sierran ohjaus yliherkkä

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
janmie
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Loka 2006 22:07

sierran ohjaus yliherkkä

Viesti Kirjoittaja janmie »

-91 vuosimallin dohc sierra, joka on jokseenkin rauhaton ajettava. Vetelee tiellä todella herkästi ja joutuu korjailemaan puolelta toiselle lähes koko ajan. Herkkyys lisääntyy tuulisilla keleillä varsin ärsyttäväksi.

Ongelman eteen on tehty:
- ohjauskulmat tarkistettu - kaikki kohdillaan, aurausta pienennetty
- alatukivarret puslineen uusittu
- uudet renkaat(185/65-14), ongelma sekä talvi-(GY-ultragrip) että kesärenkailla(firestone) sama
- ilmanpaineet nostettu 2 -> 2,5 bar rauhoittui vähän, nyt pito huonompi

Väljää ei alustasta muualtakaan löytynyt katsastusmiehen eikä huoltomiehen mukaan ollenkaan, takapääkin on kohdillaan. Kevytmetallivanteet on molemmissa renkaissa ja et muistaakseni 35.

Mitä vois kokeilla seuraavaksi? Varasin jo uuden ajan suuntaukseenkin, kun vasta vaihdoin nuo alatukivarret...
smige
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Helmi 2007 22:42
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja smige »

ohjausvaihe toisesta päästä väljä? eli raide tangon sisäpää..
Ford sierra 2.0 vm.90
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: sierran ohjaus yliherkkä

Viesti Kirjoittaja Kessi »

janmie kirjoitti:Mitä vois kokeilla seuraavaksi? Varasin jo uuden ajan suuntaukseenkin, kun vasta vaihdoin nuo alatukivarret...
Ekana tuli itellekki mieleen väljät puslat/alapallot, mutta kun kerran vaihdettu uusiin niin :? ...

Kun viet auton suuntaukseen pidä huoli, että tarkastavat caster-kulman myös ja tarvittaessa säätävät... Jos on suuria eroja kuskin ja hanttarin arvoissa, tai caster lähellä nollaa/miinuksella, on auton käytös usein uraherkkää ja vetelee minne sattuu :wink: ... Sierran tapauksessa casterin säätämiseksi joutuu tekeen patentteja, josta johtuen harvemmin huoltomies on halukas ko. kulmaa säätämään, joten ilmoitta herkästi kaiken olevan OK :evil: ... Eli mikäli sitä casteria täytyy saada lisää, onnistuu homma lisäämällä sopivan kokoisia prikkoja kallistuksenvakaajan ja alatukivarren väliin, jolloin tukivarsi kiertyy eteenpäin... Homma saattaa olla kaukaa haettua, mutta tulipahan mieleen :wink: ....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
janmie
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Loka 2006 22:07

Viesti Kirjoittaja janmie »

Kiitokset vinkeistä, täytyy ottaa puheeksi kun huomenna huoltoon vien. Viimeksi pakenin kahville odottelemaan, kun huoltomies etsi niin mahottomat rautakanget ja peitset käteensä alustaa tutkiessaan! :D
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

taka-akselin ja korin väliset isot puslat löysänä? ja muista; ne pitää sit ostaa alkuperäiset, tarvikemallit ei aina istu paikalleen mitenkään.
janmie
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Loka 2006 22:07

Viesti Kirjoittaja janmie »

Taka-akselin puslia ei testattu tällä kertaa, viimeksi ne kyllä oli jämäkät.

Suuntauksessa huomasivat melko reilun harituksen(alatukivarsien vaihto), korjattiin ja kaikki arvot tuli "vihreälle". Casteria oli +3 ja osia päälle. Ajettavuus ei muuttunut vielä volvo-luokkaan, mutta kyllä sillä nyt tiellä pysyy. Vaikea analysoida vielä tarkemmin, kun lähitienoon pikitiet niin syvillä urilla ja huonokuntoisia. Täytyy katsella pidempää reissua ja ihmetellä sitten lisää(jos on aihetta)! Ja tutkia taka-akselia.
eeah
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Joulu 2006 14:54

Vetely ja rauhattomuus

Viesti Kirjoittaja eeah »

Sierran ohjaus on alunperin jo todella herkkä vaikkei mitään vikaa olekaan.
Jos alle laitetaan leveät renkaat, tulee helposti vetelyjä. Tuo aiemman kirjoittajan mainitsema casterkulman pienuus on varmasti syynä ohjauksen vähäiseen keskittämiseen ja tosiaan holkit vakaajan ja alatukivarren välissä ainakin teoriassa auttavat. Samoin auttaa etupään madaltaminen , jolloin camber-kulman lisääntyvä negatiivisuus parantaa ohjauksen keskittämistä.
Varmasti myös takakelkan kumipuslien vaihto auttaa.
Vastaa Viestiin