Sivu 1/2
Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 16 Tammi 2008 14:30
Kirjoittaja Sussu
Ekaa kertaa täällä nyt kun olen onnellinen (tai siis tällä hetkellä onneton) Fordin omistaja, mutta asiaan. Olen yrittänyt metsästää alakerran laakereita, mutta niitä ei tunnu saavan mistään täältä suomesta ainakaan. Olisiko kellään tietoa mistä voisi tiedustella? Fordilla sanoivat että ei saa edes alakertaa vaan on vaihdettava koko motti.
Niin joo varmaan tarttee vähän enemmän tietoo autosta eli: Mondeo ST200 2.5 V6 -00.
Tulikos tää kysymys edes oikeeseen paikkaan kun en viel oo tähän foorumiin kunnolla tutustunu?
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 16 Tammi 2008 15:19
Kirjoittaja punkkis
onkos tullu kyseltyy täältä.
http://www.miva-car.com/
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 16 Tammi 2008 18:17
Kirjoittaja anon
tero anttila.fi myy myös Ford osia.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 16 Tammi 2008 23:41
Kirjoittaja Sussu
Kiitos vinkeistä! Pirauttelenkin heti aamusesta. Toivotaan et tärppää. Pajalta tuli vaan lisää huonoja uutisia kun olivat purkaneet alakerran. Kampiakselikin pitää vaihtaa. Taitaa tulla kallis remppa

. No mutta kalliimmaksi tulis jos koko myllyn joutus ostaa.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 17 Tammi 2008 11:53
Kirjoittaja hoopee
Saako tavalliseen v6:seen osia fordilta? Vai myydäänkö siihenkin koko konetta.
Lähes samaa v6:stahan käytetään melko monessa muussakin autossa kuin mondeossa

Joten luulis osia löytyvä. No jos ei Suomesta niin kukapa ulkomailta kieltäs tilaamasta.
Ja mitä eroja v6:lla ja st200 koneilla oikeasti on? Alakerrassa ei mun tietääkseni pitäs eroja olla.
Mikähän muuten koko koneen hinta on?
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 17 Tammi 2008 13:15
Kirjoittaja AssTee
Ainakin männät ovat erilaiset ST200 kuin norm V6. Muista osista ei ole tietoa.
Britti foorumeil sanovat että kannattas käyttää Contour SVT osia. Itse varmaa yrittäisin tilata yhdysvalloist Contour 2.5 V6 SVT kampiakselia ja laakereita. Tai sit ostaa vähän kolaroitua ST200 saksasta ja ottaa osat siitä.
Toivottavasti Sussu saat auton kuntoon ja vielä edullisesti.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 17 Tammi 2008 19:34
Kirjoittaja futura68
Kolme ST200:n moottoria olen kasannut ja olen laittanut 3.0 V6 Maverick/Escape laakerit. Niitä saa muistaakseni myös alikokoja. Tiivisteitä saa myös tarvikkeena mut alkuperäiset varmasti laadukkaampia. Kampiakseli kannattaa tarkistuttaa, ovat monasti vääriä. ST200: mäntä on 0,9mm pienempi kuin normi 2.5 V6, siihen pystyy sovittamaan Opel 2.5 V6:n männänrenkaat. Lisätietoja voi kysellä numerosta nollaneljänolla5860965/Pekka
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 18 Tammi 2008 09:53
Kirjoittaja Sussu
Kiitoksia taas avuista. Tero anttilalta ei saa osia vaan koko kone olisi ostettava(hinta oli muistaakseni 4400). Fordilla vaihtokoneen hinta oli 4600 ja rapiat.
Miva-car:ista ei oo tullu viel vastausta. Fordilla sanoivat että normi 2.5 v6:en alakertakaan ei käy st200:een.
Jostain palstalta luin et kannattaa kysellä auto-kivitilalta ja sieltä kysyinkin. Osat tulisi jenkkilästä ja hintaa tulis laakereille ja kampiakselille pikkusta vajaa 700 eskoo. Vähän jäi kyllä kaivertamaan mieltä kun myyjä alkoi mumisemaan jotain 170hp:n laakereiden ja kampiakselin sopivuudesta. Täytyy kysyä kun tilaa osia kunhan saa sen "veivin" ulos sieltä moottorista ja varaosanumeron varmistettua (niin tarkotin kampiakselii), että kai ne osat nyt sit varmasti ovat st200:en.
Laakereita olen kysellyt myös futurezilta.
Kiitos Pekka yhteystiedoista. Pistän taas infoo kunhan proggis edistyy (ja toivottavasti edistyykin). Olis jo hirveä hinku päästä ajamaan.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 18 Tammi 2008 17:54
Kirjoittaja TeRoK
Noin äkkiseltään kyllä toisaalta yllättävänkin halpa tommonen koko motti

Olisin veikannut aika lailla vielä enemmän hinnaksi.
kyllä mäkin uskoisin, että siellä alakerrassa ihan samat palikat on kuin 170hv versiossa. Ei ainakaan missään sivustolla jossa eroja luetellaan mainita, että olisi alakerrassa muutoksia.
Mikä ton alakerran muuten sai hajalle???
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 18 Tammi 2008 18:15
Kirjoittaja hoopee
Määkään en millään usko että alakerroilla ois mitään eroa.
Pitääpä kaivella koneen kokoonpanopiirrustukset esille jos ne jostain vielä löytyy pdf:nä.
Ja lontoonmurteella noista vehkeitä löytyy aika paljon tietoa. Erityisesti contour svt ja mercury mystique ym ym jenkkien vastaavat autot. Ja miksipä ei kannattas samalla tehä 3-l svapin jos kone paskana

Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 18 Tammi 2008 21:36
Kirjoittaja TeRoK
Joo toi 3L kikkare oliskin kova sana. Pitäs mennä prosentteihinkin heittämällä.
Vai onko näin uusissa jo jotain muita jippoja ennen kuin saa leiman?
EDIT: Ei hemmetti

Kattelin googlella niin ilmoitti ton 3 litran koneen väännöksi 285Nm.
Aika vähän loppupeleissä kun tästä 2,5L mallistakin saa 275Nm takapönttöjen vaihdolla ja ohjelmoinnilla.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 19 Tammi 2008 16:29
Kirjoittaja futura68
Mitä sitä kenellekään ilmottelemaan tuollaisesta muutoksesta! Ostaa kolmelitrasen lohkon liikkuvilla ja loput osat ST200:sta. Englannis on kuulemma tehty noin!
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 19 Tammi 2008 19:51
Kirjoittaja AssTee
Kuulostaa melkoiselta, +40nm pelkil takapönttöjen vaihdolla ja ohjelmoinnil. Olisko ihan mainosmiesten puhetta? Tuon verran irtoaa ehkä kun poistaa kaikki 3katalysaattoria ja vaihtaa muutenkin koko pakoputken.
Ovat paljolti käyttäneet Taurus 3l lohkoa.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 20 Tammi 2008 13:04
Kirjoittaja TeRoK
AssTee kirjoitti:Kuulostaa melkoiselta, +40nm pelkil takapönttöjen vaihdolla ja ohjelmoinnil.
Joo sen verran valhettelin, että luku olikin 265nm (muistin väärin), mutta siitä uskallan mennä aika hyvin takuuseen, koska kyse on omasta projektista. Ja kuka väitti, että siinä on vakiona 235nm? Taitaa olla pelkkää mainosmiesten puhetta
Alla penkkilappu:
Punanen on vakio koneen käyrä, sininen on pönttöjen vaihdon ja vaparin (paneelimalli) jälkeen,
vihreä on tämänhetkinen tilanne kun kartat säädettiin uusiksi smt6:lla.
Ei loppupelissä niin hirveästi ole lisää tullut, mutta jossain vaiheessa olis tarkoitus ottaa se putkiston alkupää työn alle. Sieltä saattaa löytyä vielä jonkun verran hevosia.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 21 Tammi 2008 08:53
Kirjoittaja AssTee
Juuri sieltä alkupäästä saa tehoa. Kun vaihtaa pakosarjat. Tuon n. 14Nm olisin jo uskonut.
Mut mun moka kun oletin ettei ole ainakaa ilmoitettua enemmän.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 21 Tammi 2008 10:51
Kirjoittaja Sussu
Huh, yläkerrasta ei ollut mitään hajalla. Koneen on kuulemma rikkonut vesi(kampiakseli ruostetäpliä täys) ja huonot öljyt. Vaihdelaatikossakin oli käytetty moottoriöljyä! Siitä en osaa kyl sanoo mitään onko vaarallista, mut tiedän että vaihdelaatikkoon löytyy omat öljyt. Ilmeisesti siis autosta ei olla pidetty huolta! Mä tässä vasta "opiskelen" autonosia ja mielenkiinnolla seurailen mitä sieltä löytyy. Konekin näytti tosi isolta siellä konehoneessa, mutta nyt kun on pois paikoiltaan niin näyttää paljon pienemmältä. Korjatkaa jos tulee jotakin teknistä dataa väärällä nimellä

kun oon viel ihan vihree näissä asioissa.
Kytkinkin kuulemma kannattaa vaihtaa nyt kun on levällään. Onko mitään tietoo paljonko sellanen vois suunnilleen maksaa?
Etupuskurikin täytyy joskus investoida kun apukuskin puolen alakulma on kolhittu. Kunhan löytyy joku hieno. Nyt täytyy jatkaa töitä palaillaan taas astialle.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 21 Tammi 2008 17:22
Kirjoittaja AssTee
Jos vähänkin kulunut kytkin niin kannattaa vaihtaa. Säästää myöhemmin työkustannuksissa. Mulle kytkimen vaihto olis maksanu Fordil 1300€ mutta en nähny vielä aivan tarpeelliseksi vaihtaa. Ja tuos hinnas oli työ mukana. Itse katselisin myös löytyiskö parempaa kytkintä.
AP Racing, Exedy, Sachs Racing yms.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 21 Tammi 2008 18:49
Kirjoittaja hoopee
Ehottomasti kytkin, paineasetelma ja työsylinteri vaihtoon ku auto levällään. Hintakin selviää kun kuitit käsiin. Kampiakselin stefat taitaa mennä jo muutenkin vaihtoon? ite vaihdoin kytkimen syksyllä irrotusongelmien vuoksi...noin 22 tuntia meni värkätessä

Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 22 Tammi 2008 10:04
Kirjoittaja Sussu
Joo joku tiivistesarja tilattava ilmeisesti siis juuri tuon kampiakselin stefat, vai? Sitten oli vielä ketjun kiristimen ohjurit ja kiristin. Tällästä listaa sain tilattavaksi. Tänään olis tarkotus soittaa sinne kivitilalle tilaus. Kytkintä ei varmaankaan kannata sieltä tilata jos kerta Suomesta saa niitä "kisa" kytkimiä?
Onko tietoo paljonko tuolla kivitilalla noi alet on jos liittyy clubiin jäseneksi?
Eli jos nyt tilaa osat niin viikko 6 tulee osat ja menisiköhän kasaukseen viitisen päivää maksimissaan?
Elikkäs olis toiveita saada auto ajoon helmikuun puolenvälin tienoilla! Ei malttas millään ootella
Sitä tuntee ittensä ihan pikkukakaraksi joka on saanut jouluna uuden lelun, mutta en taida varmaankaan olla ainut? Saakos tänne jonnekin laittaa omasta autosta kuvia? Taidan kysellä vähän liikaa!
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 22 Tammi 2008 11:37
Kirjoittaja hoopee
Luulis orkkis kytkin olevan ihan hyvä ja riittävä. Omasta ei kytkinlevy ollut kulunut oikeestaan ollenkaan noin 140 tkm ajettuna. Työsylinteri/laakeri on kallis myös tarvikkeena.
Kyllähän sinne koneeseen lähes kaikki kuluva kannattaa nyt vaihtaa kun kone on valmiiksi levällään. Ja samalla kannattaa varmaan vetareiden stefatkin vaihtaa. Ja tukivarsien pultit kääntää siten että mutterit jää yläpuolelle. Helpottaa tukivarsien vaihtoa myöhemmin. Tukivarret löytyy halvimmalla jenkeistä
Ja kannattanee samalla puhdistaa imusarja karstasta niinku varmaan koneistamolla tapahtuukin. Samalla sitten tukit EGR:n ettei sotke enää
Olet kenties jo foorumilta lukenut että vesipumpuksi metallirattaalla oleva tarvikeosa ei muovista.
Paljonko hajonneella koneella on ajettu?
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 23 Tammi 2008 09:00
Kirjoittaja Sussu
Itte oon lupautunu putsaamaan imusarjan. Onkohan kauhea homma? Hammasharjasta on kuulemma apua. Vai onkohan mua viilattu linssiin? Viikonloppuna vois kuunata ja puunata!
En oo lukenu noista vesipumpuista, mistä löytyy? Mikä toi EGR on?
Koneella oli ajettu noin 188 000. Jos mittariin on luottamista.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 23 Tammi 2008 12:19
Kirjoittaja hoopee
EGR on pakokaasujen uudelleen kierrätys eli pukkaa pakokaasut imusarjaan uudelleen poltettavaksi. Kummsti sotkee kanavia

Löytyy imusarjan päästä tyhjäkäyntiventtiilin vierestä. Kuvakin varmaan löytyy jostain?
Ite oon sen tukkinut rosterista tehdyllä sokealla siis reiättömällä tiivisteellä.
Paska voi kyllä olla tiukassa. Ei oo VIELÄ kokemusta.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 23 Tammi 2008 14:32
Kirjoittaja TeRoK
Aika vaikea tota sokkeloista imusarjaa voi olla putsata millään hammasharjalla. Kyllä siitä varmaan tarttis jotain hiovaa nestemäistä ainetta saada puhallettua läpi, että tulis oikein kunnolla puhtaaksi.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 27 Tammi 2008 00:09
Kirjoittaja Sussu
Eilen sain osat tilattua ja nyt ooteltava pari viikkoa! Hintaa kaikille osille tulee about 1500. Kirjastosta hain mondeon korjausoppaan. Ei vaan ollut st200:lle omaa mutta käsitellään kuitenkin tota duratecin konetta. On siinä opiskelemista kun kaikki on aivan utopiaa. Vaikka eihän mun tarttis osata sitä konetta kasata. Kerran olen mazdaani öljyt ja suodattimen vaihtanut kun en jaksanut enää isännältä anella et pitäs vaihtaa. Siinä on mun "autonasentaja" kokemukseni

Huomenna täytys lähtee sitten varmaan alottelemaan putsaus operaatio.
Re: Mondeo ST200 ongelmia
Lähetetty: 30 Tammi 2008 12:03
Kirjoittaja hoopee
Kannattaa se alfamerin kirja varmaan ostaa omaksi

Tiiä sitten oisko lontoonmurteella kirjotettu parempi jos kieli ei tuota ongelmaa.
Suomenkielisellä kirjalla pärjää mainiosti. Lukiessa ja autoa korjatessa...siis huoltaessa huomaat ettei se kone poikkea normi v6:sta kovinkaan paljon
