renkaiden korjaus
renkaiden korjaus
Tilanne: Escortin kesärenkaasta löytyi ruuvi. Kun sen otti pois, alkoi ilma hiljalleen vajua pois.
Korjata siis pitää. Tubeless-paikoista olen kuullut että ne eivät aina pidä. Onko kokemuksia ? Sisärengas olisi (kai ?) varmempi vaihtoehto mutta jostain luin että tubeless renkaaseen/vanteelle ei pitäisi sisärengasta laittaa. Alumiinivanteet on kyseessä.
Mites tämä nyt menee ? Ja mitä maksanee paikkaus/sisärenkaan laitto ?
Korjata siis pitää. Tubeless-paikoista olen kuullut että ne eivät aina pidä. Onko kokemuksia ? Sisärengas olisi (kai ?) varmempi vaihtoehto mutta jostain luin että tubeless renkaaseen/vanteelle ei pitäisi sisärengasta laittaa. Alumiinivanteet on kyseessä.
Mites tämä nyt menee ? Ja mitä maksanee paikkaus/sisärenkaan laitto ?
Skoda Octavia Tdi -04 Halpaa ajoa. Ainut vika että ei ole Ford.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Escort 1,6 Delta 5d -98. 140 ajettu. Hyvä käyttöauto.
Juu, ei sinne mitään sisärenkaita laiteta, mutta paikkaus on ihan hyvä vaihtoehto, jos on vain ruuvinreikä. Kerran kävin yhden kummin paikkauttaan, hinta oli 15€ ja hyvin piti. Jos on kovin raskas kaasujalka (ja muutenkin), ei ehkä kannata laittaa vetävään päähän paikattua rengasta, vaikka pitäis sen sielläkin kestää...
Juu ei nykyaikaiseen renkaaseen sisärengasta. (Toki voi laittaa, mutta esim. alumiinivanteessa voi venttiilin sovittamisen kanssa tulla ongelmia, vuotaa kunnollista korjausta herkemmin ja voi jopa hiertyä renkaan sisällä puhki).
Kunnollisesti paikatun renkaan voi laittaa myös vetävään pyörään ilman riskiä. TI-paikatuissakin eturengas on se turvallisempi paikka, jos pelkää että alkaa ajossa vuotamaan, se kun varottaa jo suoralla, eikä vasta mutkassa kun perä menee ohi, jos vastaantulijoilta mahtuu.
Tubeless eli sisärenkaattoman renkaan voi korjata kolmella tavalla huonommasta parempaan:
- renkaanpaikkausvaahto ja kovaa ajoa, toimii, kestää eikä estä myöhemmin korjaamasta muuten, huonoa ainakin alumiinivanteissa, että renkaan sisään jää lillumaan epämääräistä litkua (hyvin vähän), minkä reagoinista alumiinin kanssa ei ainakaan itsellä ole kokemusta
- räkänaru, mikä kastetaan vulkanointinesteeseen ja tökätään karhennettuun reikään ulkopuolelta, ylimääräinen naru puukotetaan poikki, toimii, kestää eikä estä myöhemmin korjaamasta muuten, huonoa, että vanhemmiten tai kovassa ajossa saattaa alkaa vuotamaan. Näitäkin settejä löytyy varaosaliikeistä. Oli 1990-luvulla kielletty vapaiden nopeuksien Saksassa, narun irtoamisriskin takia
- oikeaoppinen korjaus tapahtuu irroittamalla rengas vanteelta, renkaan sisäpuolelta reikään työnnetään ns. talla, ts. tukeva paikka, minkä keskeltä lähtee tappi. Vuotokohta ja sen ympäristö sivellään vulkanointiliuoksella, vedetään tallan tappi reiän läpi, painellaan jalkaosan alta ilmakuplat pois ja katkaistaan tapista ylimääräiset pois. Sitten vaan rengas vanteella, tasapainoon ja alle.
Kunnollisesti paikatun renkaan voi laittaa myös vetävään pyörään ilman riskiä. TI-paikatuissakin eturengas on se turvallisempi paikka, jos pelkää että alkaa ajossa vuotamaan, se kun varottaa jo suoralla, eikä vasta mutkassa kun perä menee ohi, jos vastaantulijoilta mahtuu.
Tubeless eli sisärenkaattoman renkaan voi korjata kolmella tavalla huonommasta parempaan:
- renkaanpaikkausvaahto ja kovaa ajoa, toimii, kestää eikä estä myöhemmin korjaamasta muuten, huonoa ainakin alumiinivanteissa, että renkaan sisään jää lillumaan epämääräistä litkua (hyvin vähän), minkä reagoinista alumiinin kanssa ei ainakaan itsellä ole kokemusta
- räkänaru, mikä kastetaan vulkanointinesteeseen ja tökätään karhennettuun reikään ulkopuolelta, ylimääräinen naru puukotetaan poikki, toimii, kestää eikä estä myöhemmin korjaamasta muuten, huonoa, että vanhemmiten tai kovassa ajossa saattaa alkaa vuotamaan. Näitäkin settejä löytyy varaosaliikeistä. Oli 1990-luvulla kielletty vapaiden nopeuksien Saksassa, narun irtoamisriskin takia
- oikeaoppinen korjaus tapahtuu irroittamalla rengas vanteelta, renkaan sisäpuolelta reikään työnnetään ns. talla, ts. tukeva paikka, minkä keskeltä lähtee tappi. Vuotokohta ja sen ympäristö sivellään vulkanointiliuoksella, vedetään tallan tappi reiän läpi, painellaan jalkaosan alta ilmakuplat pois ja katkaistaan tapista ylimääräiset pois. Sitten vaan rengas vanteella, tasapainoon ja alle.
Viimeksi muokannut Jukka T, 11 Joulu 2007 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20
Paikka
No ilman muuta tuo paikka on järkevin, Joskus voi se paikka alkaa vuotamaan, sitten vain uusi paikka, jos ruuvi on renkaan kyljessä pitää koko rengas uusia. Suomessa näitä sivuosumia ei saa paikkailla.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
- Paikkakunta: kajjjaani
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
- Paikkakunta: kajjjaani
Re: Paikka
ei sais ei! mutta kun ei huutele niin ajeleksii varmasti! kyllä ainakin ite paikannut monelta asiakkaalta ns. sivuosuman eikä kukaan ole perään kysellyt!!xtaaviankka kirjoitti:No ilman muuta tuo paikka on järkevin, Joskus voi se paikka alkaa vuotamaan, sitten vain uusi paikka, jos ruuvi on renkaan kyljessä pitää koko rengas uusia. Suomessa näitä sivuosumia ei saa paikkailla.
Meillä päin paikallinen rengassuutari pykää reikään tallan ja kaveriks vielä sisärenkaan
... Kyllä paikattu rengas hyvin kestää, kunhan tosiaan on oikein tehty... Sivuosumat aina vähän arpapeliä, joskus toimii, joskus ei
...


Viimeksi muokannut Kessi, 12 Joulu 2007 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
- Paikkakunta: kajjjaani
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Re: renkaiden korjaus
Lainataanpa tätä omaan ropleemaan sopivaa treadia.. Reikä ei ole kulutuspinnassa, eikä kyljessä vaan siinä kulutuspinnan ja kyljen rajamailla.. Ei toi iso ole, mut vi....i, 60km kotoa,vararengas ym. asiaankuuluvat kotona! Jesh vaan.. No tyhjällä renkaalla puoltoistakilsaa huoltikselle ja tyreweldit inessiin ja kotio.. Renkaan runko tais jäädä ehjäks, ei ravista/vatkaa. Mutta vieläkö ton voi korjailla ns. tsi konsteilla vai kutsuuko sikakallis paikallinen rengasliike??