Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
myös ilmaantunut sellanen oire, että kone alkaa lämmettyään kilikattamaan epämäärisesti kun on veto päällä matalilla kierroksilla. tyhjäkäynti ok, tehot tallella. auto siis pelaa muuten kuin kello.
mikä avuksi?
lambda vaihdettu eikä siitä ollut apua.
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Omassani oli kesällä hc jossain 500-600 tienoilla, vaihtolistalle päätyi katalysaattori, map-anturi ja koneenlämpöanturi. Minulla ei kyllä mitään ylimääräisiä kilinöitä kuulunut..
Ongelma oli lopulta joko map-anturissa (romikselta 25e) tai lämpöanturissa (uusi fordilta 15e). Ja nimenomaan tässä ei ole kyse siitä pikkuisesta lämpöanturista joka antaa tiedon lämpömittarille mittaristoon, vaan anturista josta lähtee tieto mitä ilmeisemmin ecu:lle. Vittumaisessa paikassa on, imusarjan alla, aivan koneen etu reunalla.
Arvot viittaa siihen, että rikkaalla pirssi käy... lämpöanturi kantsii tosiaan tarkistaa, jos se ECU nyt sit luulee koko ajan, että kone kylmä ja rikastuttaa siks. Ja kantsiihan siit katsoa vikakoodit, että mitä antureita herjaa... BTW, tietääkö joku onko tos EEC-IV ECU:ssa jo se systeemi että jos joku anturi menee pimeäksi niin se alkaa käyttämään kiinteitä arvoja?
lakritsimies kirjoitti: BTW, tietääkö joku onko tos EEC-IV ECU:ssa jo se systeemi että jos joku anturi menee pimeäksi niin se alkaa käyttämään kiinteitä arvoja?
näin sen pitäisi juuri toimia
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
lakritsimies kirjoitti:Arvot viittaa siihen, että rikkaalla pirssi käy... lämpöanturi kantsii tosiaan tarkistaa, jos se ECU nyt sit luulee koko ajan, että kone kylmä ja rikastuttaa siks. Ja kantsiihan siit katsoa vikakoodit, että mitä antureita herjaa...
Lähdin itekkin kesällä paikallistamaan vikaa vikakoodien perusteella, antoi vikakoodin 39, eli "lambda - laiha seos". Johtuen ilmeisesti siitä, että seokset näytti heittävän laidasta laitaan kun lambdaa mittasi yleismittarilla (kävi 0,1V - 0,7V väliä). Lämpöanturin vaihtamalla lambdalta sai yleismittarin mukaan tasaista 0,2v.. tämän jälkeen meni katsastuksesta läpi, hc oli muistaakseni tyhjäkäynti 26 ja kierroksilla 36.
ookoo. täytyy otta lämpöanturi syyniin seuraavaksi. näköjään muutama euron motonetissä. eri asia sitten millanen vaihtaa.. kiitokset vinkeistä. lähetään näillä liikkeelle.
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
mynok kirjoitti:ookoo. täytyy otta lämpöanturi syyniin seuraavaksi. näköjään muutama euron motonetissä. eri asia sitten millanen vaihtaa.. kiitokset vinkeistä. lähetään näillä liikkeelle.
LÄMPÖTILA-ANTURI FORD SIERRA
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
Eli ei.. jos tuota motonetin nettisivuilta löytyvää meinasit. Nimenomaan et tee mitään tuolla anturilla mikä antaa tiedon lämpömittarille. Tarvitset erillisen anturin joka antaa tiedon ECU:lle. Anturit ovat vierekkäin siellä imusarjan alla / kaasuläpän kohdalla kannessa.
niinpä tietenki. eli tuo on se, joka juttelee mittariston kanssa.
kattelin eilen pimeässä konehuoneen puolelle ja imusarjan alla keskellä oli jokin anturi, josta lähti yksi johto. käsitin, että tämä kyseinen anturi olisi lähempänä auton keulaa kannessa?
ja anturaa ei tietenkään saa kuin fordilta? Lambdasta pyysivät siellä 230€ joten voin kuvitella, että lämpöanturi on myös "tähdissä".
nyt töihin lähtiessä nykäsin mapilta johdon irti. tuloksena oli, se että kone sammuili parissa risteyksessä ja oli laiskan olonen. eikös tämä viittaa siihen, että aiemmin ecu ei ollut vikatilassa vaan yritti toimia väärillä arvoilla (rikkaalla), koska kone käyttäytyi ihan toisin. eli ecu saa signaalin joka anturalta mutta joltain vääränlaisen sellaisen.
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
mynok kirjoitti:niinpä tietenki. eli tuo on se, joka juttelee mittariston kanssa.
kattelin eilen pimeässä konehuoneen puolelle ja imusarjan alla keskellä oli jokin anturi, josta lähti yksi johto. käsitin, että tämä kyseinen anturi olisi lähempänä auton keulaa kannessa?
ja anturaa ei tietenkään saa kuin fordilta? Lambdasta pyysivät siellä 230€ joten voin kuvitella, että lämpöanturi on myös "tähdissä".
Lähempänä keulaa on juu, aika tarkkaan kaasuläpän kohdalla muistelen. On vähän sellainen paikka että sinne ei meinaa nähdä, on sen verran kaikenmaailman alipaineletkua, sähköjohtoa ja vaijeria edessä. Ja nuo molemmat anturit ovat vierekkäin.
En tiedä saako muualta kuin fordilta, mutta kuten tuolla alussa jo mainitsin, niin parinkympin luokkaa se oli... irrottamiseen tarvitsi aika ison kokosen hylsyn ja vielä piti olla suht ohut reunainen.. olisiko ollu peräti 25mm, yli 21mm kuitenkin.
Mullakin oli vaihtolistalla toi anturi.. Eli fordilta ECT-anturi jotain 27e.. anturi sijaitsee aikas pahassa paikassa tosiaan..apparin puolella koneen etureunassa..22mm hylsy mieluiten pitkä about 30cm tai jatkovarsi,ite väsäsin 22mm putkihylsystä ja rosteriputken pätkästä..lähtee kyllä sit iisisti kunhan vaan pääsee hollille..AI niin sylkee muuten sit nesteet pihalle..eli jotain astiaa alle.
paikallisessa ad:ssäkin syyteltiin lämpöanturia noiden päästöarvojen perusteella. ecu ei saa missään vaiheessa tietoa, että kone on lämmennyt - > käy koko ajan rikkaalla.
täytyy pistäytyä kotimatkalla varaosaputkassa.
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
ihmettelin eilen seuraavaa. olen käsittänyt, että jos yksikään anturi on pois pelistä menee ecu vikatilaan.
kun otin mapin irti. auto hädin tuskin kävi tyhjäkäyntiä, oli laiska ja tomaattilootassa toimi vain 1 ja 2 vaihde.
kun taas otin irti mapin karvan, ei sillä ollut mitään vaikutusta koneen käytökseen ??
joku voisi vähän valottaa tuon ecun toimintaa.
kiitos
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
lakritsimies kirjoitti:Otiks sä MAPin liittimineen ja letkuineen irti ku kävi miten sattuu? Vai pelkän liittimen irti?
pelkän liittimen
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Ja sit ku sä otit sielt ECU:n päästä karvan pois niin ei mitään vaikutusta? Eihän se sit menny mihinkään vikasietotilaan silloin ku käytit liittimen pois ja siks ei vaikutusta tai eihän se itse liitin mitenkään tiivistä MAP:ia ja sit tuli imuvuoto ku käytit liittimen pois?
Nyt ku en löytäny ihan oikeenlaista viestii enkä uutta keskusteluu haluu alottaa ni kysyn sit täällä, eli eikös siinä oo joku juttu et ku menee katsastamaan tietyn ikäsen auton niin ei mitata päästöjä? Ja mistä vuosmallista alaspäin jos näin on?