Sivu 1/1

Mondeon raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 22 Helmi 2008 09:31
Kirjoittaja Ustiak
Onko vaihto paha homma kotioloissa? Tuleeko jotain erityistä ottaa huomioon? On toki tuo Alfamerin englanninkielinen korjausopas, mutta pitäisi käydä kielikurssilla ennen kuin siitä saa kaiken irti. :wink:
edit:Siis kysehän oli 2003 farkku Montukasta 2litra bensakoneella.

Re: Mondeon raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 22 Helmi 2008 18:29
Kirjoittaja Seppo
Sama pohtiminen oli tuossa pari viikkoa sitten. Tulin siihen tulokseen, että kun joutuu joka tapauksessa säädättämään/tarkistuttamaan ohjauskulmat liikkeessä niin vein auton ja valmiiksi ostetun varaosan (Motonet 13,90€) liikkeeseen missä hoituu vaihto ja säätö, 49€.

Re: Mondeon raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 23 Helmi 2008 20:08
Kirjoittaja Ustiak
Sain itse vaihdettua ne, helppoahan se oli, tosin pitää vielä käydä auraukset tarkistamassa liikkeessä.Mutta kunhan saa nyt leiman niin sitten niitä ehtii käymään fiksailemassa. Alfamerin kirjat on kyllä hyviä, tai ainakin ne antaa rohkeutta ruveta itse toimiin.

Re: Mondeon raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 24 Helmi 2008 16:17
Kirjoittaja Monkelo
Raidetangonpään voi vaihtaa ilman kulmien säätöä, jos saa otettua luotettavan mitan pallonkeskiöön.

Tämä ei useinkaan ole hyvin helposti mitattavissa, koska raidetankojenpään mallit ja muodot vaihtelevat valmistajan mukaan.

Teoriassa mahdollista, mutta käytännössä voi varautua renkaiden vaihtoon kesän koittaessa :?

Re: Mondeon raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 02 Maalis 2008 01:32
Kirjoittaja Monteonisti
Minä käytin viimeksi tarkkaa digimittaa ja vaihto onnistui kulmia säätämättä, mutta piti tarkasti merkata mittauspisteet! :D
Eroa voi olla puolikas kierre, mutta silloin kannattaa tuo puolikas kiertää auraukselle koska normaalista kulumisesta johtuva muutos kompensoi tuon alle millin muutoksen? 8)

Re: Mondeon raidetangon pään vaihto?

Lähetetty: 02 Maalis 2008 01:59
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Vaihdoin itse vuosi sitten 04 Mondeoon raidetangonpään, oli helppo homma, kun vaihtoi sen alkuperäiseen Ford-osaan, oli tietenkin täsmälleen samanlainen kuin vanhakin. Itse en mitään italialaista schaissee hyvään autoon laittaisi. Nyt riitti, kun aukaisi lukitusmutteria ihan inan, että pääsi kiertämään raidetangonpään pois, uusi tilalle ja lukitus kiinni. Osa maksoi voortilla noin 40e.