-94 2.0 mondeon alatukivarren helat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Gösta

-94 2.0 mondeon alatukivarren helat

Viesti Kirjoittaja Gösta »

Eteen on nyt vaihdettu alapallot, koiranluut ja vakaajan runkokumit, mutta silti pitää vielä pientä kolinaa montuissa. Nyt pitäisi siis vaihtaa etutukivarren helat seuraavana. Etuhelaa on kahdella eri koolla. On 47 ja 54 millisiä. Kumpi mahtaisi mennä vai pitääkö irroittaa ensin ja mitata?
Onko vaikeat vaihtaa kun joku suositteli koko tukivarren vaihtamista mielummin?
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Sillä ei sinänsä ole väliä vaihdatko koko tukivarren vai ainoastaan helat, kumminkin joudut sen irrottamaan.

Joskus orioniin vaihdon noi helat molemmin puolin, prässihän siinä on ehdoton. Ei mitenkään mukavaa tunkin varassa koska yksi tukivarren pultti oli auton alla aika vittumaisessa paikassa, oli vain ryömittävä auton alle :roll:

Melkein kannattaa irrottaa se ensin ja mitata.
Gösta

ok

Viesti Kirjoittaja Gösta »

Tukivarret oli jo irti kun alapallot vaihdettiin ja ne oli niiteillä kiinni. Luultavasti siis alkuperäiset eli kokeillaan niitä 47mm ensin.
Prässiä ei ole, mutta isompaa lekaa sitten vaan kehiin.
Kiitoksia vastauksista.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Lainaa prässiä jostain. Voi olla asentaminen hieman helpompaa. Ja saattanee prässistä olla apua vanhojen pois ottamiseenkin ;)
Tai sitten etit halvalla uudet tukivarret.

Yksi potentiaalinen kolinan aiheuttaja on iskareiden yläpäänlaakerit. Eskortissa oli niissä välystä noin 2...3 milliä.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Re: -94 2.0 mondeon alatukivarren helat

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eteen on nyt vaihdettu alapallot, koiranluut ja vakaajan runkokumit
Miten noiden etuvakaajan runkokumien vaihto onnistuu helpoiten? Hieman tuota tutkiskelin, niin ovat sen verta ahtaasti korin ja apurungon välissä, että onko ainoa vaihtoehto tiputtaa apurunkoa alas?
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
1696
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Heinä 2007 19:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -94 2.0 mondeon alatukivarren helat

Viesti Kirjoittaja 1696 »

Helpoiten selviät,kun sahaat pultin kannan pois ja vedät pultin alakautta pois.Tämä etummaisessa pultissa ohjaajan puolelta.Muuthan lähtevätkin normaalisti irti. Uusi pultti alapuolelta ja ehdottomasti uusi nyloc mutteri.Ja varmanpäälle pelatessa kannattaa porata joku n.3 mm reikä pultin kierrepäähän,johon saksisokka varmistukseksi.Lähtee pultti äkkiä omille teilleen,jos mutteri häviää.

Puslien vaihto käy helpoiten ptkän pultin ja laakerikoolien/sopivien putkenpätkien/hylsyjen avulla jollei prässiä ole tarjolla.Viilapenkkikään ei haitaksi ole.Lekaa ei pahemmin ainakaan uuden laittamisessa tarvitse.Tahtoo vain vahinkoa tulla ;kun järki häviää lekat suurenevat.

Vanhan helan saa parhaiten pois,kun sahaa ulkokehän poikki parista kohtaa,jotta hela löystyy pienellä vasaroinnilla.Oman ongelmansa tuottaa helan kummi.Itse olen polttanut pois kosanilla hiljaisella tulella.
Stefa
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Syys 2006 12:36

Re: -94 2.0 mondeon alatukivarren helat

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Helpoiten selviät,kun sahaat pultin kannan pois ja vedät pultin alakautta pois.Tämä etummaisessa pultissa ohjaajan puolelta.Muuthan lähtevätkin normaalisti irti.
Kuskin puolen etummaisen pultin käytin irti kun tuota ihmettelin. Takimmaisen sitten taas totesin ettei mahdu ja repsikan puolella taisi olla homma aika lailla samoin. Muistankohan ihan väärin, että sinne pultin alapuolellekkaan ei kovin herkästi päässyt kun ovat sellaisessa kiinnihitsatussa mutkassa apurungon päällä. Mulla siis -95 td farkku, jos tuolla on jotain väliä.

Näemmä Haynesin opuksessakin vain tylysti kehotetaan ruuvaamaan irti nuo kiinnikkeet apurungosta :?
Jos sitä ei voi virittää, myy se.
Vastaa Viestiin