Sierrani sekosi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Sierrani sekosi

Viesti Kirjoittaja sysler »

Onko kenelläkään antaa akuuttia vinkkiä mikä autoani vaivaa? Kone käynnistyy normaalisti mutta hetken käytyään kierrokset alkavat itsestään nousta aluksi kahdentuhannen tuntumaan ja siitä ylöspäin 3tonniin ja jää vaeltamaan 2-3tonnin välille..näin aina kun koneen käynnistää.Seurasin toista topikkia jossa käsiteltiin tyhjäkäynti ongelmia,koska Sierra kärsi aluksi myös tyhjäkäynnin puutteesta.Ongelmaksi osottautui konepellin lukon vieressä sijaitseva lisäilma venttiili..puhdistus auttoi siihen vaivaan mutta toi tullessaan tämän huuto ongelman!Itse epäilen kaasuläpän asento tunnistinta vian syyksi..Auttaakaa jos tiedätte mistä kannattais aloitaa vian etsintä. :shock: :shock:
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

Niin ja konehan on 2,0i dohc -90.
mjh

Viesti Kirjoittaja mjh »

Viallinen kaasuläpän potikka aiheutti juuri tuollaisia oireita.
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

mjh kirjoitti:Viallinen kaasuläpän potikka aiheutti juuri tuollaisia oireita.
Jep. ääni, vialliselle kaasuläpän asentotunnistimelle. :)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

itse annan äänen vuotavalle tyhjäkäyntiventtiilille joka omassani teki samaa putsauksesta huolimatta koska tiiviste olikin entinen.
reilusti sikaflexiä väliin ja taas pelaa
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Kokeiles piruuttas ottaa kaasuläpän asentoanturin piuhat irti ja kato mitä tapahtuu... Jos yleismittari pysyy näpeissä, voit toki myös mittata potikan piuhoista jännitettä... Yhteen napaan pitäs tulla jatkuva 5v, yksi on maa ja kolmannen jännitteen pitäs vaihtuu lineaarisesti n.0-5v välillä läppää avattaessa...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Noin ehkä probessa, mutta eikö sierrassa mahda olla niinkun korpparissakin, että yhteen tulee jännite ja reunimmaisista toisesta jännite nousee ja toisesta laskee??? Ei siihen tietääkseni maita tule.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

Se vika korjaantui asentoanturin liittimen putsauksella..myöskin iso liitin koneen ja tulipellin välissä oli hapettunut..nyt käynti rauhottui,mutta ei käy tasaseen vieläkään :evil: seuraavat oireet on: koneen käydessä tyhjää se ikäänkuin röpöttää ja putkesta tulee ohuelti mustaa käryä ja pakokaasu on todella kuumaa..viiden kilsan ajon jälkeen takapönttökin on tulikuuma..ihan kun ois vedättäny kaasu pohjassa tunnin..ma ei ummarra.Oiskohan lambda anturi entinen ja kone käy nyt super rikkaalla seoksella..meikällä ei ole oikein kokemusta sierran koneesta joten AAuuttakaa please.. :shock: Tietääkö kukaan hyvää ja halpaa korjaamoa pääkaupunki seudulla jossa sierraani saatais tolkku takaisin.. :?:
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Ettei se nyt olis kumminkin se kaasuläpän asentoanturi? Ota irti se liitin ja kokeile sitten. Itsellä oli sama: tyhjäkäynti himpun korkealla, rötäs vähän ja putki kävi ihan sikakuumana. Viaksi paljastui se että asentoanturi näytti koko ajan täyttä kaasua, silloin boksi ottaa vielä lambdakorjauksen pois käytöstä.

Ja muista vielä se että jonkin vuotisessa autodatassa on virhe juuri tämän TPS:n mittausohjeissa; ohmiluvut on oikein mutta pinnit oli jotenkin väärin merkattu. Selviää kyllä kun hetken miettii.
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

kiitoksia guruille tiedoista..Kokeilen vielä sitä asentoanturia.
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

Nyt on sierrassa uusi kaasuläpän asento-anturi,ja käynti muuttui totaalisesti käy hyvin tyhjää ja vetää hyvin kierrokset läpi..tämä kaikki koneen ollessa lämmin.kylmällä koneella lähtiessä muutaman ensimmäisen minuutin aikana nykkii ja tyhjäkäynti vähän aaltoilee..mut loppuu heti kun kone saavuttaa norm käyntilämpötilan..Oisko jollain joku ässä hihassa mistä tämmöinen oireilu johtuu? kakki kaasuläpän anturiin liittyvät on vaihettu.johtosarja,potentiometri? ym.
smige
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Helmi 2007 22:42
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja smige »

sysler kirjoitti:Nyt on sierrassa uusi kaasuläpän asento-anturi,ja käynti muuttui totaalisesti käy hyvin tyhjää ja vetää hyvin kierrokset läpi..tämä kaikki koneen ollessa lämmin.kylmällä koneella lähtiessä muutaman ensimmäisen minuutin aikana nykkii ja tyhjäkäynti vähän aaltoilee..mut loppuu heti kun kone saavuttaa norm käyntilämpötilan..Oisko jollain joku ässä hihassa mistä tämmöinen oireilu johtuu? kakki kaasuläpän anturiin liittyvät on vaihettu.johtosarja,potentiometri? ym.
onkoha tähä mahdl. laitettu joku vapari suodatin? kylmällä ilmalla tekee niitte suodattimien kaa kuulema tota..
Ford sierra 2.0 vm.90
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

Eip ole vaparia..alkuperäinen putsarilaatikko löytyy..
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Varmaan voisi epäillä jotakin koneen lämpöantureista, olisko niitä kolme siinä: polttoaineen lämmölle yksi katkaisija jossain suuttimien lähellä, imuilman lämpöanturi imusarjassa ja moottorin lämpöanturi imusarjan alla moottorin kyljessä etuosassa (aika kelju paikka). Näitä kahta viimeisintä kun vähän mittailee ja vedessä lämmittelee niin vois selvitä...
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Tarkistappa ettei EGR:n magneettiventtiili oo jämähtäny auki asentoon (eli pakokaasu kiertäis tyhjäkäynnilläki ja aiheuttaa käyntihäiriötä). Eli venttiilin alipaineletku irti niin sen jo kuulee et imeekö.
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

lakritsimies kirjoitti:Tarkistappa ettei EGR:n magneettiventtiili oo jämähtäny auki asentoon (eli pakokaasu kiertäis tyhjäkäynnilläki ja aiheuttaa käyntihäiriötä). Eli venttiilin alipaineletku irti niin sen jo kuulee et imeekö.
dokissa ei ole EGR venttiiliä
Focus 1.0 edition a6 2017
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

Aloin jo itsekkin epäillä noita lämpöantureita..kun tosiaan lämpimänä käy kuin buikki mutta kylmänä nykyttää..Miten toi kattilassa mittailu käytännössä tapahtuu?? moottorin(jäähdytinnesteen)anturi kaiketi toimii kun mittari nousee normaalisti..noista muista en ole niinkään varma..missäpäin konetta sijaitsee toi EGR venttiili? Eka sierra niin osaset vielä vähän hakusessa.. :shock: Onkos tietoa mitä mahtaa maksaa ja mistä löytää noi anturit..moottorin anturi motonet jotain 6egee mut muita ei tunnu löytyvän..Kiitoksia vastauksista.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

sysler kirjoitti:missäpäin konetta sijaitsee toi EGR venttiili.
kuten juuri sanoin... sierran dohc:ssä ei ole EGR venttiiliä
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
lakritsimies
Viestit: 131
Liittynyt: 08 Loka 2007 18:39
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja lakritsimies »

Eihän siin tosiaan olekaan... DOCH ei ollu niitä viherpiiperoiden suunnittelemia malleja. :)
- Siitä se ajatus sit lähti... -

Sierra 1.6i -90 (ex)
Sierra 2.0i -92 STW (ex)
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Semmoinen etäinen mielikuva olis, että jossain ruotsinmaalta kiikutetussa DOHCissa olis ollut jotain EGR:n viittaavia putkia pakosarjassa. On kyllä vaan niin pitkä aika että voin olla väärässäkin.
Vastaa Viestiin