Mondeo V6 ja uusi autovero
Mondeo V6 ja uusi autovero
Eli aikomuksenani on ollut ostaa mondeo v6 vm. 98-00. Tossa tullut pari sellaista koe ajettuakin, on kyllä tasasta kyytiä ja kyllä kiihtyy, hyvä peli. Mutta sitten tuo uusi päästövero, en oo oikeen perillä tässä uudessa vero jutussa eli kannattaako ostaa kyseistä autoa vai onko liian kallista pitää. Taitaa olla aika kovat päästöt uskoakseni.
Uuden mallin mukainen käyttömaksu menisi tuon ikäisessä autossa kokonaismassan mukaan, eli päästöillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Olisko tuo Mondeo nyt sitten kokonaispainoltaan jossain 2000kg tienoilla? Tarkoittaisi käyttömaksuna 183,96€/vuosi. Ei taida talous siihen kaatua?
Ja päästöillähän virkamiehemme tarkoittavat ainoastaan hiilidioksidia.

Ja päästöillähän virkamiehemme tarkoittavat ainoastaan hiilidioksidia.

Oliko tuo tosiaan kokonaispainon mukaan? Töissä asiaa puitaessa tulimme tulokseen että laskentaperuste olisi omapaino. Tällöin minullakin käyttömaksu tippuisi hiukan nykyisestä. (1300kg)Stance kirjoitti:Uuden mallin mukainen käyttömaksu menisi tuon ikäisessä autossa kokonaismassan mukaan, eli päästöillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Olisko tuo Mondeo nyt sitten kokonaispainoltaan jossain 2000kg tienoilla? Tarkoittaisi käyttömaksuna 183,96€/vuosi. Ei taida talous siihen kaatua?![]()
Ja päästöillähän virkamiehemme tarkoittavat ainoastaan hiilidioksidia.
Tuo vuosimalli oli minustakin 2001 alkaen. Mielestäni typerä idea koska 2010 kun uusi maksu astuu voimaan löytyy kyllä tietokoneresursseja hoitaa maksut vaikka vuosikatsastuksen päästömittausten mukaan. Täytynee varmaan ostaa se vm2000 Dodge Viper vähäpäästöisellä 8 litran V10:llä sitten 2009.

Ford Fiesta ST 150 -> 170
Kyllä ne pirut puhuu kokonaismassasta esityksessään, niin hullulta kuin se kuulostaakin.Veka kirjoitti: Oliko tuo tosiaan kokonaispainon mukaan? Töissä asiaa puitaessa tulimme tulokseen että laskentaperuste olisi omapaino. Tällöin minullakin käyttömaksu tippuisi hiukan nykyisestä. (1300kg)
Lainaus esityksestä:
Esityksessä ehdotetaan, että niistä autoista, joista ei ole saatavilla päästötietoa direktiivin 1999/100/EY 2 artiklan 3 kohdassa edellytetyllä tavalla, kannettaisiin veroa ajoneuvon kokonaismassaan perustuvan kertoimen avulla. Kokonaismassalla tarkoitetaan auton omamassaa lisättynä kantavuudella. Vaikka auton kokonaismassa ei täysin korreloi auton hiilidioksidipäästön kanssa, sen vastaavuus on paras käytettävissä olevista teknisistä veroperusteista. Suuremman massan liikuttamiseen vaaditaan enemmän energiaa. Myös auton moottorikoko kasvaa yleensä auton koon kasvaessa. On kuitenkin tunnustettava, että kahdella saman painoisella autolla voi olla suuriakin eroja polttoaineen ominaiskulutuksessa.
Hallituksen esitys kokonaisuudessaan löytyy täältä: http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TU ... 07_fi.html
Verotaulukot on ihan tuon esityksen lopussa, jos ei jaksa koko liirumlaarumia kahlata läpi.
MUTU ei vaikuta. Kokonaismassa määräytynee sen mukaan, kuinka suurelle enimmäispainolle auto on speksattu, ja kantavuus on tietysti se mitä jää jäljelle tuosta enimmäispainosta auton oman painon jälkeen.GeeTee- kirjoitti:Mitäs tuo kantavuus sitten on? Millä kaavalla saadaan kiloja? Vaikuttaako esim. jos 5 paikkasen auton tekee 2 paikkaseksi?
Noita auton rekisteriotteeseen lyötyjä massa-arvoja tuskin kovin helposti saa muutettua jälkeenpäin kun auto on jo rekisterissä. Sen sijaan esim. uusien pakettiautojen kanssahan noilla pelataan useinkin siten, että teknisesti samanlaisesta pakettiautosta on olemassa 3490kg ja 3510kg kokonaismassoille speksatut versiot, jotta auton voi sitten ostaa joko paketti- tai kuorma-autoksi rekisteröitynä.
=)
Win! Mondeo painaa alle 1300 kg, joten jopas on "halapaa" ajoa tästedes..eikä varmasti ole mikään supervähäpäästöinen kampe, kun mehuakin menee 9-10 litraa satasta kohden. EDIT: Prkl, kokonaismassahan se ratkaisee..eipä tainnutkaan tulla sitä säästöä, ei. Valtio osaa rokottaa.
Paljonkohan veromuutos tuo lisätuloja valtiolle? Arvatenkin helvetin paljon.
Muutoskatsastukset eivät taida asioihin vaikuttaa paljoakaan. Jos penkkien lukumäärää vähentää, tulee vastavuoroisesti tavaratilaa lisää. Useilla tavaroilla on tapana olla huomattavasti tiheämpiä kuin ihmiset, eli pahimmillaan suurin kuormitus kasvaa.
-Sale
Paljonkohan veromuutos tuo lisätuloja valtiolle? Arvatenkin helvetin paljon.
Muutoskatsastukset eivät taida asioihin vaikuttaa paljoakaan. Jos penkkien lukumäärää vähentää, tulee vastavuoroisesti tavaratilaa lisää. Useilla tavaroilla on tapana olla huomattavasti tiheämpiä kuin ihmiset, eli pahimmillaan suurin kuormitus kasvaa.
-Sale
Sauli Särkkä
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..
Love-/hate-projekti-perheauto: Mondeo 1.6 CLX MkII
What's next? Hieman tuoreempi Focus tai Mondeo, kiisselinä? Tarjoa, jos löytyy..