Sivu 1/2
etuveto escort RS2000 moottori välikoppaan?
Lähetetty: 23 Kesä 2005 11:36
Kirjoittaja jors
eli rs2000 moottori välikoppaan.. käsittääkseni sierran 5vaihteinen laatikko tuon koneen perää pitäisi sopia, mutta miten moottorin kannattimet? jne. muita huomioitavia seikkoja. kellään kokemuksia tämmöisestä? 8)
Lähetetty: 23 Kesä 2005 11:46
Kirjoittaja Tinde
Ei onnistu muutoskatsastuksella, liikaa tehoa.
mk2 115hp+20% = 138hp
Lähetetty: 23 Kesä 2005 13:10
Kirjoittaja jors
no yyh

sanoo katsastus sedälle että dohc kone alunperi mutta kansi krhm vähä eri tällä kertaa

mutta tekniikka vinkkejä kaipailisin
Lähetetty: 23 Kesä 2005 17:07
Kirjoittaja Juippa
Tinde kirjoitti:Ei onnistu muutoskatsastuksella, liikaa tehoa.
mk2 115hp+20% = 138hp
Onnistuu jos sulla on penkkilappu jossa lukee 138hp tai vähemmän. Noin niitä cossun koneita joskus laitettiin... Kuristaa sen koneen hetkellisesti. Ja eiks toi lohko oo aika lähellä sierran lohkoa? Uskois sen menevän paikoileen melkeen yhtä helposti ku ohc koneen. Ite meinaa joskus pyörittelin sellasta ajatusta päässäni et semmosen ois välläriin dumpannu.

Lähetetty: 23 Kesä 2005 17:08
Kirjoittaja lalli69
Juippa kirjoitti: Onnistuu jos sulla on penkkilappu jossa lukee 138hp tai vähemmän. Noin niitä cossun koneita joskus laitettiin... Kuristaa sen koneen hetkellisesti. Ja eiks toi lohko oo aika lähellä sierran lohkoa? Uskois sen menevän paikoileen melkeen yhtä helposti ku ohc koneen. Ite meinaa joskus pyörittelin sellasta ajatusta päässäni et semmosen ois välläriin dumpannu.

Ei onnistu.
Jos vakiona on se 150hv, niin sitten siinä on se 150hv, vaikka dyno lappu väittäis toisin.
...toki onhan ne katsastus inssitkin ihmisiä, ja meitähän on joka junaan...

Lähetetty: 23 Kesä 2005 17:33
Kirjoittaja s.o.h.c
Kaikki on mahdollista. Jos koneessa on vakiona se 150heppaa, niin muutoksia kanteen, bensansyöttään tms. jolloin inssi ei voi enää vedota siihen että alkup. koneessa on 150heppaa jolloin tehot menee yli, koska muutoksien jälkeen konetehoa ei kerro mikään muu kuin dynolappu.
Riippuu tietysti taas kerran konttorista miten ne noita tulkitsee, mutta tiedän ainakin yhden mk1 cortinan johon on laitettu escortin rs2000 mylly (mk5), edellämainitulla tavalla.
Lähetetty: 23 Kesä 2005 18:13
Kirjoittaja Bootsi
s.o.h.c kirjoitti:
Riippuu tietysti taas kerran konttorista miten ne noita tulkitsee, mutta tiedän ainakin yhden mk1 cortinan johon on laitettu escortin rs2000 mylly (mk5), edellämainitulla tavalla.
Ettei olis kuitenkin 1.6 - 1,8 Zetekki??
Mk1 Corsuun ei saa edes 2.0l moottoria. (laillisesti, nykysäännöillä)

Lähetetty: 23 Kesä 2005 18:56
Kirjoittaja s.o.h.c
Bootsi kirjoitti:
Ettei olis kuitenkin 1.6 - 1,8 Zetekki??
Mk1 Corsuun ei saa edes 2.0l moottoria. (laillisesti, nykysäännöillä)

Muistelisin että olis ollut rs2000:n mylly mutta voi olla että se oli joku zetekki.
Lähetetty: 23 Kesä 2005 22:38
Kirjoittaja Juippa
s.o.h.c kirjoitti:Kaikki on mahdollista. Jos koneessa on vakiona se 150heppaa, niin muutoksia kanteen, bensansyöttään tms. jolloin inssi ei voi enää vedota siihen että alkup. koneessa on 150heppaa jolloin tehot menee yli, koska muutoksien jälkeen konetehoa ei kerro mikään muu kuin dynolappu.
Juuri näin. Jos konetta on laitettu niin tehot muuttuu, koneita voi myös kuristaa niinkuin prätkän myllyjä kuristetaan 25kw tehoihin nuoria motorisetja varten. Siksi ei voi verrata tehtaan antamiin tietoihin, pärrätkin saa kuristaa itse kunhan on se dynolappu! ennen ja jälkeen tehoista, ja muutokset pitää olla ylöskirjattuina että virkavalta ja inssi voi katsoa jos tahtovat onko kuristukset tallella vai ei. Näin ainakin pärrissä ja saman pitäisi päteä myös autoihin. Ja tottakai kaikki riippuu loppuenlopuksi inssin tavasta tulkita sitä mustavalkoista printtiä, mutta kaikesta voi keskustella järjellä... 8)
Lähetetty: 23 Kesä 2005 22:38
Kirjoittaja Tinde
s.o.h.c kirjoitti:
Muistelisin että olis ollut rs2000:n mylly mutta voi olla että se oli joku zetekki.
Mulla on tossa Cortinassa 1.8 zetec, isompaa ei saa laillisesti.
Jos jostakin löytyy katsastusinssi jolle OIKEASTI kelpaa esim cossun koneesta 138hp lain vaatimaksi "luotettavaksi selvitykseksi" moottorin tehosta, niin siitä vaan peli nippuun ja leimalle, ei se multa pois ole. Mutta täyttä kusetusta se on. Ja AKE:a kun koijataan tarpeeksi niin voivat vaikka keksiä uusia rakentelusäännöksiä ja se on asia jonka takia minua periaatteessa vituttaa esim nykyinen teholapuilla kikkailu.
Toki voi hakea AKE:lta erikoisluvan, kun vaan keksii sopivat perustelut niin varmasti luvan saa tolle RS2000 konelle.
Lähetetty: 23 Kesä 2005 22:40
Kirjoittaja Juippa
Tinde, tehokkaampi mylly ei aina tarkota että sen pitäisi olla "isompi" kuin orkkis kone.

Lähetetty: 23 Kesä 2005 22:42
Kirjoittaja Tinde
Juippa kirjoitti:Tinde, tehokkaampi mylly ei aina tarkota että sen pitäisi olla "isompi" kuin orkkis kone.

Niin?

Lähetetty: 25 Kesä 2005 09:03
Kirjoittaja Bootsi
Tinde kirjoitti:
Jos jostakin löytyy katsastusinssi jolle OIKEASTI kelpaa esim cossun koneesta 138hp lain vaatimaksi "luotettavaksi selvitykseksi" moottorin tehosta, niin siitä vaan peli nippuun ja leimalle, ei se multa pois ole. Mutta täyttä kusetusta se on. Ja AKE:a kun koijataan tarpeeksi niin voivat vaikka keksiä uusia rakentelusäännöksiä ja se on asia jonka takia minua periaatteessa vituttaa esim nykyinen teholapuilla kikkailu.
Toki voi hakea AKE:lta erikoisluvan, kun vaan keksii sopivat perustelut niin varmasti luvan saa tolle RS2000 konelle.
Tinde puhuu 100%:sti asiaa.
Kannattaa miettiä 2 kertaa ketä alkaa kusettamaan.

Lähetetty: 25 Kesä 2005 13:13
Kirjoittaja s.o.h.c
Bootsi kirjoitti:
Tinde puhuu 100%:sti asiaa.
Kannattaa miettiä 2 kertaa ketä alkaa kusettamaan.

Onhan se vähän noinkin. Ja jos tuosta kusetuksesta aletaan puhumaan niin voi melkein sanoa että kaikkissa ohc turboissa menee kyllä tehorajat yli että paukkuu. Fakta on se että Suomessa ei pysty virittämään autoja ilman että a) "kikkailee" dynolapuilla, b) virittää koneen tappiin ja toivoo että katsastusinssi ei huomaa mitään.
Lähetetty: 25 Kesä 2005 14:35
Kirjoittaja ZyaS
keksii vaan riittävän hyvät syyt miks tarvii tehoa ja "hakee" luvat..

Lähetetty: 25 Kesä 2005 17:07
Kirjoittaja Juippa
Eli ihan kysymysluontoinen asia. Kenen Auto jota on viritetty vahänkin enemmän joka on toisella koneella kuin auton vakio mosalla, on laillinen? Joka toisessa välikopassa jossa on 2.0l ohc kone on yli 138hp. Ei ehkä ihan mutta melkein! Et se siitä kusettamisesta... Ja kun niitä lupia ei oikeen enään myönnetä....

Kukin tehkööt miten lystää...

Lähetetty: 25 Kesä 2005 19:16
Kirjoittaja s.o.h.c
Juippa kirjoitti: Joka toisessa välikopassa jossa on 2.0l ohc kone on yli 138hp. Ei ehkä ihan mutta melkein! Et se siitä kusettamisesta... Ja kun niitä lupia ei oikeen enään myönnetä....

Kukin tehkööt miten lystää...

Lähelle menee tuota tehorajaa jo oma 1600:nenkin escortti, joten 2-litrasesta tuon 138 ottaa kyllä todella helposti pihalle.
Lähetetty: 25 Kesä 2005 21:45
Kirjoittaja Bootsi
s.o.h.c kirjoitti:
voi melkein sanoa että kaikkissa ohc turboissa menee kyllä tehorajat yli että paukkuu. Fakta on se että Suomessa ei pysty virittämään autoja ilman että a) "kikkailee" dynolapuilla, b) virittää koneen tappiin ja toivoo että katsastusinssi ei huomaa mitään.
Pitäis olla ns. vanhansäännön turboluvat joissa ei ole tehorajaa.

(harmi kun niitä on aika vaikea löytää..vink vink.)
Ja kyllähän vapari 2.0 OHC:stä saa sen 200 hp. suht helposti, mutta kun turbolla saa 3x200 hp.
Lähetetty: 26 Kesä 2005 16:30
Kirjoittaja jors
uuh kuullostaa sekavalta

... taidan tyytyä ohc kutitteluun vielä toistaiseksi sitten.. varmaankin "helpommalla" pääsee.
Lähetetty: 27 Kesä 2005 07:15
Kirjoittaja overboost
jors kirjoitti:uuh kuullostaa sekavalta

... taidan tyytyä ohc kutitteluun vielä toistaiseksi sitten.. varmaankin "helpommalla" pääsee.
Taitaa katsastus olla yksi pienemmistä ongelmista. Sähköhommia riittää. Ajonesto taitaa löytyy kaikista RS2000:sta.
Jos laitat koneen kiinni, niin penkkiin vaan. Välttämättä ei konetta tarvitse edes kuristaakkaan. Ei taida löytyy vakiona ihan 150 hv:tä. Menee sitten sellaiseen penkkiin, mikä ei näytä liian isoja tehoja.
Lähetetty: 27 Kesä 2005 07:48
Kirjoittaja Tinde
overboost kirjoitti:
Taitaa katsastus olla yksi pienemmistä ongelmista. Sähköhommia riittää. Ajonesto taitaa löytyy kaikista RS2000:sta.
Jos laitat koneen kiinni, niin penkkiin vaan. Välttämättä ei konetta tarvitse edes kuristaakkaan. Ei taida löytyy vakiona ihan 150 hv:tä. Menee sitten sellaiseen penkkiin, mikä ei näytä liian isoja tehoja.
Sähköt ei ole ongelma vaikka vakio koneen laittaisi, mikäli vaan on tekniikan luovuttajasta boxi ja ajoneston (PATS) avain ja silmukka (joka tulee virtalukolle avaimen ympärille).
Tuonikäisessä Escossa kaikki moottorille ja PATS:lle menevät sähköt kulkevat yhden liittimen kautta, siihen "helppo" yhdistää tarvittavat sähköt. Tarvitaan vaan kytkentäkaaviot, TIS ja esim ihan Haynes auttavat.
Lähetetty: 27 Kesä 2005 10:26
Kirjoittaja Tinde
Juippa kirjoitti:Eli ihan kysymysluontoinen asia. Kenen Auto jota on viritetty vahänkin enemmän joka on toisella koneella kuin auton vakio mosalla, on laillinen? Joka toisessa välikopassa jossa on 2.0l ohc kone on yli 138hp. Ei ehkä ihan mutta melkein! Et se siitä kusettamisesta... Ja kun niitä lupia ei oikeen enään myönnetä....

Kukin tehkööt miten lystää...

Lukekaa pykäliä älkääkä jauha mutua. Muutoskatsastuksella vaihdettua (ei ahdettua) moottoria saa virittää.
No 779/ 1998, Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta,
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja
on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta (7 kg/kW )
Eli välikopassa saa olla laillisesti esim 2l ohc jossa on (omapainosta riippuen) ~175hp, kunhan lähtökohtainen moottori on alle 138hp(vertailumoottori +20%).
Lähetetty: 27 Kesä 2005 10:48
Kirjoittaja ft79
Tinde kirjoitti:
Sähköt ei ole ongelma vaikka vakio koneen laittaisi, mikäli vaan on tekniikan luovuttajasta boxi ja ajoneston (PATS) avain ja silmukka (joka tulee virtalukolle avaimen ympärille).
Tuonikäisessä Escossa kaikki moottorille ja PATS:lle menevät sähköt kulkevat yhden liittimen kautta, siihen "helppo" yhdistää tarvittavat sähköt. Tarvitaan vaan kytkentäkaaviot, TIS ja esim ihan Haynes auttavat.
miten koneen sopivuus..
esim. laatikko, koneen kiinnitys korvakkeet, ja mahtuuko
tollanen ilman suurempia siirtelyjä...niin toi zetec??
Lähetetty: 27 Kesä 2005 12:54
Kirjoittaja ZyaS
kiinnitykset joutuu todennäkösesti rakentamaan uusiks, samoin tehdä "välilaippa" kytkinkopan ja moottorin väliin. varma en oo mutta mutua

Lähetetty: 27 Kesä 2005 15:02
Kirjoittaja Juippa
Tinde kirjoitti:
Lukekaa pykäliä älkääkä jauha mutua. Muutoskatsastuksella vaihdettua (ei ahdettua) moottoria saa virittää.
No 779/ 1998, Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta,
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta (7 kg/kW )
Eli välikopassa saa olla laillisesti esim 2l ohc jossa on (omapainosta riippuen) ~175hp, kunhan lähtökohtainen moottori on alle 138hp(vertailumoottori +20%).
Eli parempi sitten vaan. kuristaa sen koneen ja hakee tehopaperit, leimaa ja heittää kuristukset mäkeen ja kutsuu sitä virittämiseksi?!
RAUHA
