Sivu 1/1
päästöt kuralla sierrassa
Lähetetty: 26 Marras 2007 08:56
Kirjoittaja mynok
lambda 0,854
CO 5.04
CO2 12.25
HC 411
O2 0.12
myös ilmaantunut sellanen oire, että kone alkaa lämmettyään kilikattamaan epämäärisesti kun on veto päällä matalilla kierroksilla. tyhjäkäynti ok, tehot tallella. auto siis pelaa muuten kuin kello.
mikä avuksi?
lambda vaihdettu eikä siitä ollut apua.
Lähetetty: 26 Marras 2007 11:07
Kirjoittaja nestori
Omassani oli kesällä hc jossain 500-600 tienoilla, vaihtolistalle päätyi katalysaattori, map-anturi ja koneenlämpöanturi. Minulla ei kyllä mitään ylimääräisiä kilinöitä kuulunut..
Ongelma oli lopulta joko map-anturissa (romikselta 25e) tai lämpöanturissa (uusi fordilta 15e). Ja nimenomaan tässä ei ole kyse siitä pikkuisesta lämpöanturista joka antaa tiedon lämpömittarille mittaristoon, vaan anturista josta lähtee tieto mitä ilmeisemmin ecu:lle. Vittumaisessa paikassa on, imusarjan alla, aivan koneen etu reunalla.
Lähetetty: 26 Marras 2007 19:08
Kirjoittaja lakritsimies
Arvot viittaa siihen, että rikkaalla pirssi käy... lämpöanturi kantsii tosiaan tarkistaa, jos se ECU nyt sit luulee koko ajan, että kone kylmä ja rikastuttaa siks. Ja kantsiihan siit katsoa vikakoodit, että mitä antureita herjaa... BTW, tietääkö joku onko tos EEC-IV ECU:ssa jo se systeemi että jos joku anturi menee pimeäksi niin se alkaa käyttämään kiinteitä arvoja?
Lähetetty: 26 Marras 2007 19:24
Kirjoittaja mynok
lakritsimies kirjoitti: BTW, tietääkö joku onko tos EEC-IV ECU:ssa jo se systeemi että jos joku anturi menee pimeäksi niin se alkaa käyttämään kiinteitä arvoja?
näin sen pitäisi juuri toimia
Lähetetty: 26 Marras 2007 19:48
Kirjoittaja nestori
lakritsimies kirjoitti:Arvot viittaa siihen, että rikkaalla pirssi käy... lämpöanturi kantsii tosiaan tarkistaa, jos se ECU nyt sit luulee koko ajan, että kone kylmä ja rikastuttaa siks. Ja kantsiihan siit katsoa vikakoodit, että mitä antureita herjaa...
Lähdin itekkin kesällä paikallistamaan vikaa vikakoodien perusteella, antoi vikakoodin 39, eli "lambda - laiha seos". Johtuen ilmeisesti siitä, että seokset näytti heittävän laidasta laitaan kun lambdaa mittasi yleismittarilla (kävi 0,1V - 0,7V väliä). Lämpöanturin vaihtamalla lambdalta sai yleismittarin mukaan tasaista 0,2v.. tämän jälkeen meni katsastuksesta läpi, hc oli muistaakseni tyhjäkäynti 26 ja kierroksilla 36.
Lähetetty: 26 Marras 2007 20:04
Kirjoittaja mynok
ookoo. täytyy otta lämpöanturi syyniin seuraavaksi. näköjään muutama euron motonetissä. eri asia sitten millanen vaihtaa.. kiitokset vinkeistä. lähetään näillä liikkeelle.
Lähetetty: 26 Marras 2007 20:31
Kirjoittaja nestori
mynok kirjoitti:ookoo. täytyy otta lämpöanturi syyniin seuraavaksi. näköjään muutama euron motonetissä. eri asia sitten millanen vaihtaa.. kiitokset vinkeistä. lähetään näillä liikkeelle.
LÄMPÖTILA-ANTURI FORD SIERRA
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
Eli ei.. jos tuota motonetin nettisivuilta löytyvää meinasit. Nimenomaan et tee mitään tuolla anturilla mikä antaa tiedon
lämpömittarille. Tarvitset erillisen anturin joka antaa tiedon ECU:lle. Anturit ovat vierekkäin siellä imusarjan alla / kaasuläpän kohdalla kannessa.
Lähetetty: 27 Marras 2007 08:39
Kirjoittaja mynok
niinpä tietenki. eli tuo on se, joka juttelee mittariston kanssa.
kattelin eilen pimeässä konehuoneen puolelle ja imusarjan alla keskellä oli jokin anturi, josta lähti yksi johto. käsitin, että tämä kyseinen anturi olisi lähempänä auton keulaa kannessa?
ja anturaa ei tietenkään saa kuin fordilta? Lambdasta pyysivät siellä 230€ joten voin kuvitella, että lämpöanturi on myös "tähdissä".
nyt töihin lähtiessä nykäsin mapilta johdon irti. tuloksena oli, se että kone sammuili parissa risteyksessä ja oli laiskan olonen. eikös tämä viittaa siihen, että aiemmin ecu ei ollut vikatilassa vaan yritti toimia väärillä arvoilla (rikkaalla), koska kone käyttäytyi ihan toisin. eli ecu saa signaalin joka anturalta mutta joltain vääränlaisen sellaisen.
Lähetetty: 27 Marras 2007 10:44
Kirjoittaja nestori
mynok kirjoitti:niinpä tietenki. eli tuo on se, joka juttelee mittariston kanssa.
kattelin eilen pimeässä konehuoneen puolelle ja imusarjan alla keskellä oli jokin anturi, josta lähti yksi johto. käsitin, että tämä kyseinen anturi olisi lähempänä auton keulaa kannessa?
ja anturaa ei tietenkään saa kuin fordilta? Lambdasta pyysivät siellä 230€ joten voin kuvitella, että lämpöanturi on myös "tähdissä".
Lähempänä keulaa on juu, aika tarkkaan kaasuläpän kohdalla muistelen. On vähän sellainen paikka että sinne ei meinaa nähdä, on sen verran kaikenmaailman alipaineletkua, sähköjohtoa ja vaijeria edessä. Ja nuo molemmat anturit ovat vierekkäin.
En tiedä saako muualta kuin fordilta, mutta kuten tuolla alussa jo mainitsin, niin parinkympin luokkaa se oli... irrottamiseen tarvitsi aika ison kokosen hylsyn ja vielä piti olla suht ohut reunainen.. olisiko ollu peräti 25mm, yli 21mm kuitenkin.
Lähetetty: 27 Marras 2007 11:48
Kirjoittaja sysler
Mullakin oli vaihtolistalla toi anturi.. Eli fordilta ECT-anturi jotain 27e.. anturi sijaitsee aikas pahassa paikassa tosiaan..apparin puolella koneen etureunassa..22mm hylsy mieluiten pitkä about 30cm tai jatkovarsi,ite väsäsin 22mm putkihylsystä ja rosteriputken pätkästä..lähtee kyllä sit iisisti kunhan vaan pääsee hollille..AI niin sylkee muuten sit nesteet pihalle..eli jotain astiaa alle.
Lähetetty: 27 Marras 2007 15:17
Kirjoittaja mynok
paikallisessa ad:ssäkin syyteltiin lämpöanturia noiden päästöarvojen perusteella. ecu ei saa missään vaiheessa tietoa, että kone on lämmennyt - > käy koko ajan rikkaalla.
täytyy pistäytyä kotimatkalla varaosaputkassa.
Lähetetty: 29 Marras 2007 08:24
Kirjoittaja mynok
ihmettelin eilen seuraavaa. olen käsittänyt, että jos yksikään anturi on pois pelistä menee ecu vikatilaan.
kun otin mapin irti. auto hädin tuskin kävi tyhjäkäyntiä, oli laiska ja tomaattilootassa toimi vain 1 ja 2 vaihde.
kun taas otin irti mapin karvan, ei sillä ollut mitään vaikutusta koneen käytökseen ??
joku voisi vähän valottaa tuon ecun toimintaa.
kiitos
Lähetetty: 30 Marras 2007 09:00
Kirjoittaja lakritsimies
Otiks sä MAPin liittimineen ja letkuineen irti ku kävi miten sattuu? Vai pelkän liittimen irti?
Lähetetty: 30 Marras 2007 12:36
Kirjoittaja mynok
lakritsimies kirjoitti:Otiks sä MAPin liittimineen ja letkuineen irti ku kävi miten sattuu? Vai pelkän liittimen irti?
pelkän liittimen
Lähetetty: 30 Marras 2007 20:07
Kirjoittaja lakritsimies
Ja sit ku sä otit sielt ECU:n päästä karvan pois niin ei mitään vaikutusta? Eihän se sit menny mihinkään vikasietotilaan silloin ku käytit liittimen pois ja siks ei vaikutusta tai eihän se itse liitin mitenkään tiivistä MAP:ia ja sit tuli imuvuoto ku käytit liittimen pois?
Re: päästöt kuralla sierrassa
Lähetetty: 04 Huhti 2008 18:00
Kirjoittaja iigle
Nyt ku en löytäny ihan oikeenlaista viestii enkä uutta keskusteluu haluu alottaa ni kysyn sit täällä, eli eikös siinä oo joku juttu et ku menee katsastamaan tietyn ikäsen auton niin ei mitata päästöjä? Ja mistä vuosmallista alaspäin jos näin on?
Re: päästöt kuralla sierrassa
Lähetetty: 16 Huhti 2008 10:12
Kirjoittaja Vesku87
1978 ja vanhemmista ei mitata päästöarvoja.