Mondeo 1.8 Zetec -98 jakohihnan vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
aryhanen
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2007 19:46

Mondeo 1.8 Zetec -98 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja aryhanen »

Kyseessä on se "ennen 5/98"-malli.

Lueskelin haulla löytyviä juttuja ja muutama kysymys/kommentti vielä:

1. Tarvitseeko avata venakoppaa ja lukita nokka-akseleita vai pärjääkö merkkaamalla pyörien asento esim. tussilla? Millaiset ajoitusmerkit kampiakselilla on?

2. Mitä muita osia tarvitsen kuin hihnan, kiristinrullan ja kaksi ohjainrullaa? Vesipumppu kannattanee vaihtaa samalla? Kannattaako moniurahihnan kiristin- ja välipyöriä vaihtaa? Jossakin sanottiin että kampiakselin pulttikin pitäisi vaihtaa... miksi? Muuta? Vesipumpun tiiviste?

3. Häiritseekö ilmastoinnin kompura operaatiota?

4. Mistä tietää että hihnan kireys on oikea? Alfamerin CD-oppaassa puhutaan vain joistakin merkeistä/nuolista.

5. Pärjäänkö Motonetin osilla vai onko syytä käydä Fordin tiskillä?

6. Kauanko hommaan menee, kun kokemusta on muutamasta suunnilleen vastaavasta hommasta ja paikkana kylmä talli? Työkaluja löytyy. Kaksi tuntia, kahdeksan tuntia, viikko?

Kiitokset!

-AR
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Paras avata venakoppa ja ajoittaa latalla.
Kampiakselista ei tietoa, mutta hihnapyörässä on lovet, jälkimmäinen oikea verrattuna kopan kohoumaan, lisäksi voi tarkistaa että ryyskiila on ylöspäin.
Vesipumppu kannatta vaihtaa jos edellisellä kerralla ei ole vaihdettu, ehkä muutenkin?
Moniurahihna kannattaa vaihtaa, kiristintä ei jos toimii.
Pultti vaihtoon jos jo kolmas kerta.
Vesipumpun tiiviste tulee pumpun mukana.
Ilmastoinnin kompurasta ei ole kokemusta, siis vaihdon yhteydessä.
Kiristin kiristää oikein kun on "vapautettu", sen jälkeen pitää kiristää, pyörittää kampuran pultista pari kierrosta, vapauttaa lukitus ja taas kiristää, samalla tarkistaa myös oikea ajoitus. Pyörityksen ajaksi pitää tarkistuslatta poistaa!
Tosin nuita kiristimiä on kahta tyyppiä ja pitää toimia ko tyypin mukaan.
Osien ostopaikalla ei väliä jos ovat laadukkaita.
Minä tumpelona varaan aina päivän vaihtoon vaikka se "hätäpäissä" menisi kahdessa tunnissa ja ajoituksen korjaamisessa sama aika, siis yhteensä 4 tiimaa!
:roll:
Ainakin vanhemmissa malleissa kannatti löysätä vesipumpun pultteja ennen moniurahihnan irroitusta! :roll:
Varmaan näin kännissä kirjoitan humpuukia kun olen vaihtanut vain Eskoista -92 ja -96 sekä Monteosta -96! :oops:
Viisaammat ja selvemmät voi korjata virheet? 8)
aryhanen
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2007 19:46

Viesti Kirjoittaja aryhanen »

En avannu venakoppaa, merkkasin pyörien paikat tussilla pyöriin ja runkoon. Noin kolme-neljä tuntia olisi muuten mennyt, mutta vesipumpun letkulähdön klemmari on ikävästi ohjaustehostimen pumpun ja ilmastoinnin kompuran välissä. Ei sitä saa auki/kiinni jos ei irrota tehostimen pumppua tai rassaa letkuja irti niin paljon että alavesiletku antaa tarpeeksi periksi. Eli jos vaihtaa vesipumpun, niin saa laskea ainakin tunnin-puolitoista lisää jos on ilmastointi.

Mutta loppujen lopuksi pelkkä hihnan vaihto ei ole kaksinen homma tehdä.

-AR
Vastaa Viestiin