Sivu 1/1
Mäntien sorvaus
Lähetetty: 04 Kesä 2005 18:54
Kirjoittaja Ninja
Osaako joku viisas voorti mies taikka nainen sanoa että kärsiikö noista 1.6 cvh:n vakio männistä sorvata päältä tavaraa poies niin että ne vielä kestää turbo käytössä? Tarkoituksena olisi saada puristussuhdetta laskettua.
Lähetetty: 04 Kesä 2005 19:11
Kirjoittaja Janska
Tuskin tulee kestämään kun ei kestä zetecin männätkään.... Männän renkaiden välit antaa periks ja männän renkaat jumittuu...itsellä oli yksi mäntä halki....Just etin omaan mäntiä
Lähetetty: 04 Kesä 2005 19:43
Kirjoittaja Ninja
No pittää sitten alkaa metästämään RST mäntiä.
Lähetetty: 04 Kesä 2005 20:03
Kirjoittaja Ninja
hmm, näyttäisi
Rally Race:lla olevan myynnissä RS turbon mäntiä, tiedä sitten onko tuo 194€ yhden männän vai koko sarjan hinta

Lähetetty: 04 Kesä 2005 20:44
Kirjoittaja Janska
Kyllä se kpl hinta on...
Lähetetty: 04 Kesä 2005 20:53
Kirjoittaja Ninja
No niinpä tietenkin. Onko muuten tuossa RS Turbossa laskettu tuo puristussuhde noitten mäntien avulla? Onko ne siis matalemmat kuin vakio CVH:n männät?
Lähetetty: 04 Kesä 2005 21:55
Kirjoittaja Janska
(79.9 on rs turbon sylinterin halkaisija ja 79,5 on isku ja puristussuhde on 8.2:1. Katsottu netistä joltain sivulta, eikä ollu ton tarkempia ).Tavallisessa 1.6 escossa on 79,97 halkaisija ja 79,52 isku ja puristussuhde on 9.5:1. Eli ilmeisesti halkaisijat ja iskut ovat samat , mutta puristuskorkeus eri....normaali escossa (-4/85) on 36,6 ja (5/85-) on 36,59 puristuskorkeus.... ja noissa männissä on vähän muutakin eroa kun puristuskorkeus...rs turbon puristukorkeutta en saanut selville...
Lähetetty: 04 Kesä 2005 22:29
Kirjoittaja Fiesu
Nyt tulee mutua ja mä luulen tietoo,mutta muistelisin

,että rstboon männät on tasalakiset,eli puristukset on laskettu männillä...Xr möykyssä ainakin (varmaan myös muissa)ne on kuperat ja lovet venttiileille.Eipä taida paljon ainetta enää lakeen jäädä ,jos niistä sorvaa

Lähetetty: 04 Kesä 2005 23:08
Kirjoittaja ZyaS
juu mulla kanssa mielkuva että joku(JesseT??) ois puhunu että turbossa tasalakinen ja sitten taas vaparissa "pattipää" mäntä. tai siis noihan sen on pakko olla kun samat kannet ovat RSturbossa ja ruiskukoneissa. jos jaksais tuolta naapuri klubilta "luntata" ni ois taas vähän viisaampi. 8)
Lähetetty: 05 Kesä 2005 07:28
Kirjoittaja Ninja
Tälläistä infoa löytyi
Turbocharger sivuilta Rs Turbo S1 liittyen: "This lower compression ratio was achieved by reducing the piston crowns." Eli eikös tuo tarkoita että männän päällisiä on lyhennetty?
Lähetetty: 05 Kesä 2005 09:22
Kirjoittaja Janska
Juu taitaa tarkottaa joo, mutta on ne männät varmaan valmístettu sillälailla että kestävät ahtoa reilummin.
Lähetetty: 14 Elo 2005 14:47
Kirjoittaja Sine
ZyaS kirjoitti:juu mulla kanssa mielkuva että joku(JesseT??) ois puhunu että turbossa tasalakinen ja sitten taas vaparissa "pattipää" mäntä. tai siis noihan sen on pakko olla kun samat kannet ovat RSturbossa ja ruiskukoneissa. jos jaksais tuolta naapuri klubilta "luntata" ni ois taas vähän viisaampi. 8)
Pitää paikkansa: vaparissa on pattipäämännät ja RS Turbossa tasalakiset. Kannet ovat samat mekaanisella ruiskulla olevissa koneissa (XR3i, 1.6i ja RS Turbo). Lisäksi 1.6 EFi koneessa on edellisiin verrattuna kolot bensansuuttimille imusarjan reikien yläpuolella.
Mäntien kestävyyteen en ota kantaa. Kaikenhan saa hajalle, kun tarpeeksi kovaa yrittää

Lähetetty: 14 Elo 2005 16:30
Kirjoittaja JesseT
Männät ovat täsmälleen identtisen muotoiset vaparissa ja turbossa paitsi se patti on turbomännästä otettu pois. Valuprosessi on myös erilainen ja RST:n mäntä kestää paljon enemmän rääkkiä.