Sivu 1/1
Turbon purkaminen
Lähetetty: 03 Kesä 2005 11:23
Kirjoittaja Ninja
Elikkä kannattaako turboa mennä itse purkamaan? vai kannattaako jättää suosiolla ammattilaiselle? kun pitäisi vaihtaa stefat sen turbon sisälle. Turbo on Garrett TO3:nen.
Lähetetty: 03 Kesä 2005 13:32
Kirjoittaja voicecoil
eihän siinä mitään ihmeellistä ole,merkkaat vaan rungon,pesän ja siivet että saat ne samaan kohtaan just takas niin ei siinä mitään ihmeellistä ole,haet vaan ompelutarvike liikkeestä nokka pihdit mitkä on tarkotettu ompelukoneeseen jonkin seekeri renkaan irrotukseen ,huom erittäin pienet kärjet. sellasilla niitä seekereitä on helppo aukoa sieltä akselilta.muuten aika simppeli laitehan se turbo on.ja tiedän tätä kirjottaessani että joku sanoo ettei niitä saa ite purkaa mutta tiedän kokemuksesta että jos on tarpeeks huolellinen ja tarkka niin pystyy niitä itte laittelemaan tiettyyn pisteeseen asti.
Lähetetty: 03 Kesä 2005 14:22
Kirjoittaja Ninja
Eli sieltä ei lentele mitään pieniä jousia ja kuulia pois kun sitä turboa raottaa auki?
Lähetetty: 03 Kesä 2005 15:41
Kirjoittaja turbiiniriesa
ei pitäs lennellä kumpiakaan,mutta kuten voicecoil sanoi niin tarkkuutta vaan ja ku ei hosu niin homma onnistuu kyllä.
Lähetetty: 04 Kesä 2005 06:58
Kirjoittaja voicecoil
niin eihän turbossa ole kuin yksi liikkuva osa.eli aika simppeli on.
Lähetetty: 06 Kesä 2005 11:03
Kirjoittaja JesseT
Ei turboissa mitää stefoja ole.
Lähetetty: 06 Kesä 2005 11:17
Kirjoittaja Aaltonen
en oo nyt varma mut jos se on öljy jäähdytteinen vai mikä nyt onkaan niin kyllähän sielle sillon jotain tiivisteitä pitäis olla
mutua

Lähetetty: 06 Kesä 2005 11:31
Kirjoittaja Megado
Eipä taida ainakaan perintein kumi oikeen kestää sitä kuumuutta
mikä siellä turbossa vallitsee.
Lähetetty: 06 Kesä 2005 11:34
Kirjoittaja Aaltonen
no se onkin jotain nasan kehittelemää suuuperyyyber rubberia
Lähetetty: 06 Kesä 2005 11:56
Kirjoittaja Janska
Eikös se sieltä laakereiden läpi tule se öljy jos menevät väljiksi...?
Lähetetty: 06 Kesä 2005 14:36
Kirjoittaja voicecoil
no joo siitähän se johtuu kun laakerit antautuu niin akselille tulee heittoa jota pienen männärenkaan näköiset tiivisterenkaat ei enää pysty tiivistämään.
Lähetetty: 18 Kesä 2005 15:42
Kirjoittaja Jaakko85
Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:en oo nyt varma mut jos se on öljy jäähdytteinen vai mikä nyt onkaan niin kyllähän sielle sillon jotain tiivisteitä pitäis olla
mutua

eikös ne ole ihan vesi tai ilmajäähdytteisiä, öljy on vain voiteluaine

Lähetetty: 18 Kesä 2005 17:06
Kirjoittaja Regu
Kylläpä se öljy siellä siirtää lämpöä pois ahtimesta....niinkuin moottorissa yleensäkin.
Lähetetty: 18 Kesä 2005 18:13
Kirjoittaja Jaakko85
Regu kirjoitti:Kylläpä se öljy siellä siirtää lämpöä pois ahtimesta....niinkuin moottorissa yleensäkin.
noniinno, vähentää kitkaa niinku öljyn kuuluu, eli vähemmän kitkaa vähemmän lämpöä -> vähemmän leikanneita laakereita.
Lähetetty: 18 Kesä 2005 18:33
Kirjoittaja turbiiniriesa
ja myös omalta osaltaa tosiaan siirtää lämpöä turbolta öljyn mukana muualle koneeseen,ja useinhan sit on lämpöongelmia muuten autossa,joskin myös muusta syystä ku tästä,mut oman lisänsä sekin tekee.öljyn jäähdytin on hyvä lisä turbokoneissa

Lähetetty: 19 Kesä 2005 01:00
Kirjoittaja Jaakko85
tarkoitin kuitenkin että yleensä puhutaan ilma tai vesijäähytteisestä turbosta, eikä öljyjäähytteisestä.
Lähetetty: 19 Kesä 2005 08:16
Kirjoittaja turbiiniriesa
juu ei toi öljykierto toki jäähdytystä varten oo vaan voitelua.mutta pienenä lisänä se myös sitä mutkaa hiukan jäähdyttääkin.
Lähetetty: 31 Heinä 2005 16:42
Kirjoittaja Ninja
Miten tämän turbiinikotelon on tarkoitus lähteä irti? Ritttääkö jos irroittaa nuo kiinnitys pultit?
Lähetetty: 31 Heinä 2005 17:59
Kirjoittaja voicecoil
kylläpäs se siitä pitäs irrotakun pultit ottaa auki,varo herkkiä siipiä kun nitkutat koteloa irti jos ei lähde suosiolla,mutta jos meinaat sen turbiinin purkaa atomeiks niin muista merkata ennenkuin purat akselilta mitään irti.. eli,rungon merkkaat keskenään toisiinsa,sit vaan siivet merkkaat pesiin ,imusiipi sitten imukiekkoon.mut asiahan on eri jos meinaat tasapainotukseen viedä kasauksen jälkeen.. joka on ehkä kannattavin satsaus noissa itse asennuksissa,ei maksa montaa kymmppiä,ainakaan mikkelissä.
Lähetetty: 31 Heinä 2005 20:49
Kirjoittaja Ninja
Menikö minulla nyt ryynit ja vellit sekaisin? tarkoitin sitä pakopesä osaa, se tuntuu olevan kiinni niinkuin täi tervassa. Pitäisikö sen irrota vaikka ropelli on paikallaan ja akseli? Syy miksi olen purkamassa turboa on koska tuolla pakopesässä on halkeamia jotka on takoitus hitsauttaa. Kyllä on tarkoitus viedä turbo laakeroitavaksi ja tasapainotettavaksi.
Lähetetty: 31 Heinä 2005 21:36
Kirjoittaja JesseT
lämpöä, wd40 ja kuminuijaa vaan sille pakopesälle.
Lähetetty: 01 Elo 2005 00:25
Kirjoittaja Ninja
Eihän se ollut edees kiinni, sopiva määrä asetyleeniä ja happea ratkaisi ongelman.