2001 TD-mondeon vesipumpun vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
matti sallinen
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:05
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

2001 TD-mondeon vesipumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

eli kyseessä on 85kW 2litrainen kone, ja 160tkm huollossa sanoivat että vesipumppu vuotaa..ok!
sitten kustannusarvioon->n.850e (osat(=vesipumppu+OHJAUSTEHOSTIMEN!!pumppu) vähän yli 600 ja työ 225)Perusteluna ohj.teh.pumpulle oli se, kun se akseli mukamas ruostuu siellä stefan pettäessä, niin kannattaa vaihtaa molemmat..HEI HALOO!!5kilomummonmarkkaa vesipumpun luovuttamisen takia..no way!

no tein omat johtopäätökseni ja kävin ostamassa uuden vesipumpun ja tarkoitus olis alkaa huomenna vaihtamaan..Tuossa taskulampulla tutkailin mitä kivaa on taas tiedossa..Näyttäisi siltä, että osia saa purkaa jonkinverran pois tieltä. tiedän kyllä että moinen operaatio onnistuu tavalla tai toisella..haulla olen lukenut parin päivän aikana varmaan sata topiccia läpi kaikenmaailman hakusanoilla ja yhdistelmillä, mutta enpä löytänyt sellaista, missä joku kertoisi vaihtaneensa itse..


ELI:onko joku teistä vaihtanut ko. mötikkää, ja havainnut joitakin kivoja "oikoteitä onneen" esim. tietyllä työjärjestyksellä,itsetehdyillä erikoistyökaluilla tjms..

ja lisäksi:onhan...siis onhan se ihan ok laittaa sitä "VW"-jäähdytinnestettä sinne järjestelmään?juu, tiedän mitä käyttis sanoo laatuluokituksista, mutta eipä oikeita luokituksia löytyny mistään purkista..loppujen lopuksi ajattelin, notta eiköhän se ole sitten se värikoodihomma mikä ratkaisee..
ja toinen:mitäs työ ootta laittanu sinne ohjaustehostimeen..vai saako "ainuttaoikeeta" vain ja ainoastaan voortti-tiskiltä

jos jollain olisi valmiiksi ratkottu noi probleemat:työjärjestys,oikeat nesteet (valmistaja/viskositeetti) niin laita ihmeessä dataa tänne..

vai onko kaikki III Mondeon omistajat aina vaihdattanu vesipumppunsa merkkiliikkeessä?

-Matti
- VW 1200 -60 -Rättikattoprojekti
- VW 1300 -66 -Kesäkulkine
- VW 1200 -63 -Kimppaprojekti, "shitlooker"
- Saab 99 GL -83, täysinpalvelleena eläkkeelle odottamaan MR-ikää
- Ford Mondeo STW 2.0 TD Ghia; uusi vetojuhta (lähes kaikilla) herkuilla
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

punaisia nesteitä voi ja kannattaa käyttää kunhan huuhtelee järjestelmän (mikäli siellä ennen oli sinistä/vihreää).
ohjaustehostimen pumppuun automaattivaihteistoöljyä, dexron luokituksella ei tässä tapauksessa juuri väliä mutta kolmostahan se suurin osa myytävästä jo on. Esim mobil atf 220 tai 230. Myös erityisesti ohjaustehostimeen tarkoitettua öljyä on, tiivisteet pitäisi kestää paremmin kuin atf:llä. Kaikki tarvikeliikkeethän nuita myy, ainakin atfää. Mutta miksi sieltä ohjaustehostimesta öljyt pitää pois laskea, vai meinaatko muutenvain vaihtaa?
En minäkään olisi tuossa tapauksessa ot pumppua kyllä vesipumpun pettämisen takia vaihtamaan alkanut, en itselleni enkä asiakkaalle (paitsi jos tämä välttämättä haluaa). en ole eläissäni nähnyt yhtään katkennutta ot pumpun akselia... mitäköhän tässä on ajettu takaa...
Voin laitella tarkempia ohjeita kunhan muistan katsoa kirjallisuudesta.
jakopään ajoitukseen yms. voi minulta kysellä erikoistyökaluja vuokralle.
(toimii niin että työkalun hinta maksetaan panttina ja työkalun palautuessa pantti palautetaan vähennettynä viikonloppuvuokralla joka on 5 % työkalun hinnasta. Yksittäiset työkalut eivät ole kovin kalliita ja koko sarjaa et tarvitse).
focst
Viestit: 2439
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja focst »

Tehostajanpumppua tuskin tarvitsee vaihtaa.. mutta kyllä olen ainakin itse käyttänyt molemmat pumput pöydällä helpompi tutkia poorituksen kunto.. saattaa joskus ruostua niin huonoon kuntoon että on viisaampi vaihtaa molemmat pumput.. Ensimmäisenä kannattaa irrottaa imusarja sen jälkeen rupeaa paljon paremmin näkemään seuraavana tehostajanpumppu 4ruuvia sitten pääsee hyvin irroittamaan vesipumpun.. Onnistuu ihan normaali tallista löytyvillä työkaluilla ei tarvitse erikoistyökaluja...
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

mä suosiolla vein auton korjuulle kun päivän tutkailin!! kivst sulle tiedossa!!! :wink:
matti sallinen
Viestit: 12
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:05
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

Jees..pumppu vaihdettu ja hieman p*skaakin kaavittu imusarjasta.
Raapustelin joutessani sunnuntaina (sen mitä puolen korillisen jälkeen asennuskaljoja muistan lauantai-illalta) tuollaisen kohtuu yksityiskohtaisen työ-ohjeen: (huom!nää kaikki mitä olen kirjoittanu, ei välttämättä pidä paikkaansa, näin minä kyllä sen sain hyvin ilman tuskia tehtyä)


Mondeo III (ainakin 2001-2003 2.0 litrainen Diesel) vesipumpun vaihto

Työkalut:

torx-avainsarja (ainakin T30 ja T20?)
10 ja 8 mm lenkit ja hylsyt
(pitkä ja lyhyt,1/8"vääntiöllä ja 10mm hylsy pitkällä 1/2" vääntiön jatkovarrella)
sivuleikkurit
puukko
linjapihdit/siirtoleukapihdit
tasa- ja ristipää ruuvari
n.10litran vetoinen avoin astia +pari pienempää
(käy ostamassa vaikka apteekista 0,1litran injektioruisku ja
lisää siihen 20-30cm vaikka jarruletkua/pa-letkua)
tratti
pölynimuri
CRC:tä / jotain ohutta spray-rasvaa
varrellinen magneetti
letkuklemmariavain (motonetin 2-päinen 6-7mm, hyvä muussakin kuin tässä hommassa)
brakecleaneria
vaseliinia

Tiivisteliimaa (esim. "holtz"???, silikoniliima, vanhan kuoleentuneen O-renkaan tiivistämiseen siellä lohkon puoleisessa muoviholkissa..uutta rengasta ei välttämättä tule tarvikepumpun mukana)
uusi tiiviste lohkon ja pumpun väliin.

*************************'
!!!!!!!!!!!TAI!!!!!!!!!!!!!!

kokonaan uusi TÄYDELLINEN pumppu 130eur hintaan merkkitiskiltä
**************************
YLEISTÄ:


1.ota pohjasta se etummainen syylarin alla oleva suojamuovi irti(T30)
2.ota tratti/astiat valmiiksi joihin valutat jäähdytysnesteet
3.ota siirtoleukapihdeillä syylärin oikeasta alakulmasta tyhjennysproppu löysälle, tule pois auton alta
4.valuta nesteet parhaaksi katsomallasi tavalla astiaan.(etenkin jos meinaat käyttää uudestaan)
5.irrota suojakansi koneen päältä ja ota akku pois ja se kaukalo siitä alta
6.irrota imusarjaan menevä putki klemmareistaan, poista putki,irrota samalla se alumiininen putki alapäästään
7.irrota ne 2 pulttia jotka pitää sitä ahtimelle imuputkesta haarautuvaa putkea kiinni
8.irrota imusarjan läpi kulkeva hehkun piuha kiinnikkeestään imusarjan päästä
(9.tyhjennä injektioruiskulla ohjaustehostimen säiliö,irrota letku ohjaustehostimen päästä. )
(ota vaikka puhdas 1l purkki, johon valutat ohj.tehostimen nesteet)
10.irrota imusarja (10mm kanta)ja piuhat imusarjasta(puukolla teipit halki niistä 2 kiinnikkeestä, jotka on imusarjan päällä)
muista katsoa että ne tiivisteet pysyy tallella (8kpl "soikeita" kumitiivisteitä)
11.irrota ne 2 etummaista vesiletkua pumpusta,sieltä tulee sit vähän nestettä ulos
12.irrota vesipumpun/ohjaustehostimen remmi (väännä 1/8" vääntiöllä kiristintä niin, että saat remmin tarpeeksi löysälle ja
pois,merkkaa pyörimissuunta jos meinaat käyttää uudelleen)
13.irrota ne 2 ohjaustehostimen kumiletkun kiinnikettä (vesipumpun puolella konetta) ja se 1 siitä koneen etupuolelta (10mm)
14.irrota ohjaustehostimen ja lohkon välinen "Y-rauta" lohkon päästä (2kpl 10mm kantaa siinä siimapyörän alapuolella)

(15.irroita ohajustehostimen päältä se metalliputki (ilmeisesti joku tuumainen se ylempi mistä sen kuuluis aueta, mulla
aukes siitä heti pumpun päältä se 22mm vaikka väännettiin siitä ylemmästä...huom! hölvää vaikka crc:llä se liittimen yläpää,
että luistaa paremmin auetessaan))

16.irrota vesipumppu (10mm kanta) 1/8" vääntiö pitkällä hylsyllä ja jatkovarrella(jakopään puoli) ja 10mm lenkillä (akun puoli,
alemman pultin päältä joutuu kampeamaan tasapääruuvarilla sen sähköpiuhan kiinnikkeen irti)
17.vedä pumppu pois paikoiltaan, ota nyt se viimeinen letkuklemmari irti pumpusta
18.irrota ohjaustehostimen pumppu vesipumpusta (ilmeisesti onnistuisi myös irrottaa siellä konehuoneen puolella,mutta ajattelin
putsata sen pumpun spoorin työpöydällä brakecleanerilla)..nyt sieltä ohjaustehostimesta valuu sitten loput öljyt ulos,joten ota
se purkki valmiiksi johon laitoit ne öljyt aikaisemmin (siis etenkin jos käytät ne uudelleen)
19.irrota vesipumpun kansi pumpusta, koputtelemalla siihen pumpun metallirunkoon irtoaa helpommin, varo sitä tiivistettä siellä välissä
20.irrota se möykky (josta irrotit sen viimeisen vesiletkun, mikälie onkaan nimeltään..kait se joku "termostaatti/lämpökytkin" on olevinaan)HUOM!TÄHÄN EI SAA UUSIA TIIVISTEITÄ FORDILTA,ETENKIN JOS OLET OSTANUT TARVIKEPUMPUN,NIIN PAREE LAITTAA SITÄ TIIVISTELIIMAA KUNNOLLA!!!(mimimerkillä kertaa irrottanu uuden pumpun ennen kuin löysin vuotokohdan, 2 lisää ennenkuin alko pitämään)
21.kiinnitä nyt uuteen pumppuun ohj.teh.pumppu spoori rasvattuna,kansi vesipumppuun ja se möykky takaisin..käytä tiivisteliimaa, jos yhtään epäilyttää
liitosten pitävyys
22.putsaa ne mahdolliset muhjut imusarjan kanavista (ihan oman valinnan mukaan, jos ei ole kiire saada autoa ajoon, niin hommaa vaikka tarpeeksi iso astia johon laitat koko hiton imusarjan vaikkapa naftaan likoamaan)se imusarja on kasattu 2 puoliskosta (,kasattu t30 ja t20 torxeilla,2kumitiivistettä puoliskojen välissä).Tuo jankki on sit sellaista p**kaa, että ei lähde käsistä ja lattioista ilman brakecleaneria...
23.putsaa puukolla/tasapääruuvarilla ne imukanavat sylinterikannesta,käytä imuria poistamaan ne kököt pois kanavista, putsaa kaikki imusarjan/kannen
liitospinnat
24.nyt voit kasata päinvastaisessa järjestyksessä
25.varmista että kaikki liitokset on kiinni kunnolla,puhdista se vesipumpun/ohj.tehostimen seutu ja siimapyörä brakecleanerilla,näet mahdolliset vuotokohdat
helpommin jatkossa

(edit4 5.6.2008)
Viimeksi muokannut matti sallinen, 05 Kesä 2008 22:48. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- VW 1200 -60 -Rättikattoprojekti
- VW 1300 -66 -Kesäkulkine
- VW 1200 -63 -Kimppaprojekti, "shitlooker"
- Saab 99 GL -83, täysinpalvelleena eläkkeelle odottamaan MR-ikää
- Ford Mondeo STW 2.0 TD Ghia; uusi vetojuhta (lähes kaikilla) herkuilla
focst
Viestit: 2439
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja focst »

No nyt on muillekin vastaisuuden varalle kunnon ohjeet..varmasti onnistuu.. :lol:
Vastaa Viestiin