä ja hankalissa paikoissa. Ja sitten jos tosiaan 3-4v välein tarvii uusia likemmäs 1000e käsittely, niin taitaa tämä auto jäädä käsittelemättä. Halvempaa on uusia peltiä, kun tarvitsee. Kuitenkin auton todellinen arvo on ~2000e.

Edit. Joo, kysyinpähän sitten parilta firmalta, ja totesivat, että mikään arvokkaampi, kuin öljyäminen (~100 e) on turhaa tuon ikäisessä autossa, vielä kun ruostesuojausta ei ole tehty ennemmin. Ruosteen poisto ja kaikki käsittelyt maksaisivat auton hinnan tai yli, ja lopputulos olisi silti epävarma (siis kuinka hyvin suoja kestäisi)
mauno
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Syys 2007 23:07
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja mauno »

Patrik28 kirjoitti:Ja sitten jos tosiaan 3-4v välein tarvii uusia likemmäs 1000e käsittely, niin taitaa tämä auto jäädä käsittelemättä.

Yleensä se eka käsittely on kallis (about 500-800€). Mondeoni käytin uusintakäsittelyssä pari kuukautta sitten, maksoi 190€. Seuraava käsittely 3 vuoden kuluttua. Ja jos ruostetta löytyy sitä ennen niin se korjataan ilmaiseksi.

Eka käsittelyhän tietenkin pitäs tehdä ennen ruostetta...
Mondeo 2,5 V6 GT -99
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

mauno kirjoitti: Eka käsittelyhän tietenkin pitäs tehdä ennen ruostetta...
Niih, yksi ruostemestari tiesi sanoa, että 12 vuotias on jo lähes läpimätä ilman suojauksia (vankalla kokemuksella). Kun valmistajat ei enää suojaa autoja ja osittain myös tiukkojen kemiallisten direktiivien takia, niin lopputulos on selvä.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Juurikin näin, eli se ekä käsittely maksaa eniten, seuraavat halvempia. Mutta, se ekakin käsittely auttaa ton ikäsisessä vehkeessä varmasti sen käyttöiän loppuun asti.

Sitten OT: Oon aina luullut, että kilometrit yhdessä ajan kanssa vaikuttaa auton ruostumiseen eniten, mutta huomasin tuon oman mondeon kanssa, ettei näin VÄLTTÄMÄTTÄ ole. Auto oli 2 vuotta vanha ja 250tkm ajettu kun vein sen ruostesuojaukseen, siihen mennessä autolla oli ajettu pelkästään suolattuja pääkaupunkiseudun teitä, ja olin aivan varma, että sieltä löytyy jo vaikka mitä. Yllätys oli suuri, kun sain autoon täyden takuun ruostesuojaukselle, koska mitään ei ollut löytynyt mistään, eli kuin olis kaupasta suoraan ajettu ruostesuojaamoon. Käsittely oli tupla-käsittely, jossa suojataan kaikki kotelot ja rakenteet ikkunapinnoista alaspäin kahdella eri aineella. Maksoi 600e, jatkokäsittelyt 200e/kpl, nyt täytyis taas kesällä viedä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Ruostesuojaus vaihtoehdot

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Mulle eivät olisi antaneet mitään takuuta käsittelylle. Jos ruostetta tulisi kuukauden kuluttua, niin se on kyynel. Ainoa mitä suosittelivat oli öljykäsittely, mutta ei sekään ihmeitä tee.

ps. Nykyään suolaakin on eri laatua. Olikohan kalsiumkloridi, joka ei syövytä peltiä läheskään yhtä paljon kuin natriumkloridi. Olen myös huomannut, että kaupungeissa ei suolata niin paljon, kuin maanteillä tai ohitusteillä. Yllätys on monesti risteyksissä ollut suuri, kun pito katoaa (kun on ensin ajellut 40km suolattua maantietä). En oikein käsitä mikä logiikka on ajaa suolaliuokset tasaisille, suorille maanteille, että tiet oikein lainehtivat, mutta risteykset jätetään tyystin rauhaan. Eikö se pitäisi olla juuri toisinpäin, kaupunkiin suolat ja maantiet saa olla lumipeitteessä.
Vastaa Viestiin