Sivu 1/1

Scorpio-90 ABS

Lähetetty: 26 Loka 2007 23:23
Kirjoittaja wesku
ABS valo syttyy pariksi sekunniksi kun laittaa virrat päälle. Tyhjäkäynnillä ja kävelyvauhtia saa polkea jarrua vaikka kuinka paljon niin valo ei syty. Mutta liikkeelle lähtiessä noin 20-30 km/h nopeudessa jää palamaan eikä sammu ennenkuin joskus kun on ollut jonkin aikaa paikallaan.

Milläisia vikamahdollisuuksia tyypillisimmin ? Muutakin mahdollisesti kuin pyöräanturit ? Vaikuttaako hammastuksessa oleva rasva asiaan ? Mitä kannattaisi mittailla ? jne....

Lähetetty: 27 Loka 2007 11:31
Kirjoittaja NiceMan
Haku.... ABS

Lähetetty: 27 Loka 2007 11:50
Kirjoittaja juss
Mutta liikkeelle lähtiessä noin 20-30 km/h nopeudessa jää palamaan
Anturi tai anturit sekoile vauhdissa mikä tekee viallisen anturin löytämisen vaikeaksi.
Vaikuttaako hammastuksessa oleva rasva asiaan ?
Ei.
Mitä kannattaisi mittailla ?
Anturit - 800-1400Ω
Etuliittimet on konepeltin alla ja takaliitimet on takapenkin&maton alla.
Myös ABS boxista voi mittailla anturit
Niin ja se että arvot mittauksessa on ok ei tarkoita vielä sitä että anturit olisivat kunnossa nehän sekoilevat vasta vauhdin kasvaessa...
Muutakin mahdollisesti
Jos paineet pumpusta hukassa niin myös paine lamppu( sama mikä käsijarru/jarruneste) pala...

Re: Scorpio-90 ABS

Lähetetty: 28 Loka 2007 00:59
Kirjoittaja Monteonisti
wesku kirjoitti:ABS valo syttyy pariksi sekunniksi kun laittaa virrat päälle. Tyhjäkäynnillä ja kävelyvauhtia saa polkea jarrua vaikka kuinka paljon niin valo ei syty. Mutta liikkeelle lähtiessä noin 20-30 km/h nopeudessa jää palamaan eikä sammu ennenkuin joskus kun on ollut jonkin aikaa paikallaan.

Milläisia vikamahdollisuuksia tyypillisimmin ? Muutakin mahdollisesti kuin pyöräanturit ? Vaikuttaako hammastuksessa oleva rasva asiaan ? Mitä kannattaisi mittailla ? jne....
Onko tuosta jotain käytännön haittaa, siis kannattako tehdä mitään jos muuten pelittää? :shock:

Lähetetty: 28 Loka 2007 06:43
Kirjoittaja wesku
Olisko vinkkiä antureiden saatavuudesta ?

Motonetin listasta löytyy mutta saldojen mukaan vain yksi etupyörän anturi on Turussa. Onko tietoa löytyisikö jostain muualta kuin merkkiliikkeestä ?

Hinta merkkiliikkeessä, löytyykö hyllystä, onko tietoa ?

Onko mitään keinoa kokeilla käytettyjä antureita paitsi tuo resistanssimittaus joka ei ilmeisesti takaa toimivuutta ? Entä paikallaan olevalla anturilla pyörää pyörittäessä, signaaleita yleismittarilla tai tarvittaessa oskilloskoopilla ? Toimintaperiaate, kuvia jossain millainen signaalin sisäänmeno on boksissa ym. ?

Tuossahan on muutan asiasta http://www.fordscorpio.co.uk/abssystem.htm
"The ABS module receives the signals produced from the sensors in each wheel hub. The sensors are magnets surrounded by a coil, and are mounted close to an ABS sensing ring which revolves with the road wheel. These have segments, so that as the wheel turns the protrusions produce a magnetic flux in the sensor which is detected by the module. It is by comparing the frequency of these signals that the module can determine which of the wheels is about to lock up and will order the modulator to release the brake pressure to the affected wheel"

Olisko mahdollista että vika olisikin boksissa, taajuuden mittauspiirissä kondensaattoreita jotka heikentyvät vanhetesaan ?

Lähetetty: 28 Loka 2007 07:47
Kirjoittaja samiharju
kun vika tulee päälle vasta auton liikkuessa on todennäköisin syy tuo mainittu anturivika. anturi ei välttämättä ole aina rikki, yleensä anturien irrotus / puhdistus ja hammaskehän puhdistus riittää, lisäksi on hyvä käydä läpi kaikki liitokset jne jollain kontaktispraylla. väljä pyöränlaakeri aiheuttaa myös väärän anturitiedon.

Lähetetty: 10 Marras 2007 20:59
Kirjoittaja wesku
Kiitokset vinkeistä. Antureilla käsittääkseni välimatka hammastukseen kasvaa vanhemmiten ja saatiin toimimaan pienentämällä välimatkaa.