http://www.adressit.com/harrasteajoneuvot
Jo yli 2000 allekirjoitusta.
harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi
harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Re: harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi
En nyt sano että itse vastustaisin ajatusta, mutta varovasti voisin veikata, että tuo ei tule menemään läpi, vaikka millainen määrä allekirjoituksia tuohon saataisiin. Tuossahan vaadittaisiin kaikille yli 20v autoille samat edut mitä museoajoneuvoilla on, mutta ilman rajoituksia vuotuisista käyttöpäivistä ja vaatimuksia "museokelpoisesta" kunnosta. Tästähän olisi seurauksena, että niitä yli 20v vanhoja autoja olisi oikeasti taloudellisesti kannattavaa pitää liikenteessä ihan käyttöautoinakin... vaan se kai tuossa oikeasti taka-ajatuksena olikin; hienosti vaan peiteltynä harrasteajoneuvojen nimiin.

=)
Re: harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi
No en nyt ihan tuota tarkoittanut, ensinnäkään harrasteautoilla ei ajeta talvi/loska/paska-ajoa. Ja jos olet vaikkapa viisi vuotta rakentanut jotain autoa, niin tuskimpa edes haluat ajaa sillä huonolla säällä. On tosiaan vaikea määritellä, että mikä on harrasteauto. mutta jos sitä rakennetaan enemmän kuin käytetään, niin ei se silloin ainakaan käyttöauto ole.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Re: harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi
Käyttöpäivien määrähän voisi olla yksi kriteeri, samoin kuin se, että omistajalla pitää olla hallinnassaan myös jokin uudempi aktiivisessa käytössä oleva käyttöauto. Vaan mitenkäpä tuota käyttöpäivien määrää sitten käytännössä valvottaisiin? Eihän käsittääkseni museoajoneuvojenkaan käyttöpäiviä nykyisillä systeemeillä pystytä valvomaan mitenkään (Itse en ole asiaan perehtynyt, mutta ainakin kaveri, jolla on museokilvissä oleva auto, sanoi ettei niitä käyttöpäiviä tarvitse mihinkään ilmoittaa). Tokihan siitä voi katsastuksessa tulla sanomista, jos museoajoneuvon mittariin on vuoden aikana kertynyt kilometrejä reippaammin...lapazu kirjoitti:Mikä on harrasteauton määritelmä? Miten varmistetaan että veroedun saanut ajoneuvo on harrasteauto? Miten harrasteauton määritelmän noudattamista valvottaisiin? Nykyinen museoajoneuvokäytäntö taitaa olla nykyisin toimivin järjestelmä, ehkä sen ajopäivien määrässä voitaisiin tulla vastaan.
Tosiaan, nykyinen museoajoneuvojärjestelmä on sinänsä suht' toimiva, mutta sehän edellyttää että auton pitää olla jotakuinkin alkuperäistä vastaavassa kunnossa, eli se ei sitten oikein anna tilaa erikoisemmille virityksille ja "tuunatuille" harrasteajoneuvoille.
=)
Re: harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi
Kyllä se voisi olla vaikka niin, että verohelpotuksen saadakseen, auton käyttö rajattaisiin vaikkapa kesäkuukausiin. Jos joku haluaa ajaa ympärivuoden, niin silloinhan kyseessä on normaali käyttöauto, eikä se enää täytä harrasteauto-kriteeriä. Tuulilasiin voisi vaikka liimata harrasteajoneuvo -tarran, jossa olisi käyttöaika vaikkapa 1.5- 30.8.
ja rekisteriotteessa olisi ajoneuvoluokka: harrasteajoneuvo
ja lisätiedoissa tuo rajattu käyttöaika. ja jos joku hölmö sitten väärinkäyttäisi tätä statusta, niin ei muuta kun kilvet pois ja maksamaan täydet vakuutukset ja verot. Vaikkapa kaksin-kolmin kertaisina vielä.
Nämä ovat vain tässä vuosien saatossa kehiteltyjä ideoita, kommentteja saa toki esittää.
ja rekisteriotteessa olisi ajoneuvoluokka: harrasteajoneuvo
ja lisätiedoissa tuo rajattu käyttöaika. ja jos joku hölmö sitten väärinkäyttäisi tätä statusta, niin ei muuta kun kilvet pois ja maksamaan täydet vakuutukset ja verot. Vaikkapa kaksin-kolmin kertaisina vielä.
Nämä ovat vain tässä vuosien saatossa kehiteltyjä ideoita, kommentteja saa toki esittää.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Re: harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi
No, jos ideaa on jo vuosia kehitelty, olisi ehkä kannattanut adressissakin esittää asia realistisemmalla tavalla; vaatimus että kaikki yli 20v vanhat autot vapautettaisiin verosta, on jo aikalailla yliammuttu.ohc205 kirjoitti:Nämä ovat vain tässä vuosien saatossa kehiteltyjä ideoita, kommentteja saa toki esittää.
Onhan iät ja ajat ollut olemassa ajoneuvoryhmiä, joille on myönnetty verohelpotuksia, ihan perustelluistakin syistä. Ongelmana vaan on ollut, että aina ennemmin tai myöhemmin joku keksii, miten pystytään säädösten puitteissa kiertämään veroja, eli saadaan ajoneuvo alempaan veroluokkaan kuin mihin se todellisen käyttötarkoituksensa perusteella kuuluisi; ja sitten siitä on taas oma riesansa, kun näitä porsaanreikiä yritetään tukkia. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa 80-luvun lisäpenkilliset pakettiautot / piilofarmarit...
=)
Re: harrasteajoneuvot kokonaan verovapaiksi
Siis tarkoituksena oli että tällä tavalla säilyisi enemmän säilyttämisen arvoisia autoja, kun niissä ei olisi tuota verorasitetta. Niitä olisi helpompi säilyttää. Mutta asia vaatii edelleen kehittelyä, koska ei todellakaan ole tarkoituksena että vanhoja autoja sekä ympäristöä rasitettaisiin ympärivuotisella käytöllä.
Elikkä jos autoa pitäisi hyvin ja ajot olisi rajoitetut vähemmälle, vähän niinkuin museo ajoneuvoissa.
Mutta rakenneltuja autoja kun ei saa museorekisteriin, eikä pidäkään saada.
pitäisi kehittää rinnalle harrasterekisteri, hyväksynnän saamiseksi työnlaatu pitäisi olla yhtä siistiä kuin museovehkeissäkin. Eli ei mitään ilmastointiteippi/nippuside/pakkeli kasoja todellakaan. Vaan siististi toteutettuja klassikoita.
Elikkä jos autoa pitäisi hyvin ja ajot olisi rajoitetut vähemmälle, vähän niinkuin museo ajoneuvoissa.
Mutta rakenneltuja autoja kun ei saa museorekisteriin, eikä pidäkään saada.
pitäisi kehittää rinnalle harrasterekisteri, hyväksynnän saamiseksi työnlaatu pitäisi olla yhtä siistiä kuin museovehkeissäkin. Eli ei mitään ilmastointiteippi/nippuside/pakkeli kasoja todellakaan. Vaan siististi toteutettuja klassikoita.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm