-91 vuosimallin dohc sierra, joka on jokseenkin rauhaton ajettava. Vetelee tiellä todella herkästi ja joutuu korjailemaan puolelta toiselle lähes koko ajan. Herkkyys lisääntyy tuulisilla keleillä varsin ärsyttäväksi.
Ongelman eteen on tehty:
- ohjauskulmat tarkistettu - kaikki kohdillaan, aurausta pienennetty
- alatukivarret puslineen uusittu
- uudet renkaat(185/65-14), ongelma sekä talvi-(GY-ultragrip) että kesärenkailla(firestone) sama
- ilmanpaineet nostettu 2 -> 2,5 bar rauhoittui vähän, nyt pito huonompi
Väljää ei alustasta muualtakaan löytynyt katsastusmiehen eikä huoltomiehen mukaan ollenkaan, takapääkin on kohdillaan. Kevytmetallivanteet on molemmissa renkaissa ja et muistaakseni 35.
Mitä vois kokeilla seuraavaksi? Varasin jo uuden ajan suuntaukseenkin, kun vasta vaihdoin nuo alatukivarret...
sierran ohjaus yliherkkä
Re: sierran ohjaus yliherkkä
Ekana tuli itellekki mieleen väljät puslat/alapallot, mutta kun kerran vaihdettu uusiin niinjanmie kirjoitti:Mitä vois kokeilla seuraavaksi? Varasin jo uuden ajan suuntaukseenkin, kun vasta vaihdoin nuo alatukivarret...

Kun viet auton suuntaukseen pidä huoli, että tarkastavat caster-kulman myös ja tarvittaessa säätävät... Jos on suuria eroja kuskin ja hanttarin arvoissa, tai caster lähellä nollaa/miinuksella, on auton käytös usein uraherkkää ja vetelee minne sattuu



Taka-akselin puslia ei testattu tällä kertaa, viimeksi ne kyllä oli jämäkät.
Suuntauksessa huomasivat melko reilun harituksen(alatukivarsien vaihto), korjattiin ja kaikki arvot tuli "vihreälle". Casteria oli +3 ja osia päälle. Ajettavuus ei muuttunut vielä volvo-luokkaan, mutta kyllä sillä nyt tiellä pysyy. Vaikea analysoida vielä tarkemmin, kun lähitienoon pikitiet niin syvillä urilla ja huonokuntoisia. Täytyy katsella pidempää reissua ja ihmetellä sitten lisää(jos on aihetta)! Ja tutkia taka-akselia.
Suuntauksessa huomasivat melko reilun harituksen(alatukivarsien vaihto), korjattiin ja kaikki arvot tuli "vihreälle". Casteria oli +3 ja osia päälle. Ajettavuus ei muuttunut vielä volvo-luokkaan, mutta kyllä sillä nyt tiellä pysyy. Vaikea analysoida vielä tarkemmin, kun lähitienoon pikitiet niin syvillä urilla ja huonokuntoisia. Täytyy katsella pidempää reissua ja ihmetellä sitten lisää(jos on aihetta)! Ja tutkia taka-akselia.
Vetely ja rauhattomuus
Sierran ohjaus on alunperin jo todella herkkä vaikkei mitään vikaa olekaan.
Jos alle laitetaan leveät renkaat, tulee helposti vetelyjä. Tuo aiemman kirjoittajan mainitsema casterkulman pienuus on varmasti syynä ohjauksen vähäiseen keskittämiseen ja tosiaan holkit vakaajan ja alatukivarren välissä ainakin teoriassa auttavat. Samoin auttaa etupään madaltaminen , jolloin camber-kulman lisääntyvä negatiivisuus parantaa ohjauksen keskittämistä.
Varmasti myös takakelkan kumipuslien vaihto auttaa.
Jos alle laitetaan leveät renkaat, tulee helposti vetelyjä. Tuo aiemman kirjoittajan mainitsema casterkulman pienuus on varmasti syynä ohjauksen vähäiseen keskittämiseen ja tosiaan holkit vakaajan ja alatukivarren välissä ainakin teoriassa auttavat. Samoin auttaa etupään madaltaminen , jolloin camber-kulman lisääntyvä negatiivisuus parantaa ohjauksen keskittämistä.
Varmasti myös takakelkan kumipuslien vaihto auttaa.