
Mondeo Mk1 tehottomat takajarrut
Mondeo Mk1 tehottomat takajarrut
Jarruja ei vaan saa pitämään on uudet hihnat ja sylinterit.Automaattisäätökin toimii mutta voiskohan se olla kulunut? Ilmaa ei jarruissa enään ole.Kun poljinta painaa hihnat ja säätörauta liikkuu mutta ei riittävän lähelle rumpua.Osat kasattu oikein.Ja käsijarruhan ilmeisesti automaattisäätöinen eli ensin käyttöjarru pitämään ja vasta sen jälkeen käsijärrua vetelemään.Kyseessähän on 1,6 94 mondeo.Olisiko mitään ideoita mieten jarrut tulisi takaisin. 

Kummatkaan ei pidä.Tarvike hihnat ja sylinterit vaihdoin koska kummatkin takasylinterit vuoti.Jarrut toimivat kumminkin mutta nyt kun uutta osaa laitettu niin ei toimi.Tietysti jos seuraavaksi haen uudet rummut,käyttöjarrun säätö systeemit ja ehkä uudet jarruvalo polttimot niin vois voortti pysähtyäkkin 

Onhan ne jarrut säädetty käsin ennen kuin rumpu on laitettu lopullisesti paikalla.. Ettei kengät vaan olisi liian kaukana...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
On mutta asennuksessa ne säädetään käsin ettei joudu 10 minuuttia repiä käsijarrua... On helpompi ja nopeampi tapa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Sekin kannattaa ottaa huomioon, ettei ole jo aiemmin kiritty käsijarrua vaijerinsäädöstä. Eli ihan löysälle tuo vaijeri, että takimmaisen kengän vipu menee taakse asti. Siis se mihin tulee vaijeri. Ja toimiihan vaijerin palautus kunnolla rummulla , että tuo automaattikehintä voi toimia? Puhdistusta ja voitelua, ellei toimi.
Kun tuo takakengän vipu menee taakse, käännät automaattikehintää niin suurelle että just menee rumpu paikalleen. Napamutteri kiinni .Sitten muutama polkaisu jarrulla ja sitten vetelet käsijarrukahvaa. Kun ottaa molemmat pyörät, voi tehdä hienosäätöä vaijerinsäädöstä.
Escortissani ei ainakaan käsijarru alkanut pitää ennen kuin uusin nuo automaattikehinnät. Parhaimmillaan ilmassa toimi, mutta maassa ei sitten ollenkaan. Hammastukset näkyvät kuluvan ja ruostuvan .Pykälät näkyivät riveävän tositilanteessa ja jarrut ei pidä .
Uudet myydään parittain, Kuopiossa 45e oli Delta-Autossa ainakin Escortiin kyseiset osat. Tuossa ainakin oli 2 vaihtoehtoa 1.6 takarummuille 7" ja 8". Piti mitata rummut, ennen kuin osasi ostaa oikeat osat. Edes rekkari ja rungonnumerotiedoilla ei selvinnyt millaiset osat autossa oli. Oli sitten ne 8" jarrut. Kaipa olet saanut oikeat kengät, vai onko Mondeossa samat vaihtoehdot? Myös hyvin kuluneet rummut ei ainakaan auta jarruongelmassa .Tulipa taas juttua, toivottavasti osaisin auttaa
.
Kun tuo takakengän vipu menee taakse, käännät automaattikehintää niin suurelle että just menee rumpu paikalleen. Napamutteri kiinni .Sitten muutama polkaisu jarrulla ja sitten vetelet käsijarrukahvaa. Kun ottaa molemmat pyörät, voi tehdä hienosäätöä vaijerinsäädöstä.
Escortissani ei ainakaan käsijarru alkanut pitää ennen kuin uusin nuo automaattikehinnät. Parhaimmillaan ilmassa toimi, mutta maassa ei sitten ollenkaan. Hammastukset näkyvät kuluvan ja ruostuvan .Pykälät näkyivät riveävän tositilanteessa ja jarrut ei pidä .
Uudet myydään parittain, Kuopiossa 45e oli Delta-Autossa ainakin Escortiin kyseiset osat. Tuossa ainakin oli 2 vaihtoehtoa 1.6 takarummuille 7" ja 8". Piti mitata rummut, ennen kuin osasi ostaa oikeat osat. Edes rekkari ja rungonnumerotiedoilla ei selvinnyt millaiset osat autossa oli. Oli sitten ne 8" jarrut. Kaipa olet saanut oikeat kengät, vai onko Mondeossa samat vaihtoehdot? Myös hyvin kuluneet rummut ei ainakaan auta jarruongelmassa .Tulipa taas juttua, toivottavasti osaisin auttaa

Mulla ainakin vähän toisen laiset automaattisäätö-osat
Ne säätyvät kyllä ihan ilman mitään käsisäätöjä.
Osat paikoilleen ihan "nolla" asentoon,rumpu kiinni, painallus tai kaks jalkajarrua ja se on siinä.
Edellyttäen että kaikki osat ovat kunnossa.
Ne säätyvät kyllä ihan ilman mitään käsisäätöjä.
Osat paikoilleen ihan "nolla" asentoon,rumpu kiinni, painallus tai kaks jalkajarrua ja se on siinä.
Edellyttäen että kaikki osat ovat kunnossa.
Mondeo 2.0 -98
Transit 2.0 -89 (Westfalia retkeilyauto) (myyty)
Scorpio 2.9 4x4 (myyty)
Transit 2.0 -89 (Westfalia retkeilyauto) (myyty)
Scorpio 2.9 4x4 (myyty)
Eilen mittasin hihnat saman kokoiset kuin vanhat ja rumpu ei ole alamittainen.9" rummut kyseessä, automaatti säädön käänsin niin että rumpu meni juuri paikoilleen.Sitten rengas kiinni jarrujen pumppausta ajaen eteen ja peruuttaen jarrutusta mutta en saa takapäätä hiekalla lukkoon.Hihnat vieläkin liian kaukana mutta enköhän kohta saa ne toimimaan sillä periksi en anna.Kiitos vinkeistä kaikille
Eikös se automaatti säätö toimi kässärillä?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
No sitten siellä ei oo periaatteessa kuin joko automaattikehintä ei pelaa(hammastukset kuoppautuneet jostakin kohtaa ja kuluneet ja siksi ei toimi) tai sitten sitten käsijarrukengän(taemman vipu on liian lähellä pyörännapaakselia). Eli käsijarrun säätö mahdollisesti tiukalla asennusvaiheessa ja siten sen liike ei riitä kehinnän toimimiseen. Kai tarkistit tämän viimeisimmän vaihtoehdon?hulluvaan kirjoitti:Eilen mittasin hihnat saman kokoiset kuin vanhat ja rumpu ei ole alamittainen.9" rummut kyseessä, automaatti säädön käänsin niin että rumpu meni juuri paikoilleen.Sitten rengas kiinni jarrujen pumppausta ajaen eteen ja peruuttaen jarrutusta mutta en saa takapäätä hiekalla lukkoon.Hihnat vieläkin liian kaukana mutta enköhän kohta saa ne toimimaan sillä periksi en anna.Kiitos vinkeistä kaikille
Lähes 100% varmasti tuo vika on automaattikehinnässä. Jos kerran muut on kunnossa, eikä vaijerit ole jumissa.