Scorpio-90 ABS

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
wesku
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Loka 2007 22:52

Scorpio-90 ABS

Viesti Kirjoittaja wesku »

ABS valo syttyy pariksi sekunniksi kun laittaa virrat päälle. Tyhjäkäynnillä ja kävelyvauhtia saa polkea jarrua vaikka kuinka paljon niin valo ei syty. Mutta liikkeelle lähtiessä noin 20-30 km/h nopeudessa jää palamaan eikä sammu ennenkuin joskus kun on ollut jonkin aikaa paikallaan.

Milläisia vikamahdollisuuksia tyypillisimmin ? Muutakin mahdollisesti kuin pyöräanturit ? Vaikuttaako hammastuksessa oleva rasva asiaan ? Mitä kannattaisi mittailla ? jne....
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Haku.... ABS
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
juss
Viestit: 93
Liittynyt: 27 Kesä 2006 12:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja juss »

Mutta liikkeelle lähtiessä noin 20-30 km/h nopeudessa jää palamaan
Anturi tai anturit sekoile vauhdissa mikä tekee viallisen anturin löytämisen vaikeaksi.
Vaikuttaako hammastuksessa oleva rasva asiaan ?
Ei.
Mitä kannattaisi mittailla ?
Anturit - 800-1400Ω
Etuliittimet on konepeltin alla ja takaliitimet on takapenkin&maton alla.
Myös ABS boxista voi mittailla anturit
Niin ja se että arvot mittauksessa on ok ei tarkoita vielä sitä että anturit olisivat kunnossa nehän sekoilevat vasta vauhdin kasvaessa...
Muutakin mahdollisesti
Jos paineet pumpusta hukassa niin myös paine lamppu( sama mikä käsijarru/jarruneste) pala...
Chrysler Grand Voyager 3.3 LE
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Scorpio-90 ABS

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

wesku kirjoitti:ABS valo syttyy pariksi sekunniksi kun laittaa virrat päälle. Tyhjäkäynnillä ja kävelyvauhtia saa polkea jarrua vaikka kuinka paljon niin valo ei syty. Mutta liikkeelle lähtiessä noin 20-30 km/h nopeudessa jää palamaan eikä sammu ennenkuin joskus kun on ollut jonkin aikaa paikallaan.

Milläisia vikamahdollisuuksia tyypillisimmin ? Muutakin mahdollisesti kuin pyöräanturit ? Vaikuttaako hammastuksessa oleva rasva asiaan ? Mitä kannattaisi mittailla ? jne....
Onko tuosta jotain käytännön haittaa, siis kannattako tehdä mitään jos muuten pelittää? :shock:
wesku
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Loka 2007 22:52

Viesti Kirjoittaja wesku »

Olisko vinkkiä antureiden saatavuudesta ?

Motonetin listasta löytyy mutta saldojen mukaan vain yksi etupyörän anturi on Turussa. Onko tietoa löytyisikö jostain muualta kuin merkkiliikkeestä ?

Hinta merkkiliikkeessä, löytyykö hyllystä, onko tietoa ?

Onko mitään keinoa kokeilla käytettyjä antureita paitsi tuo resistanssimittaus joka ei ilmeisesti takaa toimivuutta ? Entä paikallaan olevalla anturilla pyörää pyörittäessä, signaaleita yleismittarilla tai tarvittaessa oskilloskoopilla ? Toimintaperiaate, kuvia jossain millainen signaalin sisäänmeno on boksissa ym. ?

Tuossahan on muutan asiasta http://www.fordscorpio.co.uk/abssystem.htm
"The ABS module receives the signals produced from the sensors in each wheel hub. The sensors are magnets surrounded by a coil, and are mounted close to an ABS sensing ring which revolves with the road wheel. These have segments, so that as the wheel turns the protrusions produce a magnetic flux in the sensor which is detected by the module. It is by comparing the frequency of these signals that the module can determine which of the wheels is about to lock up and will order the modulator to release the brake pressure to the affected wheel"

Olisko mahdollista että vika olisikin boksissa, taajuuden mittauspiirissä kondensaattoreita jotka heikentyvät vanhetesaan ?
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

kun vika tulee päälle vasta auton liikkuessa on todennäköisin syy tuo mainittu anturivika. anturi ei välttämättä ole aina rikki, yleensä anturien irrotus / puhdistus ja hammaskehän puhdistus riittää, lisäksi on hyvä käydä läpi kaikki liitokset jne jollain kontaktispraylla. väljä pyöränlaakeri aiheuttaa myös väärän anturitiedon.
wesku
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Loka 2007 22:52

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kiitokset vinkeistä. Antureilla käsittääkseni välimatka hammastukseen kasvaa vanhemmiten ja saatiin toimimaan pienentämällä välimatkaa.
Vastaa Viestiin