Mäntien sorvaus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Mäntien sorvaus

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Osaako joku viisas voorti mies taikka nainen sanoa että kärsiikö noista 1.6 cvh:n vakio männistä sorvata päältä tavaraa poies niin että ne vielä kestää turbo käytössä? Tarkoituksena olisi saada puristussuhdetta laskettua.
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Tuskin tulee kestämään kun ei kestä zetecin männätkään.... Männän renkaiden välit antaa periks ja männän renkaat jumittuu...itsellä oli yksi mäntä halki....Just etin omaan mäntiä
Kilosta alkaa ilo
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

No pittää sitten alkaa metästämään RST mäntiä.
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

hmm, näyttäisi Rally Race:lla olevan myynnissä RS turbon mäntiä, tiedä sitten onko tuo 194€ yhden männän vai koko sarjan hinta :?:
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Kyllä se kpl hinta on...
Kilosta alkaa ilo
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

No niinpä tietenkin. Onko muuten tuossa RS Turbossa laskettu tuo puristussuhde noitten mäntien avulla? Onko ne siis matalemmat kuin vakio CVH:n männät?
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

(79.9 on rs turbon sylinterin halkaisija ja 79,5 on isku ja puristussuhde on 8.2:1. Katsottu netistä joltain sivulta, eikä ollu ton tarkempia ).Tavallisessa 1.6 escossa on 79,97 halkaisija ja 79,52 isku ja puristussuhde on 9.5:1. Eli ilmeisesti halkaisijat ja iskut ovat samat , mutta puristuskorkeus eri....normaali escossa (-4/85) on 36,6 ja (5/85-) on 36,59 puristuskorkeus.... ja noissa männissä on vähän muutakin eroa kun puristuskorkeus...rs turbon puristukorkeutta en saanut selville...
Kilosta alkaa ilo
Fiesu
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Helmi 2005 21:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Fiesu »

Nyt tulee mutua ja mä luulen tietoo,mutta muistelisin :lol: ,että rstboon männät on tasalakiset,eli puristukset on laskettu männillä...Xr möykyssä ainakin (varmaan myös muissa)ne on kuperat ja lovet venttiileille.Eipä taida paljon ainetta enää lakeen jäädä ,jos niistä sorvaa :evil:
Escort 1.8 stw chia
Fiesta xr2i (evo)
Fiat 600,850 Abarth (replica)
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

juu mulla kanssa mielkuva että joku(JesseT??) ois puhunu että turbossa tasalakinen ja sitten taas vaparissa "pattipää" mäntä. tai siis noihan sen on pakko olla kun samat kannet ovat RSturbossa ja ruiskukoneissa. jos jaksais tuolta naapuri klubilta "luntata" ni ois taas vähän viisaampi. 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Ninja
Viestit: 150
Liittynyt: 03 Helmi 2005 12:14
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ninja »

Tälläistä infoa löytyi Turbocharger sivuilta Rs Turbo S1 liittyen: "This lower compression ratio was achieved by reducing the piston crowns." Eli eikös tuo tarkoita että männän päällisiä on lyhennetty?
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Juu taitaa tarkottaa joo, mutta on ne männät varmaan valmístettu sillälailla että kestävät ahtoa reilummin.
Kilosta alkaa ilo
Sine
Viestit: 81
Liittynyt: 01 Huhti 2005 23:58
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine »

ZyaS kirjoitti:juu mulla kanssa mielkuva että joku(JesseT??) ois puhunu että turbossa tasalakinen ja sitten taas vaparissa "pattipää" mäntä. tai siis noihan sen on pakko olla kun samat kannet ovat RSturbossa ja ruiskukoneissa. jos jaksais tuolta naapuri klubilta "luntata" ni ois taas vähän viisaampi. 8)
Pitää paikkansa: vaparissa on pattipäämännät ja RS Turbossa tasalakiset. Kannet ovat samat mekaanisella ruiskulla olevissa koneissa (XR3i, 1.6i ja RS Turbo). Lisäksi 1.6 EFi koneessa on edellisiin verrattuna kolot bensansuuttimille imusarjan reikien yläpuolella.

Mäntien kestävyyteen en ota kantaa. Kaikenhan saa hajalle, kun tarpeeksi kovaa yrittää :wink:
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Männät ovat täsmälleen identtisen muotoiset vaparissa ja turbossa paitsi se patti on turbomännästä otettu pois. Valuprosessi on myös erilainen ja RST:n mäntä kestää paljon enemmän rääkkiä.
Vastaa Viestiin